Hustlers: sexy strippers flessen rijke mannen in dit opmerkelijke waargebeurde drama

• Hustlers
    • 8/10

Terwijl rijke Wall Street-boys zich tijdens de financiële crisis in 2008 druk maken om instortende markten, bedenkt een groep strippers onder leiding van J-Lo een plan om hun laatste dollar bills af te troggelen. Met succes! Maar niet voor lang…

“Don’t hate the player, hate the game.”

Draait Wall Street lekker, dan draaien de stripclubs ook op volle toeren. Want zuurverdiende dollarbiljetten strooi je natuurlijk het liefst meteen rond in een tent vol naakte vrouwen. Wanneer de beurzen in 2008 keihard crashen, ziet een groep exotische danseressen zich dan ook genoodzaakt om hun leeglopende werkvloer gevuld te houden. En daar hebben ze veel voor over.

Leegtrekken die creditcards!

Veteraan Ramona (Jennifer Lopez) komt samen met de jongere Destiny (Constance Wu) op een slim idee: rijke boys oppikken in bars, een beetje dronken voeren en meeslepen naar de stripclub om daar hun creditcards compleet leeg te trekken. Wat dit ideetje extra juicy én strafbaar maakt, zijn de ketamine en MDMA die de dames stiekem in de drankjes leeggieten waardoor de mannen al gauw niet meer weten wat ze doen. Laat staan waar ze zijn, met wie en wat ze uitgeven. Ramona, Destiny en hun handlangers harken er megaveel geld mee binnen, maar de onderlinge meningsverschillen over dit niet-zo-koosjere bijbaantje nemen toe. En wanneer een van de slachtoffers zo slim is om een bekentenis op te nemen en hiermee naar de politie stapt, is het feestje over.

Niet oppervlakkig

De financiële crisis van 2008 zagen we al vaker verbeeld in filmland (Margin Call, The Big Short), maar nog niet eerder vanuit het perspectief van strippers. Een invalshoek die zich ook zou kunnen lenen voor een oppervlakkig, ordinair filmpje vol tieten, supergelikte montages en een heel klein beetje verhaal. Met alle respect voor het strippersvak, natuurlijk. Maar regisseur Lorene Scafaria (die de film baseerde op het New York Times-artikel ‘The Hustlers at Scores’) houdt haar sterke en imponerende drama wat dat aangaat net zo knap in balans als de meiden op de palen.

Niet braaf

Nu zullen alle liefhebbers van vrouwelijk schoon echt wel aan hun trekken komen; braaf is Hustlers niet. De sexy act van Jennifer Lopez aan het begin van de film is er eentje voor in de boeken en topless momenten worden niet geschuwd. Maar Scafaria geeft haar sterk acterende leading ladies genoeg power, zelfverzekerdheid en overtuigende achtergrondverhalen mee om hen én hun motivaties serieus te nemen. Dat betekent overigens niet dat de harde wereld waarin ze zich begeven ook maar enigszins geromantiseerd wordt. Er is een reden waarom je jezelf tijdens het kijken van dit boeiende drama niet betrapt op medelijden met de opgelichte kerels. In het hart van het verhaal begeeft zich een groep vrouwen die probeert te overleven in een mannenwereld, en je snapt tot op zekere hoogte waarom ze doen wat ze doen met de middelen en vaardigheden die ze hierin tot hun beschikking hebben. Er is weinig zwart-wit in Hustlers, vooral veel grijs gebied.

Meer Lizzo

Voor een bijna twee uur durende film vol drama kijkt Hustlers lekker weg en dat is mede te danken aan Scafaria’s vlotte vertelwijze. Ze hangt alle gebeurtenissen met flashbacks en voice-overs op aan een gesprek tussen Destiny en journalist Elizabeth (Julia Stiles), de schrijver die het opzienbarende verhaal uiteindelijk publiceerde. Weinig origineel misschien, maar het werkt goed.
    Het is jammer dat sommige boeiende bijrolspelers (gespeeld door grote namen als Cardi B en Lizzo bijvoorbeeld) weinig screentijd krijgen in deze Lopez-Wu-show.

Een Oscar voor Jennifer?

En er zijn wat over the top-momenten die lichtelijk op de lachspieren werken. Het terugkerende ‘catwalkloopje’ van de dames wanneer ze een bar binnenkomen bijvoorbeeld… net een tikkeltje too much. Net als een dramatische scène waarin Lopez iets te hard haar best doet om tevergeefs een paar druppels uit haar ogen geperst te krijgen. Er is al wat Oscar buzz over haar performance, maar hoezeer deze prachtige verschijning ook van het scherm spat; Constance Wu is toch echt de betere actrice van de twee wanneer het op overtuigend verdriet aankomt (lees: echte tranen).

Hustlers is in vele opzichten een film over vrouwen, door vrouwen. Maar zeker niet alleen vóór vrouwen. En wat mij betreft een onverwacht boeiende, vermakelijke en gelaagde must see die (hopelijk) stereotypes doorbreekt en ogen opent.

• Hustlers (2019)
    • Drama, waargebeurd
    • Duur: 1u, 49min