Een nieuwe Home Alone: gaat Disney te ver?

• Home Alone

Ka-ching! Of je nu fan bent van Disney remakes of niet: ze leveren in ieder geval een moneys op. Maar het aangekondigde plan om een nieuwe Home Alone te maken, ontvangt tot nu toe vooral een shitload aan kritiek.

Voor iedereen die het nieuws gemist heeft: Disney is van plan om nóg een aantal klassiekers te gaan recycelen. En eentje daarvan is Home Alone, de hilarische en eindeloos herhaalde Kersthit uit 1990 waarin de achtergebleven Kevin (Macaulay Culkin) het opneemt tegen een stel inbrekers. De comedy bracht een half miljard dollar op en draaide back in the day bijna 200 dagen in de Amerikaanse bioscopen.

home alone 2

Remake? Reboot? Serie?

Disney-baas Bob Iger spreekt nu over de ‘reimagining’ van de kaskraker en gaf verder geen details over de cast of hoe en wanneer de film, of misschien wel serie precies gemaakt wordt. Het is dus ook niet bekend of er sprake is van een remake of een reboot: een 1-op-1-kopie of een nieuw verhaal zeg maar. Anno 2019 zou Kevin z’n moeder natuurlijk gewoon even kunnen appen. Of een Übertje bestellen bijvoorbeeld.

home alone 4

‘Blijf met je tengels van Home Alone af!’

Het zal de fans van Home Alone in ieder geval een worst wezen wat Disney precies met het origineel doet. Tegenstanders gaan online helemaal los. Typ voor de gein even ‘#homealone’ op Twitter voor de meest hilarische reacties en smeekbedes. Maar niet alleen diehard Home Alone fans zijn kritisch; ook diverse media plaatsen terechte vraagtekens bij de plannen. Want kom op: dit neigt toch wel heel erg naar een combinatie van creatieve armoede en uitmelkwoede. En Macaulay Culkin zelf (inmiddels 38) heeft inmiddels van zich laten horen met de grap dat Disney hem maar even moet bellen.

Wanneer?

Home Alone 2.0 zal overigens niet in de bioscopen te zien zijn. De film wordt exclusief gemaakt voor de nieuwe streamingdienst Disney+ die vanaf november in Amerika gelanceerd wordt. Deze zal naar verwachting pas ergens in 2020 voor Nederland beschikbaar zijn. Nog even geduld hebben dus en het in de tussentijd met de enige echte Home Alone doen.

Downton Abbey: de serie gemist? 5 tips en weetjes voor iedereen die de film wilt zien

• Downton Abbey

Hustlers: sexy strippers flessen rijke mannen in dit opmerkelijke waargebeurde drama