Portretten van blowend New York

• High Maintenance
    • 7½/10

Een soort Man Bijt Hond, maar dan in New York en met mensen die allemaal hun wiet bij dezelfde dealer kopen.

High Maintenance, geen realityshow over één van Rafael van der Vaart’s exen, maar een soort Humans of New York verpakt als serie. Als Man Bijt Hond in Appelscha al prachtige paradijsvogels kan vinden, dan kun je in New York natuurlijk helemaal je lol op. Fictieve mensen met verzonnen problemen en uitdagingen, maar toch… Je hebt maar weinig fantasie nodig om de in High Maintenance geportretteerde mensen in ‘t wild over 5th Avenue te zien lopen.

Herhaling van zetten?
    “Maar portretten van mensen in de grote stad, lijkt het dan niet heel erg op dat Easy van Netflix?”. Een beetje wel ja, maar High Maintenance voelt een stuk echter en New York wint het natuurlijk altijd van Easy’s Chicago. Bij mij wel in ieder geval. Ook lijkt een serie als dit gewoon meer op z’n plek bij HBO. Op de één of andere manier zitten zij met hun producties vaak heel erg dicht op de werkelijkheid en zijn ze een meester in character building, zelfs als ze daar maar 25 minuten per aflevering voor hebben. Daarbij gaat het over mensen die allemaal dezelfde marihuanaconnaisseur bellen om zich een vreetkick te blowen, dus dat is op voorhand al een interessante manier om de demografie van New York in kaart te brengen.

Webserie
    Na het Insecure van Issa Rae is dit in korte tijd al de tweede webserie die HBO een groter platform biedt. Ben Sinclair en zijn vrouw Katja rommelde een aantal jaar geleden niet onverdienstelijk aan op Vimeo en dat is ook bij de Home Box Office niet onopgemerkt gebleven. In ruil voor een grote zak knaken en flink wat meer exposure geven zij ons nu dus in opdracht van HBO een kijkje achter New York’s voordeuren en trapt Sinclair himself zich op zijn single speed het snot voor de ogen om al deze verhalen met elkaar te verbinden. Niet zonder succes want een tweede seizoen is inmiddels aangekondigd, dus de stoners onder ons hebben komend jaar ook nog iets om naar uit te kijken. Awesome, dude!

• Gumstarr Scores 7,5HBO (2016)
    • Een soort Humans Of New York, maar dan verpakt als serie
    • 25 minuten per aflevering