Hanna: als Jason Bourne een 15-jarige puber was

• Hanna
    • 7-/10

Hanna wordt door haar vader gevormd tot een meedogenloze vechtmachine. Diep in de bossen van Polen wordt ze klaargestoomd voor een gevecht dat onherroepelijk gaat komen.

In eerste instantie was Hanne een film. Een nogal matige film, als we heel eerlijk zijn. Zelfs de alom geprezen Cate Blanchett wist destijds de meubels niet te redden. Daar zit dus nog voldoende ruimte voor verbetering, moeten ze bij Amazon gedacht hebben. De thuishaven van smullers als The Man In The High Castle, Homecoming en Jack Ryan rekte het verhaal – dat op zich best potentie had – op tot acht afleveringen en daar kunnen we nu naar kijken. Kunnen, want je zult mij hier niet horen zeggen dat je deze nieuwste Amazon Original absoluut móét kijken. Na onder andere Minority Report, Training Day, en Rush Hour is Hanna namelijk de zoveelste serie die moeite heeft om het origineel – de film – naar de kroon te steken. Iets wat in dit geval toch best te doen had moeten zijn. Zou je denken.

15-jarige Bear Grylls
    De 15-jarige Hanna woont samen met haar vader diep verscholen in de Poolse bossen. Terwijl haar leeftijdgenoten thuis op de bank ongeïnteresseerd op hun iPad zitten te vegen, leren Hanna en haar vlijmscherpe Rambo-mes hoe je alles met een hartslag binnen vier minuten volledig uit kan benen. Altijd handig. Het is niet dat Hanna d’r vader één of andere doorgeslagen Bear Grylls-fan is ofzo, maar hij probeert haar – middels nogal Spartaanse thuisscholing – de skills mee te geven om zichzelf te verdedigen tegen gevaar van buitenaf. Zonder het te weten draagt Hanna namelijk een groot geheim bij zich en er liggen kwaadwillende mensen op de loer die haar daarom het zwijgen op willen leggen.

Het is een soort puberale versie van The Bourne Identity.

Grimmige tienerserie
    Hanna is een soort puberale versie van The Bourne Identity, alleen is Jason Bourne nu een 15-jarige vechtmachine die eigenlijk het liefst de hele nacht in een slaapzak op de stoep van de Ziggo Dome zou liggen, zodat ze tijdens het concert van Drake lekker hysterisch gillend met haar vriendinnen vooraan kan staan. Een meisje dat is grootgebracht als Zwitsers zakmes, maar die heimelijk verlangt naar het bestaan van de gemiddelde huis-tuin-en-keukentiener. De eerste aflevering begon veelbelovend en ook ronde twee beschikte nog over voldoende actie om te boeien, maar daarna zakt Hanna weg in een kunstmatige coma die pas twee afleveringen voor het einde weer wordt opgeheven. Dit is typisch zo’n serie waarbij je de hele tijd denkt: hier had toch veel meer ingezeten? Nee, Hanna is niet de serie waarvoor je een Amazon-abonnement zou moeten afsluiten, doe dat vooral omdat je Bosch, Goliath en Comrade Detective moet kijken. Als je die allemaal hebt uitgespeeld, dan kun je altijd nog aan Hanna beginnen. Kan, hè?! Kán.

• Amazon (2019)
    • Een soort Bourne Identity, maar dan met een 15-jarige puber

• 7½/10