Paranormal activity 2 widescreen 1540386121

Gruwelijk veel horror tijdens het Halloween weekend op NPO Start Plus!

Ga je lekker op zombies, geesten of kannibalistische studenten? Goed nieuws: dit weekend kun je deze zes horrorfilms zien op NPO Start Plus!

Halloween zou natuurlijk geen Halloween zijn zonder een hele rits aan griezelige films om te bingen. Daarom vind je dit weekend een aantal scary movies op NPO Start Plus die je 'gezellig' met je bff’s of je boys kan kijken. Of die ene persoon tegen wie je graag nog een keertje aan wilt kruipen op de bank, mét een goed excuus. You’re welcome;-)

Paranormal activity

Onverklaarbare geluiden in je huis, lichten die ‘uit zichzelf’ aan en uit gaan… iemand met een beetje gezond verstand zou direct z’n huis uit SPRINTEN. Katie en Micah pakken het in Paranormal Activity wat heldhaftiger aan. Ze hangen een videocamera in hun slaapkamer om vast te leggen wat voor bizarre dingen zich afspelen in hun huis als ze rustig liggen te slapen. Serieus, wat bezielt deze lui? Tegelijk: het levert wel een interessante plot op. Om de lugubure film nog spannender te maken, is hij ook nog eens handycam-stijl gefilmd, (denk Cloverfield en The Blair Witch Project). Paranormal Activity kwam in 2009 uit en was een megasucces. De film kostte maar 15 miljoen dollar en bracht wereldwijd bijna 200 miljoen dollar op. Ka-Ching!

REC

Dat je niet veel nodig hebt om een geslaagde horrorfilm te maken, bewijst ook het Spaanse Rec. En de niet-originele, maar effectieve handheld-camerastijl (daar is ie weer) draagt daar in grote mate aan bij. In de film volgen we een tv-journalist en haar cameraman die meelopen met de lokale brandweer. Zij moeten op een nacht een oude vrouw redden die vast lijkt te zitten in een appartementengebouw. Maar wat in eerste instantie een doodnormale routineklus zou moeten zijn, verandert langzamerhand in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

Let the Right One in

Let The Right One In (in het Zweeds: Låt den rätte komma in) werd door filmjournalisten benoemd tot de beste bioscoopfilm van 2009. En een andere fun fact: het mooie camerawerk in de film komt van de Nederlander Hoyte van Hoytema die na deze doorbraak ook films als Interstellar, Spectre en Dunkirk aan z’n cv kon toevoegen. Maar terug naar ‘Låt den rätte komma in’. In deze coming-of-age-horrorfilm wordt de 12-jarige Oskar continu gepest door twee vervelende gastjes. Hij maakt op een dag kennis met een nieuw buurmeisje waarmee hij al snel besties wordt. Alleen is het wel een beetje vreemd dat sinds haar komst ineens een hoop mensen plotseling sterven. Uh...

Train to Busan

Deze Zuid-Koreaanse filmhit van Yeon Sang-ho wordt ook wel een zombie-satire genoemd waarin de regisseur het genre flink (maar liefdevol) op de hak neemt. Hoofdpersonen zijn de drukbezette vader Sok-Woo en zijn dochter Soo-Ahn die aan boord stappen van de hogesnelheidstrein richting Busan. Ze weten niet dat Zuid-Korea op dat moment in lichterlaaie staat door een mysterieuze uitbraak van een virus dat razendsnel mensen infecteert. Totdat een van de stations die ze passeren wordt overspoeld door zombies. En éen zo’n gekkie weet natuurlijk nog net aan boord van hun trein te ‘stappen’. Wie o wie zal deze helse treinrit overleven?

Raw

Ik schreef het eerder al: het Frans-Belgische horrordrama Raw is een absolute must see! In het coming-of-age-horrordrama wordt de 16-jarige vegetarische student Justine tijdens een ontgroening gedwongen om konijnenniertjes te eten. En dat wekt bij haar een onstilbare trek in rauw vlees op. Mensenvlees. Daarmee wordt Justine niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook iedereen om haar heen. Raw is een heel intense kijkbeleving (je wilt soms écht even wegkijken, kokhalzen, doorspoelen), maar ook een heel stijlvolle. En in combinatie met het sterke acteerwerk echt de moeite van het kijken waard.

Sneekweek

Natuurlijk mag ook een dosis Nederhorror niet ontbreken in dit lijstje en dus kun je dit weekend Sneekweek zien. Drie girls en drie boys gaan hierin compleet los tijdens het gelijknamige Friesche zeilfeest, maar een geheim uit het verleden zorgt voor een flinke kater. Wanneer een paar vrienden door een slechte mix van Ritalin en antidepressiva gekke bijwerkingen krijgen (tja), vertrouwt bovendien niemand elkaar meer. Wat een lekker weekje zuipen, drugs en seks had moeten zijn, verandert in een complete nachtmerrie. Niet de meest originele horrorfilm en zeker niet de beste, maar vermakelijk? Jawel hoor.

Kijken? Je vindt deze films op NPO Start Plus. Veel kijkplezier;-)
    Regular noajohannes1  77615420fb

Don jon 1 widescreen 1563434976