Grisse: een tenenkrommende nasi goreng western

• Grisse
    • 5/10

Kalia's familie wordt afgemaakt door soldaten van het Nederlands-Indische leger en ze zweert niet te zullen rusten, totdat ze hun dood gewroken heeft.

Wat moet je nou eigenlijk doen voor zo'n Nobelprijs?

Een period drama noemt HBO Asia het. Een verhaal over hoe de Indonesische bevolking in opstand kwam tegen de Nederlandse onderdrukking. Klinkt interessant, maar wie had gehoopt dat Grisse wat bouwlampen zou zetten op de onderbelichte hoofdstukken van onze dubieuze, koloniale geschiedenis komt bedrogen uit. Deze nieuwste van de Home Box Office is alles behalve leerzaam en ook qua entertainment laat het nogal wat te wensen over. Sterker nog, het is bij vlagen tenenkrommend. Maar echt. Ik vraag me wel eens af wat je nou eigenlijk moet doen voor zo’n Nobelprijs. Ik bedoel, leuk zo’n ingewikkeld vredesakkoord en die deeltjesversneller gaat vast een hoop prangende levensvragen beantwoorden, maar zijn de échte helden niet de mensen die verschrikkelijke series kijken, zodat jij dat niet meer hoeft te doen? Mensen zoals ik, zeg maar. Denk daar maar eens over na terwijl je deze hele matige trailer tot je neemt.

Fuck the Dutch!

Toen Balkenende het in de Tweede Kamer over de VOC-mentaliteit had, doelde hij waarschijnlijk op onze ongeëvenaarde ontdekkingsdrift en handelsdrang. Hij vergat daarbij gemakshalve alleen even te vermelden dat onze mondiale dominantie met de nodige barbaarsheid gepaard ging. Ook Kalia ondervindt deze meedogenloosheid aan den lijve, wanneer haar familie wordt afgemaakt door soldaten van het Nederlandse leger. Gezellig! Als ze door een speling van het lot in het kleine kolonistendorpje Grisse belandt, krijgt ze de kans om haar familie te wreken. Geflankeerd door een bonte verzameling excentrieke en recalcitrante vogelvrijverklaarden neemt ze het op tegen de bezetter uit de Lage Landen.

Grisse is een cocktail van Zorro, Bruce Lee en een corny Walt Disney-achtige cowboyfilm.

HBO onwaardig

Op voorhand hoopte ik op een informatieve uiteenzetting over onze aanwezigheid in Nederlands-Indië, maar Grisse blijkt al snel een slechte cocktail te zijn van Zorro, Bruce Lee en een Walt Disney-achtig cowboyfilm. Het is dan ook niet gek dat deze nieuwste van HBO Asia hier en daar wordt weggezet als weinig gedenkwaardige ‘nasi goreng western’. Het is HBO onwaardig. Het is een verzameling lachwekkende, intense blikken en dialogen die zelfs uit de mond van Steven Seagal potsierlijk zouden klinken. Ruim honderd jaar bezetting zou toch genoeg verhalen opgeleverd moeten hebben voor een lekkere confronterende serie, zoals alleen HBO die kan maken, maar helaas… Grisse is een karikatuur en dat wordt alleen nog maar versterkt door de Engels sprekende acteurs. In het Indonesisch was het misschien minder opgevallen dat de (tekst)schrijvers gewoon zijn weggetrokken bij het lokale uitzendbureau. Nee, je kunt deze prima aan je voorbij laten gaan. Mocht je onverhoopt toch zin hebben gekregen in een lekkere western, dan biedt HBO met Deadwood een prima alternatief. Het is een klassiekertje, maar wel één die iedereen gezien moet hebben. Er komt binnenkort trouwens ook een film van uit, dus dan heb je meteen je huiswerk gedaan.

• HBO Asia (2018)
    • Bruce Lee meets Disney meets die corny Zorroserie van vroeger

• 8/10