Qysz6nqb40z9v1cdwoev6zsihjx widescreen 1534757156

Greyzone: Scandinavische thriller vanaf 3 september op NPO2

• Gråson A.K.A. Greyzone
    • 8/10

Het seriejaar is niet compleet zonder absolute smuller van Scandinavische bodem. De absolute moetkijker van dit jaar heet Greyzone en die zie je vanaf 3 september bij de KRONCRV op NPO2.

Ik merkte pas hoeveel liefde ik te geven had, toen ik het eerste seizoen van Borgen keek. Niet alleen wilde ik premier Birgitte Nyborg om haar hand vragen, ook Katrine Fønsmark ging er meteen met mijn hart vandoor. De doortastende onderzoeksjournaliste spatte van het beeldscherm en een soort verlate kalverliefde leek zich van mij meester te maken. Ik kreeg spontaan de neiging om mixtapes met zwijmelende openhaardmuziek in elkaar te knutselen. Ik wilde haar portret levensgroot tussen mijn schouderbladen laten tatoeëren en m’n groot rijbewijs halen, zodat ik in de rondte kon rijden met een kentekenplaat met haar naam erop.

Na Borgen werd het alleen wat stilletjes rondom Birgitte Hjort Sørensen, zoals de vrouw achter het personage Katrine Fønsmark heet. Ze stak de grote oceaan over, had haar fifteen minutes of fame in Game Of Thrones en ze was te zien in de – wat mij betreft – onterecht geflopte HBO-serie Vinyl, maar dan heb je het wel zo’n beetje gehad. Jammer. Maar nu is ze terug! Dat niet alleen, ze doet haar teksten ook gewoon weer in het Deens. Goed nieuws, want het was alweer een tijdje geleden dat we een écht lekkere smuller van Scandinavische bodem voorgeschoteld kregen en dat is precies wat Gråzon is, een heerlijke Scandinavische smuller. Verplicht kijkvoer voor liefhebbers van Deense en Zweedse series. Maar echt.

Stockholmsyndroom in Kopenhagen?
    Sørensen heet in Gråzon Victoria Rahbek en Victoria is een nerd. Ze heeft een belachelijk hoog IQ en gebruikt dat voor het bouwen van drones. Niet van die drones waarmee je stiekem kiekjes kunt schieten van je topless zonnende buurvrouw, maar drones die inzetbaar zijn voor (nog) nobelere doeleinden. Kleine onbemande vliegtuigjes die afgelegen, droge vlaktes in Afrika kunnen irrigeren bijvoorbeeld. Of drones die de ontbossing van het tropisch regenwoud goed in kaart kunnen brengen. Dat soort werk. Mooi natuurlijk, maar technische hoogstandjes kunnen ook worden ingezet voor kwade doeleinden en daar komt Victoria op nogal hardhandige wijze achter. Ze wordt namelijk gegijzeld door terroristen die haar software willen gebruiken om een aanslag te plegen. Nou, daar ben je lekker mee. De vraag is nu: bijt Victoria van zich af of weten de terroristen haar voor hun karretje te spannen? Spannend!

Greyzone nestelt zich met gemak tussen mijn favoriete Scandinavische series.

Nieuwe favoriet
    TV2 maakte met Third Eye, Acquitted en Dicte al best wat lekkere series, maar die mogen de veters van Gråzon niet strikken. Ik ga hier niet zeggen dat er een nieuwe The Killing of The Bridge is opgestaan, maar deze nieuwe van Birgitte Hjort Sørensen nestelt zich met gemak tussen mijn favoriete Scandinavische series. Hij is spannend, het verhaal zit – op het ietwat matige einde na – goed in elkaar en het ademt die onderkoelde sfeer waar we allemaal zo lekker op gaan. Toch? Ik wel in ieder geval. Hoe blij ik ook ben om Sørensen weer in actie te zien, de grote winnaar van Gråzon is new kid on the block Ardalan Esmaili. Hij speelt Victoria’s gijzelnemer en zijn onvoorspelbaarheid maakt van Gråzon een serie die ieder moment kan kantelen of ontbranden. Hij neemt daarmee een groot gedeelte van de spanning voor zijn rekening en dat verdient applaus. Gråzon is misschien niet zo gelaagd en verrassend als veel van zijn Scandinavische collega’s, maar het is er wel eentje die je in één ruk uit wil kijken. Dat lijkt mij het enige dat echt van belang is. Heb jij dus wel zin in een Zweeds-Deense nagelbijter, dan is dit de aanrader van de week. Doe maar kijken, ga je geen spijt van krijgen.

• TV2 (2018)
    • Stockholmsyndroom waiting to happen

Afleveringen van Greyzone zie je vanaf 3 september, iedere maandagavond bij de KRONCRV op NPO2.