328577 2 widescreen 1531151705

Good Girls: drie huismoeders in het criminele circuit

• Good Girls
    • 8-/10

Wat als het water je financieel aan de lippen staat? Als je de medicijnen voor je dochtertje niet kunt betalen? Dan mag je toch wel voor één keer een supermarkt overvallen? Toch?

In 2005 besloot Nancy Botwin full blown Heisenberg te gaan. De alleenstaande moeder uit Weeds had, na het overlijden van haar man, wat moeite met het betalen van de rekeningen en het criminele circuit leek de perfecte plek voor het hosselen van een extra zakcentje. Heerlijk, die ondernemersgeest. Nu, 13 jaar later, zijn er weer drie moeders opgestaan die op nogal creatieve – en illegale – wijze hun bankrekening proberen te spekken. In NBC‘s nieuwste drama – je zou het ook een fijnbesnaarde komedie kunnen noemen – treden Beth, Annie en Ruby in Nancy’s voetsporen en proberen ze met wat creatief boekhouden het hoofd boven water te houden. Je zou Good Girls de aangename verrassing van 2018 kunnen noemen. Weinig pretentie, maar verrassend vermakelijk. Vind ik dan.

Handen omhoog, dit is een overval!
    De zussen Beth en Annie hebben er financieel wel eens beter voor gestaan en ook hun BFF, Ruby, komt aan het eind van de maand flink wat geld tekort. Beth en Annie schrijven rode cijfers vanwege gedoe met de vaders van hun kinderen en Ruby heeft extra knaken nodig om de dure medicijnen van haar dochtertje te kunnen bekostigen. Mooi vervelend allemaal. In een poging hun cashflow te reanimeren, bedenken ze een waterdicht plan: ze gaan de supermarkt waar Annie werkt, overvallen. What could possibly go wrong?! Alles natuurlijk.

De ideale ontspanning na een zware werkdag.

Lekker snacken
    Good Girls is zo’n serie die je lekker weg kunt snacken zonder al te veel na te denken. Dat is op z’n tijd ook best lekker, stoppen met nadenken. Vraag maar aan al die reaguurders op GeenStijl, die weten daar alles van. Maar goed… Je zou deze dus prima kunnen scharen in het rijtje GLOW, House Of Lies en The Detour. Geen (al te) zware thema’s, geen depressieve detective met een dode vrouw en een alcoholprobleem en geen ingewikkelde politieke intriges. Licht vertier met hier en daar een komische noot. De ideale ontspanning na een zware werkdag, dat is Good Girls. Geef deze op z’n minst drie aflevering de kans, want stiekem zit er meer verhaal in dan je op het eerste oog zou denken. Je groeit er langzaam in en kan daarna niet stoppen met kijken. Bij wijze van spreken natuurlijk, want na tien keer vijfenveertig minuten is het gedaan. Voorlopig althans. NBC heeft in al haar wijsheid namelijk besloten om Good Girls met een extra seizoen te verlengen en dat kan ik alleen maar toejuichen. Whoohoo!

• NBC (2018)
    • Drie huismoeders gaan full blown Heisenberg

Mbf door.0 widescreen 1544363651