God’s Own Country: ontluikende liefde op het ruige platteland

• God's Own Country
    • 8½/10

NPO 3 en NPO Start zijn vrijdagavond 31 juli een nieuwe must see rijker met God’s Own Country. In dit prachtige en prijswinnende Britse drama-light komt het leven van de norse jonge boer Johnny flink op z’n kop te staan door de komst van de Roemeense hulp Gheorghe.

"It's beautiful here... but lonely, no?"

gods own country 12

Zou je het leven leiden van de twintiger Johnny Saxby (Josh O'Connor uit The Crown), dan zou je het waarschijnlijk ook flink op een comazuipen zetten. De hoofdpersoon uit God’s Own Country woont op een treurig afgelegen boerderij in het grauwe noorden van Engeland. En doordat z’n norse en afstandelijke vader gedeeltelijk verlamd is, moet hij het familiebedrijf draaiende houden. Een bedankje of een schouderklopje, ho maar. Dus drinkt de eenzame Johnny z’n frustraties volledig weg en doet-ie aan snelle, kille seksbeurten met onbekenden. Busje, wc, maakt niet uit. De boel onderkotsen na nachtelijke zuipavonturen komt ook vaak voor, maar ach… dat ruimt z’n zeurderige oma wel op.

gods own country 8

Klootzakken hebben ook gevoel

Omdat de ongemotiveerde en katerige Johnny het aankomende lammerenseizoen never nooit in z’n eentje aankan, huurt z’n pa tijdelijk de Roemeense arbeider Gheorge (Alec Secareanu) in. Dat ziet zoonlief totaal niet zitten en hij geeft de Roemeen daarom net zo’n kil en harteloos welkom als hij van z’n liefdeloze familie gewend is. Racistisch zelfs. Maar de zachtaardige Gheorge heeft al snel door wat er onder de oppervlakte van Johnny’s klotehouding schuilgaat: een hoge dosis eenzaamheid en een groot gebrek aan waardering en liefde. Vanaf het moment dat de Roemeen door die muur weet heen te breken, is de Brit helemaal van het padje. In positieve zin. Alles wat op slot zat, gaat open. En terwijl hij dat ervaart, zien wij net als Johnny het grauwe en ruwe landschap steeds meer door de ogen van Gheorge: warm, kleurrijk en beeldschoon. Het leven en de liefde kunnen mooi zijn, als je het durft toe te laten. Maar what's next?

gods own country 9

Soms is less echt more

De combinatie van zwijgzame stugge Britten, onderdrukte emoties en het harde boerenleven levert niet bepaald veel gespreksstof op. Maar de vele stille momenten maken God’s Own Country des te indrukwekkender. Regisseur Francis Lee (zelf ook afkomstig van het boerenland) heeft geen dramatische dialogen en sentimentele strijkkwartetten nodig om toch grootse effecten en emoties teweeg te brengen. Hij laat de symbolische beelden van het Engelse landschap en het natuurlijke spel van z’n hoofdrolspelers het werk doen. Die trouwens echt een partijtje geweldig staan te acteren! Er worden misschien veel emoties onderdrukt, maar de alleszeggende ogen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van O’Connor en Secereanu leveren vuurwerk op. En ook Johnny’s vader (Ian Hart) en oma (Gemma Jones) ontroeren je onverwachts in slechts een paar korte fragmenten.

gods own country 11

de Britse Brokeback Mountain? Nee!

Google je deze film, dan zie je waarschijnlijk vaak de vergelijking met Brokeback Mountain voorbijkomen. Maar nee: God’s Own Country is niet de Britse versie van Ang Lee’s Oscarwinnende cowboydrama met Heath Ledger en Jake Gyllenhaal. De regisseurs delen misschien dezelfde achternaam en beide films gaan over de liefde tussen twee mannen, maar daar houdt de vergelijking wel op. God’s Own Country heeft z’n eigen, rauwere feel en is wat mij betreft een stuk gelaagder als het om de ontwikkelingen van de karakters gaat. Een stuk realistischer en explicieter ook, als het om de seks draait. We zien Johnny en Gheorge gewoon full frontal en kwetsbaar naakt, inclusief slappe piemels wanneer ze nog even praten na de seks.

gods own country 12

Zo’n rustige film waarin de emotie eerst vooral binnen knettert, is voor de fans van Hollywood-romcomdrama of snelle actie misschien even wennen. Toegegeven, hij komt een beetje traag op gang. Maar geef God’s Own Country zeker een kans. Soms schuilt de kracht en de grootste ontroering juist in de kleine momentjes, of in hetgeen dat wordt weggelaten. En kijkplezier is met deze prijswinnende must see gegarandeerd. Tergend zwaar drama wordt het nergens en het ontroerende einde zal je niet loslaten.

God’s Own Country zie je vrijdagavond 31 juli om 22.30 op NPO 3. De film is vanaf dan ook zeven dagen gratis te zien op NPO Start en daarna op NPO Plus. Meer prachtige films zien die we tijdens de Pride extra in het zonnetje zetten? Check ze hier.

• God's Own Country (2017)
    • Cijfer: 8,5
    • Drama, romantiek