Frozen 2: alles wat je wilt én moet weten over de nieuwe Disney-hit

• Frozen 2
    • 8/10

Ben je stiekem heel benieuwd naar de nieuwe Frozen? Wil je weten of de animatiefilm ook geschikt is voor volwassenen? En of Elsa nu eindelijk uit de kast komt? Lees hier alles over de nieuwe Disney-kaskraker.

Na het succes van Frozen (1,3 miljard dollar aan bioscoopkaartjes, meer dan 5 miljard aan merchandise en de megahit ‘Let It Go’) kon een vervolg niet uitblijven. En die kun je nu in de bios zien.

Waar gaat Frozen 2 over?

Het rijk Arendelle wordt bedreigd. En dus trekt ijskoningin Elsa er samen met zus Anna, zwager Kristoff en sidekicks Olaf (sneeuwpop) en Sven (rendier) op uit om een mysterieuze magische stem te volgen die ze hopelijk hulp biedt. Met een beetje geluk krijgt Elsa ook meteen antwoord op de vraag waar haar krachten vandaan komen én hoe haar ouders nou precies zijn overleden.

Frozen-2-OV- st 1 jpg sd-low Copyright-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved

Is dit vervolg de moeite waard?

Terugkeren na zo’n gigantisch succes is tricky, maar de sequel stelt niet teleur. Frozen 2 heeft niet dezelfde magie als z’n voorganger (zo’n eerste blijft toch het uniekst), maar is wel een stuk ambitieuzer en gelaagder dan deel één en absoluut een bioscoopbezoek waard. Verwacht gevatte humor, een hoge dosis sentiment, romantiek, prachtige animaties en mierzoete sentimentele liedjes vol (niet te evenaren) uithalen.

Is Frozen 2 ook leuk voor uuuh... de wat oudere kijker?

Ben jij nog altijd groot Disney-liefhebber, kun je je cynische volwassen blik uitschakelen en de elfjarige in je naar boven halen? Dan is Frozen 2 ook leuk voor jou. Disney houdt er rekening mee dat fans van de eerste film inmiddels zes jaar ouder zijn (volwassen worden is een belangrijk thema in Frozen 2) én dat er natuurlijk veel ouders, grotere broers en zussen meegaan.

Frozen-2-OV- st 3 jpg sd-low Copyright-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved

Hoe hoog is het girlpower-gehalte?

Hoog! De superstoere Elsa en Anna deinzen nergens voor terug in hun poging Arendelle en hun dierbaren te beschermen. Vond je de zusjes in Frozen 1 al echte bazen; in Frozen 2 doen ze daar nog een schepje bovenop. En oh-em-gee, Elsa en Anna dragen deze keer broeken! Logisch wel: paardrijden, rennen en vechten in een wijde jurk… dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. De hoge stiletto’s uit het eerste deel maken nu dus ook plaats voor praktische laarzen.

Hoe date-proof is de film?

Mmm… je date moet wel écht into Disney en animatie zijn... echt.

Frozen-2-OV- st 5 jpg sd-low Copyright-2019-Disney-Enterprises-Inc-All-Rights-Reserved

Krijgt ‘Let It Go’ een catchy opvolger?

Voor de titelsong van Frozen 2 sloeg Disney de handen ineen met de Amerikaanse rockband Panic! at the Disco. Met als resultaat ‘Into the Unknown’, dat tijdens de film door Elsa wordt gezongen. Catchy is-ie zeker, maar het nummer heeft ondanks de abnormaal bovennatuurlijke uithalen niet dezelfde krachtige lyrics en impact als Let It Go, Let It Go-ooo, Can't Hold It Back Animoooore!

Komt Elsa nou uit de kast of niet?

Nope, Elsa komt niet uit de kast. Er komt geen love interest voor in Frozen 2 en daarmee is en blijft de ijskoningin voorlopig een happy single. Disney lijkt Elsa’s geaardheid hiermee bewust in het midden te houden. Misschien is het gewoon niet belangrijk voor het verhaal, misschien durft Disney het nog niet aan, misschien bewaren ze de coming out voor deel 3. Who knows… ze hebben in ieder geval wel voor elkaar dat de hele wereld er weer over praat.

frozen 2

Wanneer is Frozen 2 te zien op Disney+?

Daar doet Disney nog geen uitspraken over. De animatiefilm schijnt ergens in 2020 op de eigen streamingsdienst beschikbaar te zijn en daar moet je het voorlopig even mee doen. Maar ach, in de bioscoop komt-ie natuurlijk het mooist tot z’n recht, dus ga vooral lekker daarnaartoe.

Nieuwe films december: Star Wars, cruisefanaten en zingende katten

Marriage Story: Adam Driver en Scarlett Johansson schitteren in liefdevolle break-up film

• Marriage Story