Face To Face: minimalistische Deense whodunnit op NPO Plus

• Forhøret A.K.A. Face To Face

We hebben er weer één! Vanaf 15 mei kun je op NPO Plus kijken naar het eerste seizoen van Face To Face a.k.a. Forhøret. Een grimmige, duistere whodunnit die bijna wel uit de Scandinavische keuken móét komen.

Voor Face To Face is een hele kofferbak met bekende gezichten opengetrokken. Onder andere Ulrich Thomsen (Festen, Banshee), Lars Mikkelsen (The Team, Ride Upon The Storm), Søren Malling (The Bridge, Borgen, 1864) en Nikolaj Lie Kaas (Follow The Money, The Killing) bundelen de krachten en vertellen het verhaal van een emotioneel gehandicapte vader die op zoek gaat naar de moordenaar van zijn dochter. Gezellig weer! De onderstaande trailer geeft een aardig beeld van wat je kunt verwachten, al zul je misschien af en toe even wat zinnen door Google Translate moeten halen. Voor niks gaat de zon op, mensen! Op NPO Plus krijg je natuurlijk wel gewoon ondertiteling. Zó masochistisch zijn we bij de NPO nou ook weer niet.

Gruwelijke afrekeningen beginnen bijna een verontrustende fetisj te worden.

Moordfetisjisten

Wie niet beter weet, zou op basis van Scandinavische series kunnen denken dat ze daar in het hoge noorden worden overspoeld met krankzinnige moordzaken. Gruwelijke afrekeningen spelen zo vaak de hoofdrol in hun series, dat het zo langzamerhand bijna een verontrustende fetisj begint te worden. Ook detective Björn wacht een lugubere verrassing, want tijdens een werkbezoek aan de patholoog vindt hij zijn dochter op de autopsietafel. Een extra wrang weerzien, want de twee waren elkaar al een tijdje uit het oog verloren. De patholoog bestempelt de dood van Christina als zelfmoord, maar Björn is er heilig van overtuigd dat er meer aan de hand is rondom het overlijden van zijn dochter. Om maar niet rouwend in een hoekje van de kamer te hoeven zitten met een krat Carlsberg binnen handbereik, besluit Björn zijn verdriet om te zetten in pragmatisch handelen. Hij duikt in het leven van zijn vervreemde dochter, op zoek naar de waarheid.

Het eerste seizoen van Face To Face zie je vanaf 15 mei op NPO Plus en vanaf 17 mei op NPO1 Extra.

Dave: een grappig kijkje achter het masker van rapper Lil Dicky

• Dave