Nieuwe films in juni

Een gloednieuw Toy Story-avontuur, een feelgood vol Beatles-favorieten en een komische roadmovie over drie Amsterdamse matties met grote dromen. Dit en heel veel meer zie je in juni in de bioscopen!

Tolkien ps 1 jpg sd-low ©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reserved6 juni: Tolkien

Als megagroot fan van The Lord of the Rings-trilogie ben ik erg benieuwd naar deze biopic over de bedenker ervan. Wat inspireerde dit genie tot het schrijven van een epos dat me iedere kerst opnieuw betovert als ik in pyjama (bios, bank, maakt uit uit) aan een LOTR-marathon begin? Regisseur Dome Karukoski gaat vooral in op de vormende jaren waarin Tolkien op school vriendschap en inspiratie vindt bij een groep medeschrijvers en -kunstenaars. Een hecht broederschap dat uit elkaar dreigt te vallen door de Eerste Wereldoorlog. Niet iedereen staat echter te springen om deze release: de erfgenamen van Tolkien zijn namelijk pissig en hebben geen medewerking of toestemming aan de film verleend. Maar wie weet draaien ze bij als ze het mooie eindresultaat eenmaal zien. TRAILER

An-Elephant-Sitting-Still ps 1 jpg sd-low6 juni: An Elephant Sitting Still

Dit Chinese filmepos won in 2018 de Fipresci-prijs op het filmfestival van Berlijn. Een meeslepend meesterwerk als je de internationale filmpers mag geloven. Extra bijzonder en vooral tragisch aan deze film is dat de maker ervan, de 29-jarige Hu Bo, kort na de voltooiing zelfmoord pleegde. In An Elephant Sitting Still volgde hij gedurende een etmaal vier mensen: een tiener die gepest wordt, zijn vriendin die een affaire heeft met een leraar, een lokale crimineel en een oudere man die door z’n familie naar een verpleeghuis wordt gestuurd. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze gebukt gaan onder emotionele en financiële problemen. Allemaal verlangen ze ernaar de stad Mazhouli te bezoeken, waar volgens de legende een olifant roerloos op één plek zit, niet gehinderd door de waan van de dag. TRAILER

De-Libi ps 1 jpg sd-low13 juni: De Libi

Dat magische gevoel wanneer je klaar bent met je eindexamens en (nog) denkt de wereld te gaan veroveren: heerlijk! In de komische film De Libi (‘het leven’) volg je de drie vrienden Bilal (Bilal Wahib), Gregg (Danïel Kolf) en Kevin (Oussama Ahammoud) 24 uur door Amsterdam. Ze kunnen niet wachten tot het echte leven begint en nemen zich dan ook voor om na hun eindexamens te gaan vliegen, dromen verwezenlijken. Maar eerst nog even de uitdaging aangaan die ze van een paar mooie chicks voorgesteld krijgen: naar binnen komen bij een optreden van rapper Hef in de Jimmy Woo. De boys zetten alles op alles om te bewijzen wat ze waard zijn. Maar hoe ver zijn ze bereid hiervoor te gaan? TRAILER

Carmen-Lola ps 1 jpg sd-low13 juni: Carmen & Lola

Als meisje dat opgroeit in een Romagemeenschap in een buitenwijk van Madrid heeft Carmen eigenlijk maar één toekomst: trouwen, heel veel kinderen baren, schoonmaken en koken. Maar wanneer ze de eigenzinnige graffitiartiest Lola ontmoet, wil Carmen eigenlijk wel wat anders. De twee worden verliefd en moeten vanaf dat moment hun weg zien te vinden door het web van liefde, familie, religie… kortom: veel gedoe. De Spaanse regisseur Arantxa Echevarría werkte voor Carmen & Lola met niet-professionele acteurs afkomstig uit de Romagemeenschap. En die presteren zo goed, dat de film een plekje kreeg in de prestigieuze Director’s Fortnight-selectie in Cannes. TRAILER

Toy-Story-4-OV- ps 1 jpg sd-low ©2019-Disney-Pixar-All-Rights-Reserved21 juni: Toy Story 4

De Toy Story-trilogie eindigde perfect. Andy gaat studeren en draagt zijn speelgoed over aan de volgende generatie. ‘So long, partner…’ Toch komen Pixar en Disney nu met een vervolg (ka-ching). Volgens de makers draaien de verhalen namelijk niet om Andy, maar om Woody en dus kunnen ze nog wel eventjes vooruit. Slim. Maar laten we niet al te cynisch doen; de trailer tovert meteen een glimlach op je gezicht en de film doet dat vast ook. Er is bijvoorbeeld een leuk nieuw karakter, het plastic vorkje Forky, die zichzelf als vuilnis en niet als speelgoed ziet. Woody besluit hem te laten zien hoe leuk het is om speelgoed te zijn: lief! En wanneer Bonnie haar speelgoed meeneemt op een familietrip, wordt Woody onverwacht herenigd met zijn oude vriendin Bo Peep: leuk! Ze komen erachter dat er nu een wereld van verschil is tussen hen beiden, maar hebben al snel meer dringende zaken om zich druk over te maken: spannend! TRAILER

Yesterday ps 1 jpg sd-low ©-2019-Universal-Pictures27 juni: Yesterday

Stel je voor: je wordt wakker in een wereld waarin The Beatles nooit hebben bestaan en jij kent als enige hun nummers. Het overkomt de worstelende muzikant Jack (Himesh Patel) in Yesterday: de nieuwe film van Danny ‘Trainspotting’ Boyle en Richard Curtis, de schrijver van Notting Hill en Love Actually. Jack krijgt een ongeluk en wanneer hij weer bijkomt hebben The Beatles ineens nooit bestaan. Wanneer Jack het nummer Yesterday speelt, is iedereen betoverd en wordt de muzikant tot genie bestempeld. Hij komt zelfs in contact met Ed Sheeran (gespeeld door de beste man zelf) die erg onder de indruk is van de singer-songwriter. Danny Boyle, Richard Curtis en een grote lading Beatles tracks: kan niet misgaan. TRAILER

Booksmart ps 1 jpg sd-low ©-2019-WW-Entertainment27 juni: Booksmart

“Do you know how many girls are gonna be up your vagina next year? Every time I come to visit you, you’re gonna be scissoring another girl.” Yup, deze vrouwelijke tegenhanger van de grove comedy Superbad windt er geen doekjes om. Het goed ontvangen regiedebuut van actrice Olivia Wilde draait om de BFF’s Amy en Molly die aan de vooravond van hun diploma-uitreiking tot een belangrijk besef komen: ze hebben te weinig gefeest en te veel in de bibliotheek gezeten. Dat in tegenstelling tot veel klasgenoten die ondanks dat ze compleet los zijn gegaan toch dezelfde universiteiten mogen. Dus besluiten Amy en Molly helemaal naar de tering te gaan op het eindexamenfeest. Moeten ze er alleen nog even achter komen where the party is at… Check de trailer: verstand op nul en lekker meefeesten. TRAILER

Nog meer films in juni:

7 juni – X-Men: Dark Phoenix: zo werd X-Men-karakter Jean Grey de iconische Dark Phoenix.
    13 juni – Long Shot: presidentskandidaat Charlize Theron en speechschrijver Seth Rogen vallen voor elkaar in deze romcom.