De leukste films van je favoriete Game of Thrones-acteurs

De grote finale van Game of Thrones is nabij en dus ook het welbekende zwarte gat: damn! Maar gelukkig schitteren je favoriete GoT-acteurs ook in tal van leuke films waarmee je de pijn de komende tijd een beetje kan verzachten.

Kun je niet genoeg krijgen van je favoriete Game of Thrones-acteurs? Lucky for you zijn ze in heel veel films te zien. Met iets andere looks soms (lees: weg pruiken, weg baarden), maar dat maakt het niet minder leuk. In sommige gevallen zelfs beter;-)

brimstone-0

Jon Snow

Kit Harington is natuurlijk het bekendst van zijn rol als Jon Snow. Maar wist je dat hij ook een hoofdrol had in Brimstone? In deze megabrute western van Martin Koolhoven speelt de Britse hottie de rol van de cowboy Samuel. Hij is in deze film vol nare en gewelddadige mannen zo ongeveer de enige good guy. Liever een minder gruwelijke film van Harington? Check dan de avonturenfilm Pompeii. Of ga voor How to Train Your Dragon 2 waarvoor Kit een van de stemmen insprak.

me before you

Daenerys Targaryen

Het is even wennen om Emilia Clarke zonder de bekendste platinablonde pruik aller tijden te zien, maar ook met haar eigen bruine lokken is de Britse actrice een plaatje. Voor Clarke betekende Game of Thrones eveneens haar mega doorbraak, maar al snel volgden belangrijke rollen in grote films. Ze was niemand minder dan Sarah Connor in Terminator Genisys, speelde naast Sam Claflin in de tearjerker Me Before You en, hoe tof: ze kon in 2018 gewoon een hoofdrol in Solo: A Star Wars Story aan haar cv toevoegen. Go Daenerys!

death at a funeral

Tyrion Lannister

Peter Dinklage draaide al een tijdje in filmland mee voordat hij de GoT-cast versterkte. De Amerikaanse acteur brak in 2003 door met zijn rol als Finbar McBride in de tragikomedie The Station Agent, waarvoor hij een prestigieuze Screen Actors Guild Award won. Een van mijn favoriete Dinklage-films is het hilarische Death at a Funeral (de 2007 versie) waarin een begrafenis een hoop dirty secrets van een Britse familie naar boven brengt. Waaronder de secret lover van de overleden vader, vermakelijk gespeeld door Dinklage.

iboy

Arya Stark

Maisie Williams is nog maar 22, maar heeft voor haar spraakmakende rol in GoT al behoorlijk wat acteerprijzen op haar naam staan. Haar filmdebuut maakte het jonge talent in 2014 in de mysterieuze thriller The Falling. Hierin speelt ze de rol van Lydia die samen met haar BFF Abbie op een strenge meisjesschool zit. Na een tragedie breekt ineens een mysterieuze epidemie uit waarbij leerlingen beginnen flauw te vallen… heel spooky. Je kunt Maisie trouwens ook zien in de scifi-actiefilm iBoy, die as we speak op Netflix staat.

the other woman

Jaime Lannister

De Deense acteur Nikolaj Coster-Waldau speelde al in behoorlijk wat Europese films en series voordat hij in 2001 z’n eerste Amerikaanse filmrol te pakken had in Black Hawk Down. En je kent hem misschien ook nog van rollen in films als Mama (horror), Oblivion (sci-fi) en The Other Woman (romcom, hilarisch). Maar het is misschien wel het leukst om Nikolaj (in z’n moedertaal!) als de succesvolle zakenman Claes Greve te zien schitteren in Headhunters: de meest succesvolle Noorse film ooit.

x men

Sansa Stark

Sophie Turner beleefde met haar rol als Sansa Stark meteen haar debuut én grote doorbraak bij het internationale publiek. En het duurde niet lang voordat ook de filmstudio’s bij de Britse actrice aanklopten. De grootste productie waar ze tot nu toe aan meewerkte is toch wel X-Men: Apocalypse waarin ze naast toppers als James McAvoy en Michael Fassbender de rol van de jonge Jean Grey speelt. Dat mag ze overigens mooi over doen in X-Men: Dark Phoenix, maar daar moeten we nog even op wachten tot deze zomer.

imagine-me-and-you-3

Cersei Lannister

Wil je Lena ‘opper-GoT-bitch’ Headey eens van een heeeel andere en vooral veel lievere en kwetsbaardere kant zien? Dan moet je eens de romcom Imagine Me & You zien. Hierin staat Rachel (Piper Perabo) op het punt te trouwen met Heck. Maar de twijfels slaan toe als ze tijdens de ceremonie de mooie lesbische Luce (Headey) ziet. Kiest ze voor haar jeugdliefde of een nieuw liefdesavontuur? Niet de beste romcom ooit, maar de chemie tussen Perabo en Headey is erg fijn. Geen liefhebber van het romcomgenre? Dan zijn Dredd, 300 en The Purge stevigere alternatieven.

star wars

Brienne of Tarth

Wist je dat Gwendoline Christie in maar liefst twee Star Wars films speelt? Je kunt haar zien in The Force Awakens en The Last Jedi. Of nou ja zien… Als de zilveren stormtrooper Captain Phasma is de Britse actrice niet echt te herkennen (op een glimp van haar ogen na, tijdens een tof gevecht met Finn), maar stoer is haar rol zeker. Overigens is Star Wars niet de enige grote franchise waarin Christie haar opwachting heeft gemaakt. Ze had ook een stevige rol als Commander Lyme in The Hunger Games: Mockingjay - Part 2. (Link gevecht toevoegen)

the age of adaline

Last but not least: Daario Naharis en Melisandre

Geen rijtje GoT-personages zonder Neerlands trots natuurlijk! Voor Carice van Houten en Michiel Huisman beperk ik me even tot twee Engelstalige rollen p.p. Voor fijne Huisman-films met een hoog zwijmelgehalte kan ik je zeker The Age of Adaline en The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society aanraden. In het rijtje van Van Houten mag natuurlijk Brimstone (daar is-ie weer) niet ontbreken en ook Black Butterflies is de moeite waard: een historische film over het leven van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker.

Benieuwd waar je al deze films legaal kunt vinden? Check dan even deze handige website. Veel kijkplezier!

Dit moet je eerst eventjes weten vóórdat je naar Ad Astra gaat

• Ad Astra