Nieuwe films in februari

Februari staat in het teken van heel veel girlpower, intense drama’s, absurdistische horror en de snor van Robert Pattinson. Weten welke films je deze maand niet mag missen? Check dan even dit tiplijstje.

Een nieuwe maand, nieuwe films. Februari is misschien korter, maar zeker niet minder krachtig met grote Oscarfavorieten én een aantal films die lekker scoorden op het filmfestival van Cannes.

A-Hidden-Life st 11 jpg sd-low Copyright-2019-Twentieth-Century-Fox-All-Rights-Reserved

6 februari: A HIDDEN LIFE

Houd de zakdoekjes maar paraat als je naar het waargebeurde A Hidden Life gaat. In de film van schrijver-regisseur Terrence Malick volg je de Oostenrijkse boer (én held) Franz Jägerstätter, die in de Tweede Wereldoorlog weigert om voor de nazi's te vechten. Niet zonder gevolgen natuurlijk; hij dreigt te worden geëxecuteerd wegens verraad. Zijn onwankelbare geloof en zijn liefde voor zijn vrouw en kinderen houden hem op de been. Maar voor hoe lang? TRAILER

Birds-of-Prey-And-the-Fantabulous-Emancipation-Of-One-Harley-Quinn- st 10 jpg sd-low Copyright-2019-WARNER-BROS-ENTERTAINMENT-INC-Photo-Credit-JAKE-GILES-NETTER

6 februari: BIRDS OF PREY (AND THE FANTABULOUS EMANCIPATION OF ONE HARLEY QUINN)

Dit jaar drie superheldenblockbusters op het menu waarin vrouwen de lead nemen: Birds of Prey, Black Widow en Wonder Woman 1984. Birds of Prey doet deze maand de aftrap met het DC Comics-karakter Harley Quinn. Die ken je misschien nog als het liefje van Joker in Suicide Squad. In Birds of Prey neemt Quinn het met een aantal stoere meiden op tegen Roman Sionis, de grootste schurk van Gotham City. Verwacht een kleurrijk popcornspektakel met een hoofdrol voor de veelzijdige Margot Robbie (I, Tonya; Bombshell). Hopelijk ook een goed verhaal. TRAILER

Little-Women st 17 jpg sd-low Copyright-2019-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

6 februari: LITTLE WOMEN

Herinner je je nog dat boek dat Joey uit Friends tot traantjes roerde? Dat boek was Little Women: het beroemde verhaal van Louisa May Alcott over het leven en de uiteenlopende ambities van een aantal bijzondere zussen. Little Women speelt zich af ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog, maar bevat een hoop universele en tijdloze thema’s. En met de regie en scenariobewerking van Greta Gerwig (Lady Bird) kun je wel uitgaan van een heerlijk gevatte adaptatie. De film is genomineerd voor 6 Oscars en bevat rollen voor onder Saoirse Ronan, Meryl Streep, Florence Pugh, Laura Dern en Timothée Chalamet. TRAILER

Atlantique st 1 jpg sd-low

13 februari: ATLANTIQUE

De Frans-Senegalese actrice Mati Diop maakte vorig jaar met Atlantique haar regiedebuut. En wat voor één. De film beleefde z’n wereldpremière op het filmfestival van Cannes én won de Grand Prix. In haar film volgt Diop de twee geliefden Ada en Souleiman. Ze zijn dolverliefd, maar Ada staat op het punt te trouwen met een andere man. En Souleiman staat op zijn beurt op het punt om samen met andere gedupeerde collega-bouwvakkers een gevaarlijke oversteek naar Spanje te maken in de hoop daar geld te verdienen. Tragiek alom dus, maar Atlantique bevat naast prachtige beelden ook een heel verrassende twist. TRAILER

Les-Mis-rables st 2 jpg sd-low ©SRAB-Films

20 februari: LES MISÉRABLES

Deze andere Franse topper won in Cannes de juryprijs en was tijdens IFFR een van de grote publieksfavorieten. De trailer doet al vermoeden dat Les Misérables geen gezellige film is, maar wel een imponerende en beklijvende. Regisseur Ladj Ly volgt politieagent Stéphane tijdens zijn eerste werkdag bij een anti-criminaliteitsbrigade in een rumoerige Parijse voorstad. Hij ontdekt al snel dat er veel spanningen heersen tussen de verschillende bendes van de wijk. En wanneer hij en z’n collega’s tijdens een interventie de controle dreigen te verliezen, filmt een drone hun kleinste daden en acties… Merde. TRAILER

Beanpole st 2 jpg sd-low

20 februari: BEANPOLE

Het blijft Cannes-prijswinnaars regenen deze maand. Vanaf 20 februari draait namelijk het veelgeprezen Beanpole dat in Cannes de Un Certain Regard-prijs won. Deze film biedt je een beklijvend en vergeten kijkje in het traumatische oorlogsverleden van Rusland. Tussen de wrakstukken van het verwoeste Leningrad bevinden zich de twee jonge vrouwen Iya en Masha. Iya was tijdens de oorlog een verpleegster en Masha vocht mee aan het front. Je leest het goed, deze vrouw vocht (net als een miljoen andere Russische vrouwen) in het Rode Leger. In Bealepole zien we hoe zij en Iya overleven in het puin en zowel oude als nieuwe trauma’s het hoofd bieden. TRAILER

The-Gentlemen st 7 jpg sd-low

20 februari: THE GENTLEMEN

Zullen we met The Gentlemen weer een Guy Ritchie zien in de stijl van Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch? Hope so! Wel even met een origineel verhaal natuurlijk. In The Gentlemen volgt hij de Amerikaanse expat Mickey Pearson (Matthew McConaughey) die van z’n winstgevende marihuana-imperium af wil. Wanneer dat bekend wordt, krijgt Mickey te maken met complotten, intriges, omkoping en chantage in een poging alles van hem af te nemen. Naast McConaughey doen ook Charlie Hunnam, Henry Golding, Michelle Dockery, Jeremy Strong, Colin Farrell én Hugh Grant mee. TRAILER

The-Lighthouse st 6 jpg sd-low Copyright-Universal-Pictures-International

27 februari: THE LIGHTHOUSE

Ik zei het eerder al, dit is zo’n film in de categorieën ‘WTF’ en ‘onvergetelijk’. In The Lighthouse van Robert Eggers (The Witch) volg je twee zeelieden (Robert Pattinson en Willem Dafoe) die een vuurtoren beheren op een afgelegen eiland. Er valt daar niet veel meer te doen dan hard werken en hard zuipen. En vooral dat laatste mondt uit in quasi-seksuele spanningen, gewelddadige fitties en bovennatuurlijke waanbeelden. Of zijn ze toch echt? Pattinson en Dafoe zijn geweldig op dreef in deze bijzondere zwart-witte psychologische horrortocht. Zien! TRAILER

Oh en Sonic komt op 13 februari uit.

The Lighthouse: twee vuurtorenwachters gaan loco op horroreiland

• The Lighthouse