Nieuwe films in september

Nieuwe maand, nieuwe films! En omdat al dat harde werken, studeren en ge-social-media al veel tijd kost heb ik hier een tiplijstje voor je.

Terwijl jij nog lekker aan het bijkomen bent van de zomerhitte, ben ik alvast de nieuwste films voor je aan het bekijken. En er komt me toch een partij heerlijke titels aan deze nazomer! Van heerlijke guilty pleasure re-releases (Dirrrrty Dancing, jawel!) tot gloednieuwe bioscoopknallers: er staat voor iedereen iets appetijtelijks op het filmmenu. Behalve die horrornon dan, die is niet helemaal lekker.

Journeyman

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ga echt megalekker op boksfilms. De heetgebakerde personages, de trainingen, de muziek, de opmaat naar een gevecht waar ALLES van afhangt: genieten! Toegegeven, veel van die films lijken zullen nooit een Oscar voor meest originele scenario in de wacht slepen. Maar dat geldt niet voor het drama Journeyman van Paddy Considine (Peaky Blinders). Hierin speelt hij de wereldkampioen Matty Burton die (jawel) het gevecht van z’n leven aangaat. Maar anders dan we gewend zijn wordt deze confrontatie niet tot de conclusie bewaard. Al snel worden we in de ring geworpen, waarna de film een andere wending neemt. Matty wint de wedstrijd, maar belandt door de rake klappen in een coma. En als hij eenmaal ontwaakt … nou, het spraakgebrek van Mike Tyson is er niets bij. Niet fijn voor hemzelf en zeker niet fijn voor vrouw (Jodie Whittaker) en dochter. Journeyman is een aangrijpend en mooi geacteerd sportdrama (pak die zakdoekjes er maar bij) waarin de bokser een keihard gevecht met zichzelf aangaat om weer helemaal de oude te worden. Een aanrader!
    6 september in de bioscoop

Searching

Liefhebbers van de serie Modern Family (persoonlijke favoriet) kunnen zich vast die hilarische aflevering herinneren die zich volledig op de computer- en smartphoneschermen van Phil Dunphy en co afspeelt. Erg leuk en knap gedaan. Regisseur Aneesh Chaganty gaat nog een level hoger en gebruikt ditzelfde inventieve trucje voor een complete speelfilm, de nieuwe ontvoeringsthriller Searching. Hierin verdwijnt de 16-jarige dochter van David Kim (erg goed gespeeld door John Cho, die uit Harold & Kumar). Om de zoekactie van de politie op te laten schieten, besluit de vader om de laptop en het socialmedialeven van zijn dochter helemaal uit te pluizen. Dat levert naast mogelijke leads ook een confrontatie op met het digitale leven van z’n dochter. Oei! Hoewel Chaganty’s screen-only aanpak soms leidt tot onlogische en geforceerde plotkeuzes, is Searching wel een overwegend spannende film. En het doet je ook wel even nadenken over thema’s als sociamediagebruik, opvoeding in het digitale tijdperk en de discutabele manier waarop sommige media met ontvoeringen omgaan. Alleen het einde, tja. Het was mooi geweest als Chaganty de spanning tot de laatste seconden had weten vast te houden… Meer zal ik niet verklappen.
    6 september in de bioscoop

The Nun

Heb je de trailer van The Nun al gezien? Ik ben misschien een pussy als het om horror gaat, maar moedig genoeg om toe te geven dat ik ongeveer net zo ‘gepassioneerd’ reageerde als deze gasten (YouTube link: https://www.youtube.com/watch?v=6wiXgHv_FOk). De film komt van regisseur James Wan die ook de horrorsuccessen Saw, Insidious en The Conjuring maakte. Voor de niet-kenners: ‘the nun’ is een duister personage dat al voorkwam in de tweede Conjuring-film en nu haar eigen spin-off/prequel krijgt. Hoera, hoera voor mij: ik schijt nu al 666 kleuren wetende dat ik er verslag van moet doen. Begrijp me niet verkeerd: I love my job as reviewer, maar op dit soort momenten even wat minder. Enfin: 6 september reis ik vanuit m’n bioscoopstoel af naar een creepy klooster in Roemenië waar een jonge non zelfmoord pleegt. Gezellig. Een priester met een onheilspellend verleden en een novice (zeg maar een kloosterling in z’n proeftijd) worden door het Vaticaan gestuurd om dit te onderzoeken. En drie keer raden wie ze daar tegenkomen…
    6 september in de bioscoop

Catacombe

Sommige dromen komen uit, andere eindigen in een sfeerloze sushitent waar criminelen je dwingen om mee te werken aan snode matchfixingsplannen. Shit. In de beklemmende thriller Catacombe overkomt het de aan lager wal geraakte profvoetballer Jermaine Slagter (Willem de Bruin). Als we hem ontmoeten heeft hij de winter van z’n voetbalcarrière bereikt, evenals een major gokprobleem. Z’n eigen manier om van schulden af te komen (nog meer lenen, nog meer gokken) helpt gek genoeg niet en z’n schuldeisers zijn het dansje inmiddels ook wel zat. Wanneer z’n gokschuld wordt opgeëist door een Chinees matchfixingssyndicaat kan Jermaine weinig anders dan meegaan in hun criminele voetbalhobby’s. Maar zonder slag of stoot. Willem de Bruin, die lang heeft geshined als Willy van The Opposites, debuteert en ik kan je alvast verklappen: dat doet hij met verve! Zien deze film en deze nieuwe filmster.
    13 september in de bioscoop

Dirty Dancing

Moet ik echt nog vertellen waar Dirty Dancing over gaat? Of waan ik mezelf onterecht young and happening en is er inmiddels een complete generatie die het legendarische filmcitaat ‘nobody puts baby in the corner’ niets zegt? In het tweede geval (awkward!) toch even een kleine beschrijving van deze ultieme guilty pleasure. Of zeg maar gerust: klassieker. De romantische dansfilm Dirty Dancing veroverde in 1987 (en nog lang, lang daarna) wereldwijd alle harten. Krullenbol Jennifer Grey speelt de mutserige en naïeve Frances ‘Baby’ Houseman die met haar ouders op vakantie gaat naar het fancy natuurpark Catskills. Daar leert ze de supersexy en rebelse dansleraar Johnny Castle (Patrick Swayze) kennen die haar zomer een stuk – laten we zeggen – ‘aangenamer’ maakt door haar de ‘dirty merengue’ te leren. Tot groot genoegen van haar ouders; dat begrijp je wel. Heb je de film nog nooit gezien of wil je hem een keer meemaken op het grote doek? Op 14 september, de sterfdag van Patrick Swayze, draait de eighties-hit door heel Nederland eenmalig in de bioscopen. Mis deze kans niet om samen met je besties misschien wel een van de grootste zwijmelmomenten van je leven te beleven. #timeofmylife
    14 september in de bioscoop

Tijd over? Meer films?
    Houd dan zeker ook even deze titels in de gaten: