Extraction: bloedstollende actieknaller met Chris Hemsworth

• Extraction
    • 8/10

In de nieuwe Netflix-knaller Extraction moet Chris Hemsworth de ontvoerde zoon van een Indiase drug lord uit handen van een rivaliserende drugskoning redden. Dat levert een waanzinnige reddingsmissie op vol verbluffende actiescènes die je hartslag flink opvoeren.

'The biggest drug lord in India, versus biggest drug lord in Bangladesh.'

Denk je dat je pa een saai beroep heeft? Wees blij. Je zou ook de zoon of dochter kunnen zijn van een gewelddadige drugskoning met evenveel geld als vijanden. Zware jongens die jou op een dag zomaar van straat plukken, je beste vriendje doodschieten, je vasthouden in een ranzig appartement en een astronomisch bedrag eisen voor je vrijlating.

Extraction 3 klein

Hopeloze missie

Gelukkig voor de ontvoerde Indiase tiener Ovi (Rudhraksh Jaiswal) huurt z’n criminele pa specialist Tyler Rake (Chris ‘Thor’ Hemsworth) in voor de bevrijdingsmissie. De ex-militair en huurmoordenaar weet de jongen binnen no time uit handen van z’n ontvoerders te ontfutselen. Maar er liggen twee obstakels op pad naar huis. Eén: de volledige lokale politie- en militaire macht blijkt onder de duim te zitten van de meedogenloze drugsbaas Amir Asif (Priyanshu Painyuli) die Ovi’s ontvoering initieerde. En twee: er duikt onverwacht een derde partij op (Randeep Hooda) die ook achter de tiener aanzit.

Als een videospel

Wat volgt is een beklemmende race door de smalle steegjes, daken, woningen en wegen van Bangladesh om op tijd bij een brug te komen waar Tyler en Ovi door zijn team kunnen worden opgepikt. Met daarin een twaalf minuten durende scène die je qua tempo, camerawerk (het lijkt één shot) en opzet gegarandeerd bij zal blijven. Er wordt gerend, er wordt gevochten er wordt razendsnel gereden en de camera legt deze spannende achtbaanrit zo vast dat je je als kijker midden in de actie waant. Extraction heeft op veel momenten zelfs iets weg van een game waarbij je constant op je hoede moet zijn omdat in iedere hoek een schutter kan schuilen. Damn, wat zou de film lekker van het grote bioscoopscherm knallen.

Vechtspecialist in de regisseursstoel

Ook de gevechtschoreografieën zijn om je actievingers bij af te likken. Of Chris Hemsworth het nou opneemt tegen een grote groep of verwikkeld raakt in een een-op-een-battle: de gevechten zijn snel, bruut en intens. Maar dat is ook wel toevertrouwd aan debuterend regisseur Sam Hargrave. Voordat hij zich voor Extraction in de regiestoel mocht nestelen, werkte hij als vechtspecialist en stuntcoördinator voor films als Avengers: Endgame, Deadpool 2 en Atomic Blonde. Leuk detail: Hargrave is ook in deze film te zien. Let op de guy met de lange baard.

extraction 7

minpuntjes

Extraction is zeker geen perfecte film en de originaliteitsprijs verdient hij ook niet (ik ben vast niet de enige die terugdenkt aan Denzel Washingtons Man on Fire). De Netflix-titel zal je eerder bijblijven door de indrukwekkende actie en enorme hoeveelheid afgevuurde kogels en niet zozeer vanwege de diepgang van de personages. Hoe en waarom de drug lords precies verwikkeld raakten in hun oorlog, kom je bijvoorbeeld niet te weten.

Net zoals je Tyler Rake amper leert kennen. We weten alleen dat hij (hoe cliché) een trauma met zich meedraagt en niets te verliezen heeft. Je moet natuurlijk ook wel levensmoe, gestoord of actieverslaafd zijn wil je zo’n levensgevaarlijke missie ondernemen. En het aantal anonieme doden en zwaargewonden - waaronder de kindsoldaatjes van drugskoning Amir - dat hij aan het einde van de film op de teller heeft staan, valt vast niet bij iedereen heel lekker. Al moet wel worden gezegd dat Tyler deze minigangsters iets anders aanpakt dan de volwassenen.

Hemsworth en indiase cast overtuigen

Gelukkig beschikt de film wel over een klein hartje en een opvallend sterke (overwegend Indiase) cast die de ongelofelijke operatie aardig geloofwaardig weet te maken. Zelfs Stranger Things-acteur David Harbour in de paar minuutjes screentijd die hij krijgt. We weten van ieder personage genoeg om mee te kunnen in het verhaal en hun acties. De emotionele, menselijke momenten zijn misschien schaars, maar oprecht. En de veelzijdige Hemsworth weet het niveau van een tranentrekscène gelukkig boven dat van sentimentele krokodillentranen uit te trekken.

P.S. Voor iedere meid die zich nu afvraagt: is deze film ook leuk voor vrouwen? Twee woorden: Chris. Hemsworth.

• Extraction (2020) Vanaf 24 april op Netflix.
    • Cijfer: 8