Escape at dannemora widescreen 1545838559

Escape At Dannemora: een waargebeurde Shawshank Redemption

• Escape At Dannemora
    • 8½/10

De werkelijkheid is soms zo bizar, dat zelfs het meest waanzinnige script er niet aan kan tippen. Dat is in het kort de strekking van deze absolute moetkijker met Patricia Arquette en Benicio Del Toro in de hoofdrol.

In de continue wapenwedloop om met nieuwe series te komen, gebruiken zenders niet alleen boeken en films als inspiratiebron, ook waargebeurde verhalen dienen steeds vaker als basis voor nieuwe content. Een prima ontwikkeling, want de werkelijkheid is vaak zo bizar dat het bijna zonde zou zijn om er géén series van te maken. Wie ging er bijvoorbeeld niet lekker op Manhunt: Unabomber, Narcos en The Crown? Ik wel in ieder geval. En de scripts van The Looming Tower en Trust, zelfs het meest briljante schrijversteam had dat toch niet bij elkaar verzonnen gekregen? Ja, na een drieweekse LSD-trip misschien, maar wie heeft dat nog voor z’n werk over?

Ook Showtime – de thuishaven van knallers als: Shameless, Homeland en Ray Donovan – is voor hun nieuwste binger het krantenarchief ingedoken en dat heeft een serie opgeleverd die op de valreep van 2018 nog snel even mijn serie top 3 van dit jaar is binnen gedenderd. Escape At Dannemora vertelt het verhaal van Richard Matt en David Sweat die in 2015 – met behulp van een het hof gemaakte gevangenismedewerkster – wisten te ontsnappen uit de Clinton gevangenis in Dannemora. Het is er zo één, waarbij je jezelf er met enige regelmaat aan moet helpen herinneren dat dit allemaal echt gebeurd is. Heerlijke waanzin waar je prima een dag van je kerstvakantie aan op kunt offeren.

It takes three to tango

Richard Matt is de schrik van Clinton. Iedereen danst naar zijn pijpen. Hij heeft zelfs de bewakers in zijn zak en kan diens spierballen en gummiknuppels inzetten wanneer hij maar wil. Onder de douche schamper lachen om Matt’s ‘gereedschap’? Al je tanden uit je bek en twee weken in de isoleer. Je zou kunnen zeggen dat Richard het helemaal voor elkaar heeft, maar er is één ding wat hij mist: zijn vrijheid. Begrijpelijk wel. Samen met zijn partner in crime – David Sweat – besluit hij helemaal full blown Shawshank Redemption te gaan. De twee zetten alles op alles om te ontsnappen en worden daarbij geholpen door een gevangenismedewerkster – Joyce “Tilly” Mitchell – die ze niet allemaal op een rijtje lijkt te hebben.

Ben “Blue Steel” Stiller

Op de set van Escape At Dannemora moest iedereen luisteren naar Ben Stiller. Op het eerste gezicht misschien een verrassende naam, maar de acteur, die bekend werd door films als Meet The Parents en The Royal Tenenbaums, staat ook áchter de camera zijn mannetje. Zo nam hij eerder al voor Zoolander plaats in de regisseursstoel en deelde hij ook bij Tropic Thunder de lakens uit, maar met Escape At Dannemora stijgt Stiller ontegenzeggelijk naar nieuwe hoogtes. Wat een serie. Vergeet al zijn onderbroekenhumor, dit is echt andere koek. Rauwe koek. Duistere koek. Moedeloze en bij vlagen mistroostige koek. Met aflevering zes als mindfuckend hoogtepunt. In de eerste vijf afleveringen maakt Stiller je onderdeel van een soort kwajongensboek, om in aflevering zes met één harde ruk het tapijt onder je voeten vandaan te trekken. Misschien niet de gezelligste twist, maar wel één die ervoor zorgt dat Escape at Dannemora er één is om niet snel te vergeten.

IMG 4633

Arquette en Del Toro

Na het eerste couplet en het refrein kan de rest van de lofzang zich volledig focussen op Patricia Arquette en Benicio Del Toro. Ze zijn zeker niet de eerste filmacteurs die zich hebben laten strikken voor een serie, maar weinig van hun voorgangers lieten zo’n verpletterende indruk achter als deze twee. Met name de gedaanteverwisseling van Arquette is bijna op het schizofrene af. Als je het hebt over Hollywoodacteurs die een serie máken, dan zijn Arquette en Del Toro het schoolvoorbeeld. Geflankeerd door Paul Dano – die je misschien wel kent van het kostuumdrama Love & Peace of als die getormenteerde puberzoon in Little Miss Sunshine – vormen ze een cast die eigenlijk niks te wensen over laat. Dat, gecombineerd met een waanzinnig verhaal en less is more cinematografie, maakt van Escape At Dannemora een serie die iedereen zou moeten kijken. Ja, ook jij ja.

• Showtime (2018)
    • Waargebeurde verhaal van een bizarre ontsnapping uit de gevangenis
    • 55 minuten per aflevering