Blue Jasmine + 5 andere topfilms van Cate 'The Great' Blanchett

• Blue Jasmine

Cate Blanchett is vrijdag 22 juni te zien op NPO3 zien in de topfilm Blue Jasmine. Nog meer Cate? Check dit toplijstje!

Aanstaande vrijdag 22 juni kun je Cate Blanchett op NPO3 zien schitteren in haar Oscarwinnende glansrol in Blue Jasmine. Een absolute Woody Allen-mustsee waarin de Australische een voormalige New Yorkse socialite speelt die, nadat haar man is opgepakt wegens fraude, vlucht naar haar minder rijke zus in San Francisco. Voor de gezelligheid neemt Jasmine haar drankprobleem en snobistische kutgedrag ook mee. Nice…
    Ben je net zo idolaat van de veelzijdige miss Blanchett als wij? Dan moet je zeker ook deze vijf films van Cate The Great (dit jaar ook nog eens juryvoorzitter van het filmfestival van Cannes) gezien hebben. En Notes on a Scandal, The Aviator, Babel, Veronica Guerin, The Curious Case of Benjamin Button… Eigenlijk allemaal dus.

Carol

CAROL
    Een vrouw die in het Amerika van de jaren vijftig wil scheiden van haar man en verliefd wordt op een jongere beeldschone warenhuisverkoopster: not done en een hoop voer voor drama. Het leidde in 1952 tot de deels biografische roman The Price of Salt en in 2015 tot een verfilming. Carol is een ontroerend en prachtig gemaakt drama (de kleuren, de kostuums, de sets: wauw!) dat wereldwijd lovende kritieken ontving. Cate Blanchett en Rooney Mara, die het verliefde koppel spelen, werden bovendien bejubeld om hun subtiele en tegelijk ijzersterke acteerprestaties. Het leverde de vrouwen dan ook terecht tal van nominaties en prijzen op.

Thor Ragnarok

Thor: Ragnarok
    Wil je de Australische kameleon een keer van een andere kant zien? Dan mag het Marvel-avontuur Thor: Ragnarok zeker niet in dit lijstje ontbreken. Hierin speelt Cate de godin van de dood Hela, aka de zus van Thor, aka een heerlijke over-the-top slechterik die uit is op een machtsovername. En dat doet Cate met verve, inclusief gothic look, lange zwarte haren en een zwaar uuuhh… gewei? In een interview met de LA Times gaf de actrice drie redenen waarom ze deze rol dolgraag wilde spelen. A: de Nieuw-Zeelandse regisseur Taika Waititi. B: omdat Hela de godin van de dood is. En C: omdat er nog geen vrouwelijke Marvel slechterik was. Stoere chick die Cate!

Manifesto

Manifesto
    Cate kruipt met alle gemak in de huid van sterk verschillende personages, maar in Manifesto laat ze de overtreffende trap zien: 13 rollen! Voor degenen die het bijzondere kunstproject van Julian Rosefeldt niet kennen: het werd opgezet als een enorme installatie bestaande uit 13 schermen, met op elk scherm een korte film van 10 minuten. En in iedere film speelt Blanchett een andere rol, variërend van zwerver tot docent en van nieuwslezer tot ouderwetse moeder. Ieder personage draagt manifesten van bekende kunstenaars voor, over hun visies op kunst en de maatschappij. Hoewel je Manifesto alleen al om Cate zou moeten zien, vergeet je tijdens het kijken dat zij het speelt. Zooooo knap hoe zij in alle dertien personages verdwijnt. Tja, de bijnaam Cate The Great heeft ze niet voor niets.

lord of the rings galadriel

The Lord of the Rings
    Of Cate de perfecte Galadriel was, daar zijn de meningen onder de diehard Lord of the Rings-fans over verdeeld. Maar ik vond haar in ieder geval een verschijning van jewelste als de statige elfenkoningin (ook wel ‘de vrouwe van het woud’) die in de toverachtige bossen van Lothlórien Frodo en z’n posse onderdak biedt. Ze zou in de verhalen van Tolkien bekend staan om haar schoonheid en kracht. En laat Cate nou in overvloed over beide kwaliteiten beschikken. Haar verschijning is dan ook even ontroerend als angstaanjagend. Ja, hier spreekt een groot Cate-fan en Lord of the Rings-geek.

Elizabeth-The-Golden-Age-Gallery-2

Elizabeth: The Golden Age
    Wist je dat La Blanchett twee keer The Virgin Queen speelde? In 1998 brak ze bij het grote publiek door als Elizabeth in de gelijknamige film en ontving daarvoor vele nominaties, een Bafta en een Golden Globe. Niet verwonderlijk dat ze de actrice ook voor het vervolg vroegen; Elizabeth: The Golden Age. Die vertolking was eveneens een groot succes. Waar de eerste film vooral draaide om de eerste jaren van Elizabeths bewind, raakt ze in het vervolg verwikkeld in een bloedige machtsstrijd om de Engelse troon. Oh, en ze is ongetrouwd en kinderloos: een doodzonde. Het is misschien niet een van Blanchetts beste films - de muziek en visuele pracht zitten soms het verhaal in de weg - maar de manier waarop ze Elizabeth neerzet, strijdvaardig maar ook kwetsbaar, is heel indrukwekkend.

De film Blue Jasmine kun je vrijdag 22 juni om 22.05 uur zien op NPO 3.
    Meer weten over deze mustsee? Check dan even de review.

Quiz: zo’n ziek spelletje speelde Barry Atsma nog nooit