Dubbeldaten met je moeder: do or don’t?

• De Matchmaker
    • 7/10

In de nieuwe Nederlandse romcom De Matchmaker gaan moeder en zoon samen op datingavontuur. En dat levert een prettige dosis feelgood, awkwardness en grappige momenten op.

Eén vriendschapsverzoek op Facebook is leuk, maar je zal er maar een paar honderd op een dag ontvangen: score! Het overkomt de lieve single moeder Marja (Ariane Schluter) die na het overlijden van haar man al een tijdje flink droog staat. Ze is best gevleid met de plotselinge aandacht, maar not amused als blijkt waar al die dorstige mannen ineens vandaan komen. Het filmpje is namelijk gemaakt door haar zoon Chris (Benja Bruining): de rondreizende fotograaf die het clipje monteert voor een pitch bij een datingbureau en daarmee schaamteloos zijn roodstand aanvult. Een vriendin brengt Marja echter op een opmerkelijk idee: met Chris als haar datingcoach kunnen ze eindelijk eens wat quality time met elkaar doorbrengen. Al datend dus. Oh-em-gee.

“Het is gewoon een klein videootje. We hebben allemaal liefde nodig.”

<3 Cliché
    Een paar weken geleden betrapte ik me bij het zien van de trailer even zuchtend op de gedachte: alweer zo’n romcom? Terwijl ik toch echt een liefhebber van dit genre ben. Love Actually, The Holiday, Bridget Jones: ik ga daar zelfs in de zomermaanden goed op. Maar laten we eerlijk zijn: draait er een Nederlandse film in de bios, dan is het negen-en-een-half van de tien keer een romantische comedy. Waarbij je ook nog eens snel het gevoel bekruipt naar dezelfde formule te kijken. Inclusief opzwepende Motown-tunes, superknappe leading ladies en lads, nagenoeg dezelfde (overwegend witte) gezichten, nerdy, quirky of voluptueuze sidekicks en vaak een wel heul sprookjesachtig Amsterdam. Aan de andere kant: een romcom zou een romcom niet zijn zonder veel van die clichés. Die we voor een groot deel stiekem erg leuk vinden. Op voorwaarde dat het verhaal niet ál te ongeloofwaardig is en de chemie tussen de hoofdpersonages van het scherm af spat. Dat dan weer wel.

Zo lekker gewoon
    Nou, met die chemie zit het in De Matchmaker wel goed. Ariane Schluter (bij het grote publiek bekend van Lucia de B.) en Benja Bruijning (bij het grote publiek bekend van Alles is Familie) zetten hun moeder-zoonrelatie leuk en geloofwaardig neer. Aandoenlijk zelfs wanneer ze samen het aanbod aan vrijgezelle mannen doorspitten op zoek naar potentiële dates. En lichtelijk aangrijpend wanneer het tijdens een autoritje even tot een heftige fittie komt. Ook de bijrollen van onder andere Loes Luca, Annet Malherbe en Sanne den Hartogh worden heel aardig ingevuld en hotties Benja Bruijning en Eva van de Wijdeven blijken een lekker on-screen setje. Het verhaal speelt zich bovendien af in een doornormale woonwijk met een doodgewone plaatselijke kroeg en een goedkoop-ish, maar sfeervol plaatselijk restaurantje. Toch weer eens wat anders dan die eeuwige grachten en hippe hotspots.

Feelgood plus
    Zitten er dan ook missers in? Oh jawel hoor. Niet ieder grapje laat je in popcorn stikken van het lachen en je vraagt je bij enkele scenes en dialogen af of ze nou écht nodig waren. Net als de keuze voor Georgina Verbaan trouwens, die de zus van Chris speelt. Prima acteerprestatie, maar hier had ik nou graag een nieuw(er) gezicht gezien. Je weet dat Georgina niet in elke romcom van eigen bodem speelt, en toch voelt het zo. Desondanks boeit regisseur Jeroen Houben je tot het onvermijdelijke happy end met een vermakelijk scenario. En het idee van zo’n sympathiek datingclipje werkt ook heel goed. Je zou er na het zien van deze film haast zelf eentje willen monteren voor je eigen single moeder of die niet-zo-succesvol-Tinderende-vriendin. Al met al is De Matchmaker een fijn feelgoodtussendoortje die het genre op een paar momenten verrassend weet te overstijgen. Met name door het spel van Benja en Ariane en de warme momenten in het overwegend geloofwaardige scenario. Een fijne feelgood voor een girls night out dus. Of beter: neem je moeder gezellig mee op filmdate.

• De Matchmaker (2018)
    • Romantiek, comedy, drama, feelgood
    • Duur: 1h, 32min