Atlanta, This Is America en nu Star Wars: Donald Glover is on fire!

Trending met This is America en nu ook even de show stelen van Solo in de nieuwe Star Wars: is er iets wat Donald Glover niet kan?

Vanaf donderdag 24 mei draait er weer een nieuw Star Wars-avontuur in de bioscopen. En het zal je vast niet ontgaan zijn dat ook Donald Glover (aka Childish Gambino, aka man of the moment) daar een glansrol in speelt. Een mooi moment om even een paar carrière-highlights van deze 34-jarige Amerikaanse duizendpoot op een rijtje te zetten.

this is americaThis Is America
    Je hebt echt wel onder een unit van een steen gelegen als de YouTube-sensatie This Is America je niets zegt - no offence. De teller van Childish Gambino’s (Glovers rappernaam) veelbesproken videoclip staat inmiddels op 178,884,824. Met This Is America heeft de rapper zich definitief op de wereldkaart gezet, maar Donald brengt al jaren albums en mixtapes onder zijn pseudoniem uit. Succesvol ook: voor zijn derde album Awaken: My Love, dat in 2016 verscheen, ontving het multitalent maar liefst vijf Grammy-nominaties. Wist je trouwens al hoe hij aan z’n bijzondere rappersalias komt? Gewoon via de name generator van de Wu-Tang Clan. Moet je ook even doen, is leuk.

Community TV showCommunity en Girls
    Kende je Glover nog niet als muzikant, dan heb je hem vast wel voorbij zien komen in de NBC-hitshow Community: je weet wel, die geinige serie over dat rare studiegroepje. Glover vertolkte hierin vijf seizoenen lang de rol van Troy Barnes tot hij in 2010 adios zei. De acteur kampte met personal issues en kon wel even wat rust gebruiken. Als in: hier en daar een klein gastrolletje. Zo was hij te zien in de serie Girls, waarin hij kort maar krachtig het zwarte republikeinse vriendje van Lena Dunham speelde. De opzienbarende manier waarop hij z’n tv-vriendin dumpte, staat velen nog op het netvlies gebrand. Compleet geïmproviseerd bleek achteraf. Yup, laat spraakmakende tv maar aan Donald over.

atlantaAtlanta
    En dan is er de geprezen en prijswinnende serie Atlanta, die Donald Glover zelf bedacht, schrijft en soms ook regisseert. Oh wacht, het geëngageerde multitalent neemt ook nog een van de hoofdrollen voor z’n rekening. Is er iets wat hij niet kan? Het eerste seizoen van Atlanta sleepte twee Golden Globes en twee Emmy’s in de wacht. En ook het tweede seizoen wordt door critici wereldwijd bejubeld om z’n originaliteit en de wijze waarop Glover comedy mixt met sociaal-maatschappelijke thema’s. Regieveteraan Steven Soderbergh ging onlangs op Twitter helemaal los na het zien van de episode Teddy Perkins: “The most beautifully photographed half hour of TV I’ve ever seen.” Steek die maar in je zak, Donald.

the martianFilms
    Op filmgebied heeft Glover ook best een paar aardige titels op z’n naam staan. Hij maakte in 2009 zijn debuut in het door hem zelf geschreven Mystery Team en heeft inmiddels bijrollen in Magic Mike: XXL, The Martian en Spider-Man: Homecoming aan zijn IMDB-lijst kunnen toevoegen. Maar de kans is natuurlijk zeer groot dat zijn glansrol in Solo: A Star Wars Story hem nog veel interessantere filmrollen gaat opleveren. Tot nu toe staat in ieder geval zijn vertolking van Simba in de live-action versie van The Lion King vast. Als alles een beetje meezit, komt deze film in 2019 in de bioscopen. Cool!

Solo -A-Star-Wars-Story st 11 jpg sd-high ©-2018-Lucasfilm-Ltd-TM-All-Rights-ReservedSolo: A Star Wars Story
    Maak je een film over de jonge jaren van Han Solo, ook wel de grootste antiheld van de galaxy, dan kun je natuurlijk niet om Lando Calrissian heen: de ijdele smokkelaar die Solo helpt (en verraadt en weer helpt) tijdens zijn avontuurlijke missies. In de allernieuwste Star Wars-film vertolkt Glover de rol van de jonge Lando. Zo vermakelijk dat hij stiekem de show steelt van Alden Ehrenreich, die in de schoenen van Han stapt. Die doet het overigens ook erg leuk hoor, maar het swagger-gehalte ligt bij Glover toch net iets hoger. Probeer een cape maar eens te rocken zoals hij dat doet: alleen daarom al wil je naar de bioscoop voor deze film. Overigens verklapte Alden ‘Han Solo’ Ehrenreich per ongeluk al een deal te hebben getekend voor een vervolg. Dus een nieuwe Star Wars-film met Glover lijkt ook heel waarschijnlijk. Er wordt zelfs gefluisterd dat hij een eigen spin-off krijgt. Fingers crossed!

Frozen 2: alles wat je wilt én moet weten over de nieuwe Disney-hit

• Frozen 2
    • 8/10