Don Jon: liever porno of échte seks?

• Don Jon
    • 7½/10

Wees gewaarschuwd: te veel porno maakt meer kapot dan je lief is. In het komische drama Don Jon laat hoofdrolspeler én debuterend regisseur Joseph Gordon-Levitt dat treffend, vermakelijk en verfrissend zien. Vrijdag 19 juli op NPO 3!

"There's only a few things I really care about in life: my body, my pad, my ride, my family, my church, my boys, my girls and my porn”

don jon 4

…aldus de gladde Jersey boy Jon die zijn dagen vooral vult met sporten, uitgaan, seksen, chicks becijferen in de disco, en vooral: veel porno. Deze player is zo verslaafd dat hij het liefst meteen na een sekspartij weer een pornofilm opzet. En hij is niet bereid om iets aan zijn uit de hand gelopen hobby te doen. Zelfs niet voor zijn bloedhete nieuwe vriendin Barbara (Scarlett Johansson) die drie dingen van hem eist: nooit meer porno, niet liegen en een avondopleiding (‘want je wilt toch niet eeuwig barman blijven?’). Wanneer ze ontdekt dat Jon stiekem een shitload aan porno blijft bingen, dumpt ze hem direct.

don jon 8

Op een oudere fiets

Jon gaat (zwaar verontwaardigd) door met z’n leven én z’n avondschool. En daar vindt hij een onverwacht fijne gesprekspartner in medestudent Esther (Julianne Moore). De sympathieke player staat zowaar open voor de spiegels die deze (wat oudere) chick hem voorhoudt en Jon beseft dat zijn pornoverslaving de spuigaten uitloopt. En wanneer Esther hem het verschil demonstreert tussen neuken en intieme seks, gaat er voor Jon een wereld open. Maar of hij daarmee ook definitief van Pornhub af kan blijven…

don jon 6

Reality check

Don Jon is het regiedebuut van Joseph Gordon-Levitt, die naast de regie ook de hoofdrol op zich neemt. En dat doet hij charmant en overtuigend. Hij laat je lachen om Dons machogedrag en porno-uitspattingen, maar maakt het personage nergens totaal belachelijk. Gordon-Levitt balanceert wat dat betreft zowel qua regie als spel op het randje van humor en drama. En dat komt de diepgaandere reality check die de film uiteindelijk biedt (geloof niet alles wat in films gebeurt, van porno tot romcom) alleen maar ten goede.

don jon 7

Iets te snelle climax

Het was fijn geweest als de regisseur iets meer tijd had genomen voor zijn slotstuk. De moraal doet een beetje afgeraffeld aan doordat het zich qua montage en toon erg onderscheidt van al het voorgaande. Maar buiten dat is Don Jon een heerlijk vermakelijke film mét een boodschap én een heel fijne cast die naast Gordon-Levit, Moore en Johansson ook uit Tony Danza en Brie ‘Captain Marvel’ Larson bestaat.

Don Jon zie je vrijdagavond 19 juli om 22.40 uur op NPO 3.
    Gemist? De film staat tot 18 augustus op NPO Start/Plus
    En wil je nog meer sexy films? Dan heb ik hier nog een fijn lijstje voor je.