Dirty god st 3 jpg sd low widescreen 1556271340

Dirty God: er is leven én schoonheid na een verminking

• Dirty God
    • 7½/10

Regisseur Sacha Polak en debuterend actrice Vicky Knight tonen in Dirty God op overtuigende wijze dat er leven én schoonheid is na een zoutzuuraanval. Echt ontroeren doet de film niet, maar een must see is het zeker!

Zoutzuuraanvallen zijn in Nederland gelukkig een zeldzaamheid die we vooral kennen van nieuwsberichten. Maar in Londen namen ze de afgelopen jaren sterk toe. In haar Engelstalige debuut Dirty God verkent Sacha Polak (Zürich, Hemel) de ingrijpende gevolgen van zo’n verschrikkelijke daad. We ontmoeten de Londense Jade (Vicky Knight) net nadat ze wordt ontslagen uit het brandwondencentrum. Haar doorgedraaide ex vond het namelijk nodig een glas chemicaliën over de jonge moeder heen te gooien. Het resultaat: een deel van haar hoofd, nek en bovenlichaam permanent verminkt. Probeer dan maar eens je leven weer op te pakken en te dealen met de fysieke en mentale littekens, starende blikken, intimiteit, de zorg voor je kleine dochtertje (die je in eerste instantie niet eens herkent en huilt wanneer ze je ziet)… Een nachtmerrie.

Dirty-God st 6 jpg sd-low

Zwaar onderwerp, geen zware kost

Zo’n verschrikkelijk drama zou een loeizware film kunnen opleveren waarbij je het filmtheater verlaat met een kutgevoel. Maar het helpt dat de jonge, lichtelijke naïeve en soms zelfs irritante Jade zich niet uit het veld laat slaan. Debuterend actrice Vicky Knight - die zelf als kind zware brandwonden opliep na een brand – vult die rol verrassend veelzijdig in. Polak verbeeldt Jade’s reis naar zelfacceptatie en herdefiniëring op haar beurt met zoveel empowerment dat je al snel voorbij de littekens kijkt. Dat doet ze bijvoorbeeld door te openen met een scène waarin de camera langzaam over haar verbrande huid glijdt: dit is wat het is, now let’s move on. Ja, Jade is het slachtoffer van een heftig drama, maar ook een jonge meid die lekker wil tutten met haar vriendinnen, naar de club gaat, ruziet met haar moeder, een saaie callcenterbaan heeft en webcamseks uitprobeert.

Dirty-God st 9 jpg sd-low

Eerste acteerklus

De pompende elektronische tunes in Dirty God zijn weinig origineel, maar dragen wel goed bij aan die even rauwe als veerkrachtige sfeer van de film. Net als het prachtige camerawerk van Ruben Impens (Beautiful Boy, The Broken Circle Breakdown). Veel respect voor Vicky Knight ook, die voor Dirty God nog niet eerder acteerde. De expliciete seksscènes moeten behoorlijk pittig zijn geweest, maar deze newbie zet haar personage indrukwekkend gelaagd en authentiek neer. Haar eigen jeugdige herinneringen zullen hier vast bij geholpen hebben, maar voor een goede acteerprestatie is natuurlijk meer nodig dan een dosis extra inlevingsvermogen door persoonlijke ervaringen. En Knight levert.

Dirty-God st 5 jpg sd-low

spiegel voor ons allemaal

Al met al is Dirty God een knap gemaakte en indrukwekkende film. Waarom hij mij uiteindelijk niet echt wist te ontroeren, begrijp ik dan ook niet helemaal. Verkeerde timing, wellicht? Miste ik toch wat achtergrond in deze vooral observerende film? Of knapte ik te veel af op de onsympathieke kanten van Jade om met haar mee te kunnen leven? Wat ik wel duidelijk voelde, is dat de titel niet helemaal past bij een film waarin God of religie nagenoeg nooit aan bod komt en waarin de focus meer ligt op veerkracht dan op leed. Ik zou van de makers nog wel willen weten hoe ze tot deze keuze kwamen. Het neemt echter allemaal niet weg dat Dirty God een belangrijke film is waarvan ik hoop dat veel mensen hem gaan zien. Al is het maar om onszelf een hard nodige spiegel voor te houden voor de manier waarop we schoonheid definiëren en ons verhouden tot mensen die afwijken van ‘de norm’. Op naar nieuwe standaarden!

• Dirty God (2019)
    • Drama
    • Duur: 1u, 44min