Designated survivor abc widescreen 1497459155

Designated Survivor

• Designated Survivor
    • 7/10

Jack Bauer heeft zijn intrek genomen in het Witte Huis en moet Amerika door een nogal traumatische ervaring leiden. Het is me wat allemaal.

In navolging van onder andere MacGyverHeroes en Prison Break wordt ook 24 binnen afzienbare tijd nieuw leven ingeblazen. De kans dat dat weer één grote teleurstelling gaat worden is natuurlijk aanzienlijk, maar de terugkeer van één van de grootste serieklassiekers ooit werpt vooral de vraag op: krijgen we Jackie Baueroenie weer terug in onze woon- en slaapkamers? Het antwoord daarop is nee. Helaas. Jack heeft het te druk met belangrijkere zaken. Z’n gezicht volledig uit het lood laten trekken door de plastisch chirurg van Gerard Joling bijvoorbeeld (sinds wanneer is de aanschaf van een Harley niet meer genoeg om je midlifecrisis resoluut de kop in te drukken?!). Ook had hij de afgelopen maanden zijn handen meer dan vol aan de opnames van een nieuwe nagelbijter en deze is nu te zien bij ABC. Spannend!

Tikkie, jij bent ‘m

Één keer per jaar komen in Washington, tijdens de State of the Union, alle belangrijke Amerikaanse politici samen om bij monde van de president te horen Hij moet het land bij de hand nemen in het geval dat de president en al zijn opvolgers tijdens een freak accident de pijp uit gaan. waar het heen moet met ‘t land. Eigenlijk is het dus gewoon een soort van Prinsjesdag, maar dan zonder al die belachelijke hoedjes. Minister van Huisvesting Tom Kirkman, gespeeld door Jack Bauer, zou ook best met z’n collega’s bitterballen willen snaaien in het Capitool, maar hij is door de president aangewezen als designated survivor. Hij moet het land bij de hand nemen in het geval dat de president en al zijn opvolgers tijdens een freak accident de pijp uit gaan. En wat denk je?! Vanuit zijn secret hide out ziet Kirkman hoe het Capitool aan gruzelementen wordt geblazen en nog geen uur later staat hij in één of andere bijkeuken van ‘t Witte Huis met z’n hand op de bijbel de presidentseed af te nemen. Over rap promotie maken gesproken.

Aangename verrassing
    Ik weet niet of het kwam omdat mijn verwachtingen schrikbarend laag waren, maar ik vind Designated Survivor dus best een aangename verrassing. Vanaf de eerste aflevering heb je het gevoel dat je op een TGV zit waar je niet vanaf kunt springen. Je wordt als vanzelf meegezogen in het verhaal. Is het ‘t beste acteerwerk wat je ooit zag? Nee, natuurlijk niet. Moet je bij vlagen lichtjes braken van al dat opgeklopte nationalisme? Best wel, ja. Schotelt ABC je spectaculair camerawerk en haast onnavolgbare dialogen voor? Nee, niks van dat alles, maar ze eindigen wel iedere aflevering met een cliffhanger die smaakt naar meer. Veel meer. Dat besef is bij de jongens van ABC ook best vlot doorgedrongen, want inmiddels is het eerste seizoen van Designated Survivor verlengd met negen extra afleveringen. Nu maar hopen dat ze deze spanningsboog vast weten te houden.

• Gumstarr Scores 7,5ABC (2016), maar ook te zien op Netflix
    • Jack Bauer die z'n intrek heeft genomen in het Witte Huis als de nieuwe president van Amerika

Check FunX voor nog meer serienieuws.