Deep state npo widescreen 1533549059

Deep State: pretentieus snurkfestijn

• Deep State
    • 6½/10

Oud MI6-agent Max, wordt op nogal onvriendelijke wijze gedwongen om nog één laatste klus af te leveren. Het blijkt een klus die zijn hele leven op zijn kop zet.

Niks mis met wat lekkere platte actie op z’n tijd. Beetje, onderuitgezakt op de bank, kijken hoe de held van de dag een heel peloton onderwereldfiguren neermaait met een machinegeweer die een normaal mens niet eens van de grond getild zou krijgen. Dikke prima. Wie ging er niet lekker op de heerlijke geestdodendheid van The Punisher, Altered Carbon en Below The Surface? Ik wel in ieder geval. Ook FOX heeft weer een nieuwe in de categorie: niet nadenken, gewoon kijken. Maar of dit nou de serie is die je op het werk, in de kroeg, op verjaardagsfeestjes, tijdens de ochtendmis, op het hondenuitlaatveldje gaat tippen aan iedereen die het maar horen wil… Ik durf het te betwijfelen.

Bloedstollende actiethriller?
    Deep State begint als een zinderende actiethriller. Oud MI6-agent, Max Easton, wordt door zijn voormalig werkgever op nogal hardhandige wijze gedwongen om nog één laatste klus aan te nemen. Een klus die zijn hele wereld op z'n kop zet. Het is dat arbowetten niet van kracht zijn in het spionnenwezen, anders had MI6 wel een bezoekje van de inspectie kunnen verwachten, zeg maar. Maar goed. De eerste aflevering is veelbelovend. De sfeer is lekker, met de betonnen kaaklijn van Mark Strong lijkt de serie een geloofwaardige leading man te hebben en de stoffige straten in het Midden-Oosten – waar een groot deel van het verhaal zich afspeelt – zijn al vaker een prima decor voor een film of serie gebleken. So far, so good.

Er zijn afleveringen van Zomergasten die ik met meer gemak afkeek.

Nee
    Het duurt echter niet lang voordat Deep State in een soort snooze-stand terechtkomt. Hij flatlinet. Er zijn afleveringen van Zomergasten die ik met meer gemak afkeek. Wat begon als een serie met potentie, wordt al snel een kettingbotsing van clichés over het sudderende gevaar dat Midden-Oosten heet en de hypocriete wijze waarop het Westen hiermee omgaat. Lees: “Het zijn allemaal terroristen daar in die zanderige uithoek, maar als ze lucratieve handelsdealtjes willen sluiten dan kunnen ze ons altijd bellen”. Deep State veinst een soort diepgang van intriges, complotten en chantage, die er eigenlijk helemaal niet is. Het heeft namelijk de diepgang van een surfplank. Het is plat vermaak en meer moet het ook niet willen zijn. Nu wordt het een soort wirwar van quasimysterieuze verhaallijntjes, die op het laatst allemaal overzichtelijk worden samengevat door een slechterik die op het punt van sterven gaat. Tekstboek B-film. Als je een spannende serie wil kijken over conflicten op andere continenten, dan zou ik lekker The Honourable Woman, Homeland of American Odyssey een slinger geven, want Deep State gaat die behoefte niet bevredigen. Dus.

• FOX (2018)
    • Gepensioneerde MI6-agent moet weer aan de slag en ontdekt een schandaal

Bodyguard3 widescreen 1542113918