4 x fantastische decemberfilms op NPO 3 en op NPO Start Plus!

Geen trek in cheesy kerst-feelgoods, maar wél in een avondje bankhangen voor de buis? Op NPO 3 zie je deze laatste weken van het jaar de beste titels! Oscarwinnaar I, Tonya trapt vrijdag 20 december om 20.30 uur af. En hoe fijn: alle films zijn ook beschikbaar op NPO Start Plus.

Kun je de Home Alone’s en Love Actually’s inmiddels kotsen en heb je behoefte aan wat afwisseling? De laatste weken van het jaar zie je op NPO3 en NPO Start Plus vier must sees! En er is voor ieder wat wils: van Margot Robbie tot Benja Bruijning en van aangrijpend oorlogsdrama tot zoete romcom.

i tonya

I, Tonya

20 december 20.30 uur
    In de spraakmakende Oscar-winnende film 'I, Tonya' volg je het waargebeurde verhaal van de Olympisch schaatsster Tonya Harding. Zij weet zich tijdens de Amerikaanse kampioenschappen kunstschaatsen in 1994 op te werken tot een van de favorieten. Maar het hele land keert zich tegen haar nadat Tonya’s vriendje ervoor zorgt dat concurrent Nancy Kerrigan op brute wijze wordt uitgeschakeld. Een verbluffend verhaal met een heerlijk acterende cast bestaande uit onder andere Margot Robbie (Tonya), Sebastian Stan (Tonya’s lover) en Allison Janney als Tonya’s verknipte moeder. TRAILER

oorlogswinter 2

Oorlogswinter

23 december 21.25 uur
    Het mooie debuut van Martijn Lakemeier die op z’n vijftiende de hoofdrol vertolkte in Martin Koolhovens meeslepende verfilming van Jan Terlouws Oorlogswinter. Dit verhaal speelt zich af tijdens de ijskoude winter van 1945 wanneer de Tweede Wereldoorlog nog in volle gang is. Je volgt de veertienjarige Michiel (Lakemeier) die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen voor het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader (een prachtige rol van Raymond Thiry), die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Maar tegen welke prijs? TRAILER

slumdog millionaire

Slumdog Millionaire

25 december 22.10 uur
    Ka-ching! Slumdog Millionaire verzilverde in 2009 acht van de tien Oscarnominaties. En won daarnaast nog zo’n 147 andere filmprijzen. Dit mooie, warme en energieke drama van Danny Boyle draait om de weesjongen Jamal (Dev Patel). Hij komt uit de sloppenwijken van Mumbai en doet mee aan het programma ‘Who Wants to be a Millionaire’. De slimme Jamal schopt het zo ver, dat hij tijdens de pauze van het programma wordt gearresteerd omdat de politie ervan overtuigd is dat Jamal de boel oplicht. We zien tijdens flashbacks hoe ieder hoofdstuk uit het leven van de straatjongen een sleutel naar het antwoord is op elke vraag uit de quiz. Zal Jamal z’n onschuld kunnen bewijzen en de quiz succesvol af kunnen maken? Je ziet het op 25 december. TRAILER

de matchmaker

De Matchmaker

27 december 20.25 uur
    Zin in een lekkere dosis feelgood, een beetje awkwardness, wat hilariteit en een vleugje romantiek? Dan moet je zeker naar De Matchmaker kijken! Hierin wordt de lieve single moeder Marja (die na het overlijden van haar man al een tijdje droog staat) plotseling overladen met vriendschapsverzoeken op Facebook. Ze is gevleid door de aandacht, maar not amused als blijkt waar die vandaan komt. Het filmpje is namelijk gemaakt door haar zoon Chris (Benja Bruijning), de rondreizende fotograaf die het clipje monteert voor een pitch bij een datingbureau en daarmee schaamteloos zijn roodstand aanvult. Een vriendin brengt Marja echter op een opmerkelijk idee: met Chris als haar datingcoach kunnen ze eindelijk eens wat quality time met elkaar doorbrengen. Al datend dus! Wij spraken Benja Bruijning destijds over de film, check het interview. TRAILER

De uitzending op NPO 3 gemist? Al deze films zijn ook terug te zien op NPO Start Plus!

De Kuthoer: ‘Deze film is boos over de manier waarop we met elkaar omgaan’

• NPO 3 Telefilms