• Sportweken

Deadpool 2 nieuw widescreen 1525332667

Deadpool 2: vettere actie, minder seks, téveel humor

• Deadpool 2
    • 7/10

De bad boy van het superheldenuniversum is terug! Is het de makers gelukt om een geslaagd vervolg te maken op de eerste Deadpool? Uuuh... ja en nee.

Fan of hater: om het succes van de eerste Deadpool film kun je écht niet heen. De verfrissende superheldenkaskraker met Ryan Reynolds als de meest grofgebekte en dirty superheld ever bracht wereldwijd ruim 780 miljoen dollar op. Ka-ching! En wat doe je met succes? Flink uitmelken. En dus is er nu het langverwachte vervolg, dat al vanaf de eerste seconde alle humor- en actiekanonnen flink laat knallen. Wade Wilson, aka Deadpool, is nog altijd geen fanboy van Wolverine (we worden meteen getrakteerd op een hilarische verwijzing naar Logan), hij jaagt nog altijd bruut op bad guys (de koppen en ledematen vliegen je om de oren) en hij is nog altijd happy met zijn vriendin Vanessa (“I need you to put a baby in me”, zo romantisch).

Hello Domino!
    Die baby moet door spoiler-omstandigheden nog even wachten. Maar de superheld krijgt niet veel later alsnog de zorg over een kind: Russel (Julian Dennison), een tienermutant die zwaar wordt mishandeld door zijn verzorgers in het weeshuis. Hij zint op wraak, maar dit zal in de toekomst blijkbaar erg verwoestende gevolgen hebben, zo blijkt wanneer Cable (Josh Brolin) ten tonele verschijnt. Deze tijdreizende ‘Terminator’ heeft als enig doel het mutantenweesje uit te schakelen. Wade besluit de jongen te beschermen en schakelt daarbij de hulp in van z’n eigen X-Force (de naam X-Men was al bezet én te seksistisch). Absolute blikvanger is de superheldin Domino (Zazie Beetz) met geluk als grootste kracht. Met haar effortless coole uitstraling biedt ze een welkom tegenwicht voor de grappenspuiende Deadpool. Het is te hopen dat hij deze stoere chick meeneemt naar de onvermijdelijke derde film.

Actiespecialist
    Deadpool moest het dit keer ook doen met een nieuwe regisseur nadat Tim Miller afhaakte wegens creatieve verschillen. Atomic Blonde’s David Leitch mocht het stokje overnemen; nog niet zo’n veteraan op regie-gebied (naast Atomic Blonde coregisseerde hij nog John Wick), maar wél een prijswinnende veteraan op het vlak van martial arts en stuntwerk. Zo werkte hij mee aan films als Wolverine, The Bourne Ultimatum en The Matrix en was hij meerdere keren de stunt double voor Brad Pitt en Jean-Claude van Damme. En dat is aan deze tweede Deadpool wel af te zien: de film schakelt op actiegebied een lekker tandje bij en de gevechtsscènes zijn zeer fraai in beeld gebracht.

Too much humor will kill you
    Minder fraai is het extreme humorgehalte van de film. De combinatie van r-rated actie met een hoge dosis zelfspot, cynisme en vulgaire grappen was natuurlijk hetgeen dat de fans zo ontzettend aantrok in de eerste Deadpool. Dus dachten de makers voor dit vervolg dat more waarschijnlijk more zou zijn. Nou, die keuze pakt nogal schizofreen uit. Het ene moment zeik je haast in je broek van het lachen (vooral de verwijzingen naar andere superheldenfilms doen het goed), op veel andere momenten zorgt voorspelbare flauwekul voor anticlimaxen in dialogen en actiemomenten. De ene kijker zal deze comedytrein waarderen (laat Deadpool vooral nergens te sentimenteel worden), bij de ander wekt het onvermijdelijk irritatie op. Het is overigens wel knap hoe de charismatische Ryan Reynolds moeiteloos schakelt tussen comedy, actie en de schaarse gevoelige momenten. Gelukkig maar, want Deadpool had gemakkelijk kunnen ontsporen in De Grote Ryan Reynolds Show.

Aanrader?
    Trok je Deadpool 1 al niet vanwege de humor, dan kun je dit vervolg beter overslaan. Tenzij je erg gelooft in tweede kansen, maar wees gewaarschuwd: Deadpool 2 blijft bij uitstek een film voor de liefhebber. Het moet gezegd worden dat hij als geheel beter in elkaar zit dan z’n voorganger: het verhaal is meeslepender, de actie is vetter en de uitbreiding van de cast werkt verfrissend. De overkill aan flauwe grappen en grollen zal door de fans waarschijnlijk voor lief worden genomen, maar het is te hopen dat een derde deel misschien wat minder een harde krijgt van zichzelf en de humor beter balanceert: de overdosis zit nu delen van het verhaal in de weg. Een laatste tip voor iedereen die Deadpool 2 gaat zien: blijf zitten tot het einde van de aftiteling, die is dan wel weer errug vermakelijk.

• Deadpool 2 (2018)
    • Actie, comedy, avontuur
    • Duur: 1u, 59min
    • Regie: David Leitch
    • Cast:  Ryan Reynolds, Josh Brolin, Zazie Beetz, Morena Baccarin, Brad Pitt (ja echt), T.J. Miller

Regular 32 noa1

Cinefille Noa Johannes is zo’n grote filmgeek dat ze inmiddels haar post laat bezorgen bij een aantal filmtheaters. Is ze niet met een XL-bak popcorn of speciaalbiertje in een comfortabele bioscoopstoel te vinden, dan vliegt ze het liefst als reporter over het Nederlands Film Festival, doet ze q&a’s voor het IDFA of schrijft ze voor haar eigen filmblog IheartCinema.nl. Haar filmgekte deelt ze vanaf nu ook op NPO3.nl en bij Riza op NPO Radio1. Hoe leuk is dat?!

Ocean's 8: niet de gehoopte knaller

• Ocean's 8
    • 6+/10