Brimstone3 widescreen 1538656237

De Koolhoven filmmaand trapt af met Brimstone!

Als je iedere week op NPO 3 een tof filmcollege geeft, dan horen daar natuurlijk ook toffe films bij. Speciaal voor jullie koos regisseur Martin Koolhoven 6 toppers uit!

Sta je ook weleens op een feestje met je bek vol tanden zodra filmliefhebbers beginnen te strooien met titels, namen en genres? Goed nieuws: vanaf vrijdag 5 oktober lul je voortaan gewoon op niveau mee. Regisseur en diehard filmfanaat Martin Koolhoven (Oorlogswinter, Brimstone) praat je op NPO 3 in het programma De Kijk van Koolhoven namelijk in zes superleuke filmcolleges he-le-maal bij. Aan de hand van scènes uit zijn favoriete films behandelt hij iedere aflevering een filmgenre: spaghettiwestern, water en boten, eurohorror, post-apocalyptisch, film noir en - oh la la - erotica. En aansluitend wordt na iedere aflevering een passende film uitgezonden die door Martin zelf is uitgekozen. Nice! Check hier welke films dat zijn. Enne, check zeker ook even onze gezellige interview waarin de regisseur meer vertelt over z'n programma en de darlings die hij met veel pijn en moeite heeft moeten killen.

5 Oktober: Brimstone, 22.05 uur

Het koste wat bloed, zweet en tranen (Koolhoven werkte zeven jaar aan de film), maar dan heb je ook wat. Een stevige, gruwelijke en mooi gemaakte westernthriller die beloond is met maar liefst zes Gouden Kalveren. Brimstone speelt zich af in de negentiende eeuw en gaat over een jonge vrouw (Dakota Fanning) die een gelukkig leven leidt, totdat er een duivelse priester (Guy Pearce) in het dorp verschijnt die alles wat Liz liefheeft probeert te verwoesten. En hoe! Brimstone is geen film voor de gevoelige kijker, maar zeker de moeite waard! Ook Carice van Houten, Kit Harington en Emilia Jones spelen sterke rollen, en ook leuk: de soundtrack komt van Tom ‘Junkie XL’ Holkenborg!

12 oktober: Das Boot, 22:10 uur

Laat je niet misleiden door de Engelse trailer; de versie die Koolhoven voor je heeft uitgezocht is (glücklich!) in het Duits. In een filmcollege over water en boten kun je natuurlijk niet om de ultieme klassieker Das Boot heen. Je zult er even de tijd voor moeten nemen (Koolhoven koos de speciale director’s cut die 60 minuten langer duurt), maar dat is het zeker waard. Das Boot volgt op beklemmende wijze het leven van de verveelde bemanning op een Duitse onderzeeër tijdens de Tweede Wereldoorlog. De oorlog blijft grotendeels buiten beeld, waardoor de focus ligt op de bemanning. Ze proberen de opdrachten van hun regering zo goed mogelijk uit te voeren, maar de motivatie is ver te zoeken…

19 oktober: Let The Right One In, 22:05 uur

Let The Right One In (in het Zweeds: Låt den rätte komma in) werd door filmjournalisten benoemd tot de beste bioscoopfilm van 2009. En een andere fun fact: het mooie camerawerk in de film komt van de Nederlander Hoyte van Hoytema die na deze doorbraak ook films als Interstellar, Spectre en Dunkirk aan z’n cv kon toevoegen. Maar terug naar ‘Låt den rätte komma in’. In deze coming-of-age-horrorfilm wordt de 12-jarige Oskar continu gepest door twee vervelende gastjes. Hij maakt op een dag kennis met een nieuw buurmeisje waarmee hij al snel besties wordt. Alleen is het wel een beetje vreemd dat sinds haar komst ineens een hoop mensen plotseling sterven. Ontdek vrijdag 19 oktober wat haar geheim is!

26 oktober: 28 Days Later, 22:10 uur

Ga je lekker op zombiefilms? Kijk dan zeker naar Danny Boyle’s 28 Days Later. Hierin ontwaakt Jim (Peaky Blinder Cillian Murphy) in een verlaten ziekenhuis uit z’n coma om tot de ontdekking te komen dat Londen nogal is uuuhh… veranderd. De wijken zijn verlaten nadat een kwaadaardig virus Groot-Brittannië in haar greep heeft weten te krijgen. Met dank aan een groep militante dierenbeschermers die een met ziektekiemen besmette aap uit een laboratorium hebben laten ontsnappen. Slim. 28 Days Later is een intelligenten zombiefilm met sterk spel van de cast die naast Cillian Murphy ook bestaat uit Naomie Harris en Brendan Gleeson. Oh en als je deze film leuk vindt, kijk dan dezelfde avond om 23.30 naar het vervolg 28 Weeks Later met Jeremy Renner en Rose Byrne.

2 november: Lost Highway, 22.05 uur

David Lynch is een meester in het maken van surrealistische neo-noir thrillers vol geweld, seks en markante personages. In Lost Highway maken we kennis met het echtpaar Fred (Bill Pullman) en Renee (Patricia Arquette) wiens huwelijk weleens betere tijden gekend heeft. De spanningen lopen op wanneer Fred van een onbekende videobanden ontvangt met opnames van zijn huis. De waanzin is wordt compleet als op een van de banden te zien is hoe Fred zijn vrouw vermoordt, vervolgens ter dood wordt veroordeeld en ook nog in de dodencel terechtkomt. Yup, een film met een hoog WTF-gehalte dus: laat dat maar aan Lynch over.

9 november: Elle, 22.10 uur

Elle was voor regisseur Paul Verhoeven een groot feestje: de film beleefde z’n première op het filmfestival in Cannes en sleepte twee Golden Globes in de wacht. De film zelf is niet zo’n feestje, in de zin dat hij begint met de brute verkrachting van de kille Franse zakenvrouw Michèle (sterk gespeeld door Isabelle Huppert). Ze schakelt de politie niet in en gaat ‘vrolijk’ weer door met haar dagelijkse routine. Maar wanneer ze vervolgens door de verkrachter wordt gestalkt, besluit de raadselachtige Française hem zelf op te sporen. Dat ontaardt in een zwart-komisch psychodrama waarin je je constant afvraagt wie nou eigenlijk de kat is en wie de muis. Een beetje vreemd, maar wel boeiend en verrassend tot de laatste minuut.

Regular noajohannes1  77615420fb

Gewoon vrienden 2 widescreen 1563197451

Pride Filmweek: 7 toffe LGBTQ films en docu's bij de NPO