De dag widescreen 1540888307

De Dag: De Vlaamse Casa de Papel?

• De Dag
    • 7½/10

Bestaat er zoiets als de perfecte bankoverval? Elias en Tommy denken van wel. Ze nemen de vestiging van de lokale bank onder handen, maar het pakt allemaal toch iets anders uit dan ze hadden gehoopt. Zul je altijd zien.

De kracht zit hem in de herhaling, maar als ik de Belgen nog meer veren in hun reet steek dan gaan ze er helemaal moeilijk van lopen. Ik heb hier meer dan eens de loftrompet gestoken over de serieskills van onze zuiderburen, maar op een gegeven moment is het ook een keer leuk geweest. Toch? Nou, blijkbaar niet. De Vlamingen hebben het namelijk wéér geflikt. Na onder andere Beau Séjour, Tabula Rasa en het fantastische Gevoel Voor Tumor hebben ze er met De Dag opnieuw één geknutseld die de nodige veren, schallende trompetten en schouderklopjes verdient. Je zou bijna gaan denken dat ze daar aan de andere kant van de grens over een toverknapzak beschikken waar ze de één na de andere lekkere serie uit kunnen trekken. Toch komt deze nagelbijtende thriller ‘gewoon’ uit de koker van Julie Mahieu en haar vriend, Jonas Geirnaert, die je misschien wel kent als de geestelijk vader van de zwaar gefrustreerde kabouter Wesley. Het tweetal is dus niet alleen gelukkig in de liefde, ze schrijven ook nog eens de pannen van het dak als debuterend scenaristenkoppel. Waarom is het in het leven soms zo oneerlijk verdeeld? WAAROM, VRAAG IK U?! WAAROM?!

Handen omhoog!
    Feestje waar het nodige geblowd en gedronken wordt, monden vaak uit in een discussie waarin drie filosofische vragen centraal staan: welke super power zou je willen hebben, is er leven buiten ons universum en hoe pleeg je de perfecte bankoverval? Op die laatste vraag denken Elias en Tommy het antwoord te hebben gevonden. Een ingenieus plan moet er voor zorgen dat de twee nooit meer hoeven te werken en dat ze de rest van hun leven op een tropisch eiland mojito’s kunnen slurpen uit de navels van hun gewillige en schaars geklede entourage. Zoals dat wel vaker gaat met plannen, loopt niet alles helemaal zoals ze op voorhand bedacht hadden. Pak je kladblok er dus maar bij, want het is tijd om te leren van andermans fouten.

Prima vermaak is voor een regenachtige zondag en daar zijn er de komende tijd zat van.

Spannend jongensboek met gebreken
    Ondanks dat de bankoverval al decennialang een inspiratiebron is voor films, staat het genre in serieland nog in de kinderschoenen. Antena 3 kwam vorig jaar met het zeer verslavende La Casa De Papel, maar dan heb je het wel zo’n beetje gehad. De Dag kan helaas niet op alle fronten tippen aan haar Spaanse voorganger, maar het is wel weer het bewijs dat er helemaal niks mis is met een goed geënsceneerde rooftocht. Je weet dat het niet de meest legale manier is om aan je pensioen te komen, toch kijkt zo’n kraak iedere keer weer weg als een spannend jongensboek. In het geval van De Dag moet je alleen wel even het acteerwerk door de vingers zien, want dat is niet het meest sterke punt van deze Vlaamse binger. Ook het tempo had best wat opgeschroefd kunnen worden. De makers hebben ervoor gekozen om – net als bij The Affair – hetzelfde verhaal steeds vanuit twee verschillende perspectieven te vertellen, dat van politie en dat van de daders. Leuk idee, maar het komt de snelheid niet ten goede en dat is jammer. Je begint je als kijker op een gegeven moment toch af te vragen of dit niet in wat minder afleveringen had gekund. Neemt niet weg dat De Dag - door het pakkende verhaal, de overdaad aan plottwisten en de lekkere duistere cinematografie - meer dan prima vermaak is voor een regenachtige zondag en daar zijn er de komende tijd zat van.

• VIER (2018)
    • De perfecte bankoverval?

5d0649d415077 widescreen 1563798155