De 10 beste klimaatrampenfilms

In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week: Geostorm en tien andere klimaatrampenfilms.

Geostorm
    In de nabije toekomst zorgt een systeem van satellieten ervoor dat natuurrampen en andere extreme weersomstandigheden kunnen worden voorkomen. Maar ineens wordt het systeem gebruikt als wapen, door natuurrampen juist op te wekken. Wie zit erachter? Kan wetenschapper Gerard Butler de aarde redden? En zijn eigen carrière als acteur?!

Geostorm, vanaf deze week in de bioscoop, lijkt vooral bedacht om zoveel mogelijk spectaculaire rampen in één film te proppen: vloedgolven! Hagelstormen! Aardbevingen! Vuurzeeën! Een vadsige Andy Garcia! Regisseur Dean Devlin richtte als producent al verwoestingen aan in Independence Day en Godzilla. Afgaande op de trailer worden de rampen ook nog opgeleukt met pogingen tot humor. Dat is vaker gedaan - en beter.

The Day After Tomorrow
    Regisseur Roland Emmerich ziet graag hele steden ten prooi vallen aan natuurgeweld of aliens. Samen met producent Dean Devlin (zie hierboven) liet hij puinhopen achter zich in Independence Day, Godzilla en The Day After Tomorrow (2004). In die laatste film wordt New York overvallen door een vloedgolf die een nieuwe ijstijd aankondigt. Wetenschapper Dennis Quaid start een reddingsactie om te voorkomen dat zijn zoon Jake Gyllenhaal in een ijsklontje verandert.

2012
    Diezelfde Roland Emmerich hing vijf jaar later weer de klimaatpessimist uit met 2012, waarin een aantal apocalyptische rampen de gehele mensheid dreigen uit te roeien. Niet alleen Hollywood moest eraan geloven, de atheïstische Emmerich liet ook met plezier de Sint Pieter in Vaticaanstad op een plein vol biddende katholieken neerstorten. ‘De kerken hebben zulke megalomane bouwsel neergezet dat het een feest is ze te vernietigen!’ vertelde hij, toen ik hem destijds interviewde.

Twister
    Invloedrijke rampenfilm van Jan de Bont, al was het maar omdat Twister (1996) de carrière van Philip Seymour Hoffman flink wind mee gaf. Hij speelt één van de tornado chasers die op het Amerikaanse platteland tornado’s volgen. Te midden van de orkanen proberen collega tornado chasers Bill Paxton en Helen Hunt hun huwelijk te redden. De scène met de voorbij vliegende koe werd een klassieker. Dat gold overigens niet voor de tornado-film Into the storm, die drie jaar terug Twister zo dunnetjes overdeed dat het niet meer dan een storm in een glas water opleverde.

Deep Impact
    Twintig jaar terug vochten twee rampenfilms over naderende kometen die de aarde bedreigden om de aandacht van het publiek: Armageddon en Deep Impact. De laatste was iets serieuzer, Armageddon van Michael Bay pakte een stuk spectaculairder uit en had ook en volkomen bezopen uitgangspunt: olieboorders worden per ruimteschip naar de komeet gestuurd om deze aan stukken te boren. Armageddon won aan de kassa.

The Core
    Al net zo heerlijk bespottelijk was het uitgangspunt van The Core (2003), waarin de aarde op een kwade dag door wetenschappelijke experimenten stopt met draaien. Om de aarde weer op gang te brengen boort een groep wetenschappers naar de kern van de aarde om deze met een atoombom weer aan het draaien te krijgen. Met onder meer tweevoudig Oscarwinnares Hilary Swank.

The Impossible
    De gruwelijke werkelijkheid van de tsunami die met kerst 2004 Thailand en andere Aziatische landen overspoelde werd bijzonder raak getroffen in deze realistische rampenfilm uit 2012. Naomi Watts en Ewan McGregor zijn op vakantie in Thailand, maar raken door de vloedgolf elkaar en hun kinderen kwijt. Zelf zag ik de film vlak voordat ik naar Thailand ging – dat had ik beter niet kunnen doen.

De Storm
    De Nederlandse film heeft om budgettaire redenen geen echte rampenfilmtraditie – al zijn er natuurlijk wel genoeg rampzalige films gemaakt. Maar De Storm (2009), over de Watersnoodramp van 1953, is geslaagde vaderlandse bijdrage aan het rampenfilm genre. Met Sylvia ‘Blade Runner’ Hoeks als Zeeuwse boerendochter die in de stormnacht haar baby kwijtraakt en verder Katja ‘Manhattan’ Herbers.

An Inconvenient Truth
    De meest serieuze klimaatrampfilm is de Oscarwinnende documentaire An Inconvenient Truth (2006), waarin ex-presidentskandidaat Al Gore laat zien hoe we de aarde op alle mogelijke manieren naar de verdoemenis aan het helpen zijn. Sindsdien is er meer aandacht voor de gevaren van global warming, maar er blijven genoeg klimaatontkenners over, vooral in het Witte Huis. Daarom komt er volgende maand een vervolg: An Inconvenient Sequel: Truth to Power, over klimaatverandering en alternatieve energie.

Sharknado
    Als vrolijke uitsmijter een heerlijke B-film: Sharknado! Een bewust bezopen actiefilm vol vette knipogen en slechte special effecten, over een tornado die haaien uit zee schept en ze in Los Angeles neerkwakt. In het vervolg wisten de haaien zelfs New York te bereiken. Sharknado 5: Global Swarming ging afgelopen zomer in première en daarin maken de haaien Europa onveilig.