Das Boot: vanaf 2 maart bij de NPO

• Das Boot
    • 7+/10

Het vervolg op de gelijknamige klassieker uit 1981. Nieuwe personages, nieuwe duikboot, zelfde foute Duitsers. Nou ja, op twee na dan.

De afgelopen tijd hebben de Duitsers laten zien dat ze ook prima series kunnen maken die niet doorspekt zijn met WOII-sentimenten. Dark, 4 Blocks en Dogs Of Berlin moesten het allemaal stellen zonder hysterisch schreeuwende nazi-officieren en dat waren stuk voor stuk smullers. Het kan dus gewoon. Goed om te weten. Toch kruipt het bloed altijd waar het niet gaan kan en daarom is er nu Das Boot. Sky Deutschland heeft de gelijknamige oorlogsklassieker uit 1981 nieuw leven ingeblazen, dus we kunnen weer acht uur vooruit met overambitieuze Ariërs, gemankeerde duikboten en overstrekte rechterarmen. Goed nieuws voor liefhebbers van het genre, lijkt me.

Vive la résistance

Das Boot is geen remake van de – wat sommigen beweren – beste Duitse film ooit. Gelukkig maar, want dat is negen van de tien keer vragen om problemen. Never fuck with the original, zeg maar. De serie gaat verder waar de film ophield. Het is 1942 en de Duitsers zijn nog steeds de baas in La Rochelle. Het kleine Franse havenstadje is de perfecte plek om hun onderzeeërs van een grote beurt te voorzien, om ze vervolgens weer Het Kanaal op te sturen. Ook de jonge radiocommandant Frank Strasser moet – na het onverwachts wegvallen van een collega – uitvaren en dit zorgt voor de nodige kopzorgen. Frank heeft zich namelijk in het geniep aangesloten bij het Franse verzet en kan hun vanaf de bodem van de Noordzee natuurlijk niet van gevoelige informatie voorzien. Gelukkig heeft Frank een zus, Simone, en die is al even onbevreesd als haar broer. Zal wel een familiedingetje zijn ofzo.

Er is weinig mis met Das Boot, maar er is ook weinig verrassends aan Das Boot

Bekend recept

Er is weinig mis met Das Boot, maar er is ook weinig verrassends aan Das Boot. Mensen die met enige regelmaat films en series over de Tweede Wereldoorlog kijken, zullen niet van verbazing van de bank vallen. Het verhaal is inmiddels wel verteld en deze nieuwste van Sky heeft geen invalshoek gevonden die je van nieuwe inzichten zal voorzien. Wat dat betreft is het geen Babylon Berlin, Der Gleiche Himmel of The Heavy Water War. Jammer genoeg. Ook de insteek dat ‘goed’ en ‘kwaad’ in oorlogstijd vaak ingewikkeld door elkaar lopen, is bepaald geen eyeopener. In Schindler’s List moest Oskar Schindler al met de Duitsers samenwerken om zo het leven van elfhonderd Joden te redden en in Unsere Mütter, Unsere Väter zorgde de oorlog voor tweespalt in een Duitse vriendengroep. We hebben het allemaal al gezien. Nee, Das Boot bedient zich niet van een afwijkende receptuur. Het kookt met de vertrouwde ingrediënten en dat heeft een vrij voorspelbare serie opgeleverd. Wel een serie die belachelijk mooi is gemaakt en prima past binnen de canon van Tweede Wereldoorlogseries en -films. Is dat een genre wat jou doorgaans wel aanspreekt, dan kun je deze voor de volledigheid best een keertje kijken.

• Sky Deutschland (2018)
    • Vanaf 2 maart te zien bij NPO2 en NPO Start Plus
    • Vervolg op de klassieker uit 1981