Creed II: Adonis Creed en Rocky Balboa terug in de ring

• Creed II
    • 7/10

De succesvolle Rocky-spinoff Creed heeft eindelijk een vervolg. En gelukkig is deel 2 prima vermaak als je van rake klappen, sixpacks en boksclichés houdt.

Verover je eenmaal de wereldtitel, dan wil je die natuurlijk houden. Maar dat wordt vechtersbaas Adonis Creed (Michael B. Jordan) in Creed II behoorlijk moeilijk gemaakt wanneer Viktor Drago (Florian Munteanu) hem na het winnen van de kampioenstitel uitdaagt voor een match. Deze Oekraïense kleerkast is niet alleen levensgevaarlijk, maar ook de zoon van Ivan Drago (Dolph Lundgren): de inmiddels bijna bejaarde blast from the past die Adonis' vader Apollo Creed in Rocky IV doodmepte (en daarna verloor van Rocky). Reden genoeg voor Adonis om de match met Ivan te accepteren. Ondanks, of eigenlijk dankzij, Rocky’s (Sylvester Stallone) waarschuwing het vooral níét te doen. Het is geen spoiler dat de overambitieuze Adonis verliest, in het ziekenhuis belandt en Viktor door een diskwalificatie naast de prijs pist. De vraag is: gaat Adonis de rematch aan?

Creed-II st 6 jpg sd-high ©-2018-Warner-Bros-Ent All-Rights-Reserved

Feest der clichés

Tuurlijk gaat Adonis de rematch aan! Reken wat dat betreft niet op enorme plotverrassingen; de makers strepen rustig ieder cliché van het boksgenre af. Begrijp me niet verkeerd: ik vind ze heerlijk. Van de hoodies en de wasbordjes tot de trainsequenties en bijbehorende victory tunes. Het is alleen jammer dat wanneer regisseur Steven Caple Jr. en zijn schrijvers wél strooien met creativiteit, ze de plank soms misslaan. Zo valt te waarderen dat Adonis’ charmante en zwangere verloofde Bianca (Tessa Thompson) meer te doen heeft dan in het eerste deel, en er gewoon een eigen zangcarrière op nahoudt. Maar een scène waarin ze haar boy al zingend naar de boksring begeleidt, werkte bij mij op de lachspieren. Net iets too much van het goede.

Creed-II st 2 jpg sd-high ©-2018-Warner-Bros-Ent All-Rights-Reserved

'You feel me?' Uuh... niet helemaal

Jammer ook dat de uiteindelijke match wat flauwtjes aandoet. Met de hele aanloop die eraan voorafgaat, had die naar mijn smaak (ondanks de brekende lichaamsdelen) nog intenser gemogen. Net als Adonis’ innerlijke worstelingen en zijn motivaties om de strijd met Viktor aan te gaan. Michael B. Jordan zet zijn personage goed en gelaagd neer, dat zeker: overtuigend in z’n rol als opgewonden vechtersbaas, aandoenlijk bij het doen van z’n huwelijksaanzoek en hartverwarmend in z’n nieuwe rol als jonge vader. Maar nergens grijpt hij echt naar de strot.

Creed-II st 15 jpg sd-high ©-2018-Warner-Bros-Ent All-Rights-Reserved

Prima vervolg

Gelukkig biedt Creed II genoeg pluspunten. De chemie tussen Jordan en Stallone is wederom erg prettig en de film bevat genoeg drama en persoonlijke reflectie om meer te zijn dan plat boksvermaak. Ik was bang dat Rocky en de Drago’s erg eendimensionale personages zouden worden, maar ze worden met verrassend veel nuance en menselijkheid neergezet. En hoewel de vechtscènes misschien niet de geschiedenis in zullen gaan als de meest memorabele uit dit genre, zijn ze smakelijk genoeg om te kunnen genieten. Creed II is al met al een prima vervolg en een entertainende popcornfilm.

• Creed II (2018)
    • Sport, drama
    • Regie: Steven Caple Jr.