De beste Nederlandse films op NPO Plus

Wist je dat de mooiste parels van eigen bodem gewoon op NPO Plus te zien zijn? Omdat de keuze zo reuze is, krijg je hier een tiplijstje met Nederlandse films die je zeker moet zien. En anders kijk je ze gewoon nóg een keertje.

Van Riphagen en Hoe duur was de suiker tot Black Butterflies en Joy: er staat een groot en divers aanbod aan Nederlandse films op NPO Plus. Sommige zelfs gratis! Ook kun je hier de nieuwste lichting aan Telefilms zien, met dit jaar het thema ‘crime’. Genoeg spannend, vermakelijke en indrukwekkend kijkvoer dus om de komende Corontaine-periode mee door te komen. Hier alvast een tiplijstje om mee te beginnen. Warm die popcorn maar op en klik op de afbeelding of filmtitel om direct bij de film te komen.

de dirigent

De dirigent

Wanneer Antonia Brico in 1930 debuteert als eerste vrouwelijke dirigent voor het Berlijns Filharmonisch Orkest is het aantal fans schaars. ‘Een schande’, vinden vele antifeministische zuurpruimen. Brico werd in 1902 in Rotterdam geboren als Wilhelmina Wolthuis en verhuisde met haar adoptieouders in 1908 naar Californië. Na een muzikale opleiding in de VS vertrok de musicus richting Berlijn om daar als eerste Amerikaanse af te studeren aan het conservatorium. In de biopic De dirigent zie je hoe Brico haar plaats verovert in de door mannen gedomineerde dirigentenwereld. De film werd wisselend ontvangen, maar oordeel vooral zelf. Met z’n grootse opzet, indrukwekkende hoofdrol van Christanne de Bruijn en het relevante thema verdient De dirigent het om gezien te worden. TRAILER

tonio

Tonio

Tonio werd in 2017 door het Nederlandse publiek verkozen tot beste boekverfilming van het jaar. Dit beklijvende drama is gebaseerd op de gelijknamige autobiografische roman van A.F.Th. van der Heijden die in 2010 zijn zoon Tonio verloor na een auto-ongeluk. Het leven van de schrijver en zijn vrouw verandert vanaf dat moment drastisch: alles staat in het teken van pijn en rouw. Tegelijk probeert het echtpaar ook te voorkomen dat hun eigen levens in een neerwaartse spiraal van verdriet terechtkomen. Het schrijversstel wordt gespeeld door topacteurs Pierre Bokma en Rifka Lodeizen en de regie is in handen van Paula van der Oest, die eerder onder andere ook Lucia de B. en Black Butterflies regisseerde. TRAILER

prins

Prins

Check deze film en roep daarna nog maar dat Nederland alleen maar clichématige romcoms en degelijke drama’s voortbrengt. Prins speelt zich af in Amsterdam-Noord waar straatschoffie Ayoub (Ayoub Elasri) worstelt met patserige pestkoppen, zijn identiteit en een verre van ideale thuissituatie. Hij wordt verliefd op het mooiste meisje uit de buurt (Sigrid ten Napel), maar zij heeft helaas al een boy. En dus zet Ayoub alles op alles om haar te imponeren, met behulp van de geschifte buurtdealer Kalpa (een heerlijke rol van Vjeze Fur). Dit kan natuurlijk alleen maar fout gaan. Maar het levert wel een superstijlvolle ‘videoclip’ van zeventig minuten op vol krankzinnige personages, lekker uitvergrote clichés en bizarre toestanden in kelderboxen. En ja je ziet het goed, Lil' Kleine speelt ook een rolletje. TRAILER

alles is liefde

Alles is Liefde

Deze tijdloze romcom wordt niet voor niets de Nederlandse Love Actually genoemd: een rits aan sterren, een handjevol min of meer met elkaar verweven verhaallijnen over uiteenlopende liefdesperikelen en een hoge dosis feelgood. Alleen heeft de Kerstman ditmaal plaats moeten maken voor de Sint. Ben je een van de weinigen die deze vermakelijke mozaïekfilm nog niet gezien heeft? Zeker doen! Het aanstekelijke scenario en de leuke personages uit de pen van Kim van Kooten zullen je laten lachen én ontroeren. En heb je hem al wel gezien, ach … net als Love Actually kan deze film prima op repeat. Vooral nu we nog een beetje extra feelgood kunnen gebruiken. Daarover gesproken, Alles is familie staat ook gewoon op NPO Plus. TRAILER

oorlogswinter

Oorlogswinter

Oké, weinig feelgood in Oorlogswinter, maar wel een van de betere Nederlandse films ooit. Onder andere vanwege het mooie debuut van Martijn Lakemeier die nog maar vijftien was toen hij deze hoofdrol vertolkte in Martin Koolhovens filmversie van Jan Terlouws boek. Het verhaal speelt zich af tijdens de ijskoude winter van 1945 wanneer de Tweede Wereldoorlog nog in volle gang is. De veertienjarige Michiel (Lakemeier) kan niet wachten tot hij iets kan betekenen voor het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader (Raymond Thiry), die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Maar tegen welke prijs? TRAILER

P.S. Regisseur Martin Koolhoven geeft momenteel een toffe nieuwe reeks filmcolleges op NPO 3. Je ziet ze hier!

de kijk van koolhoven 2

Ben je ook benieuwd naar het internationale filmaanbod op NPO Plus? Check dan dit tiplijstje met films als I, Tonya, Captain Fantastic en The Florida Project. Veel kijkplezier!