Chosen widescreen 1528192055

Chosen: een actiefilm in zes delen

• Chosen
    • 7½/10

Niks mis met onaangekondigde pakjes op je stoep, maar het wordt wat problematisch als de inhoud het leven van jou en je familie volledig op z'n kop zet.

Als je als producent een serie wilt maken waar wereldwijd bij de koffieautomaat over nagepraat wordt, dan kun je maar beter Milo Ventimiglia in je line-up opnemen. De man met het subtiele Sylvester Stallone-mondje lijkt een neusje te hebben voor succes en verbindt zijn naam alleen aan series die op alle continenten kijkcijferrecords verbreken. Daar heeft het in ieder geval alle schijn van. Zo was hij begin deze eeuw te zien in de hitshows Gilmore Girls en Heroes en is hij nu met This Is Us een televisiemonument aan het metselen dat zich met droge ogen kan nestelen tussen de Breaking Bads, The Wires en Game Of Thronesen van deze wereld. Vind ik tenminste.

Toch verandert niet alles wat deze Siciliaanse hartenbreker aanraakt in goud. Zowel Mob City als The Whispers wisten niet echt potten te breken en ook Chosen speelt een zeer bescheiden bijrol in het mondiale seriecanon. Onterecht, want deze tikkende tijdbom is een prima tussendoortje voor iedereen die lekker ging op het moordende tempo van series als 24 en Designated Survivor. Kijk de trailer maar, dan begrijp je meteen wat ik bedoel.

Zou je iemands leven nemen om dat van jou en je naasten te redden?

Tikkie, jij bent ‘m!

Stel, je vindt een aan jou geadresseerd pakketje op je stoep met daarin een doorgeladen pistool en een nogal bizarre opdracht. Je krijgt 72 uur om een volslagen onbekende over de kling te jagen en met het openen van het pakketje is de tijd gaan lopen. Wat zou je doen? Even los van helemaal de pan uit flippen natuurlijk. Zou je de politie bellen? Doen alsof je het pakje nooit gezien hebt? En wat als de anonieme afzender de duimschroeven zo stevig aandraait dat ook je vrienden en familie in gevaar komen? Zou je overstag gaan? Zou je iemands leven nemen om dat van jou en je naasten te redden? Ian Mitchell zou willen dat dit een dilemma is wat je verzint als je zo stoned als een garnaal met je vrienden op de bank ligt, maar niks is minder waar, het is de realiteit. De zandloper loopt en over drie dagen is hij een moordenaar. Of niet. Dat is de vraag.

Vermaak

Crackle is misschien niet het meest bekende serieplatform, maar met Snatch, SuperMansion en StartUp hebben ze inmiddels wel bewezen dat ze beschikken over de nodige skills. Ook Chosen is een serie waar ze zich absoluut niet voor hoeven te schamen. Weet je over een jaar nog dat je deze gekeken hebt? Waarschijnlijk niet, maar dat maakt ook helemaal niet uit. Deze is niet bedoeld om een onuitwisbare indruk achter te laten, het is pretentieloos vermaak. Even een uurtje of twee, gestrekt op de bank, een zak Wokkels wegblaffen en daarna kun je weer verder met je leven. Met haar zes afleveringen van twintig minuten voelt Chosen eigenlijk meer als een in stukken gehakte actiefilm. Een actiefilm waarin Ventimiglia maar weer eens laat zien dat hij een hele degelijke acteur is. Wat wil je nog meer?

• Crackle (2013)
    • Een soort 24, maar dan zonder Jack Bauer
    • 20 minuten per aflevering