• 8/10

Trek in een zwijmelavond? Kijk dan vrijdag 6 september naar Chocolat! In deze zoete feelgoodfilm brengt een mysterieuze vrouw een stijf Franse dorpje in rep en roer én extase met haar nieuwe chocoladetoko. 20.25 uur op NPO 3.

Single moeder Vianne (Juliette Binoche) verhuist in de jaren vijftig met haar dochter naar Lansquenet. Een stijf en conservatief dorpje waar de inwoners totaal niet zitten te wachten op deze moderne en ongehuwde vrouw met haar veel te kleurrijke outfits. En dan opent de niet-religieuze Vianne ook nog eens haar nieuwe chocolaterie tijdens Vastentijd. Tegenover de plaatselijke kerk. Hoe durft ze?!

chocolat 2

Chocolade met benefits

Maar sommige dorpelingen zijn stiekem best benieuwd naar de magische bonbons van de newbee. En het enthousiasme neemt toe wanneer blijkt dat Vianne over de gave beschikt om de favoriete chocoladesoort van haar klanten te kunnen raden. Haar donkere ‘voedsel van de goden’ beschikt bovendien over magische bijwerkingen: het doet zorgen verdwijnen en wekt (eet)lust op. Oh la la… De enige persoon van wie Vianne de favo chocosmaak niet kan raden, is de aantrekkelijke zigeuner Roux (Johnny Depp). Maar de choco-koningin heeft grotere 'uitdagingen'. De norse burgemeester van het plaatsje is namelijk nog altijd geen fan van Vianne en doet er alles aan om het dorp tegen haar op te zetten.

chocolat 8

Oscarwaardige feelgood

Deze romantische gouwe ouwe van Lasse Hallström (What’s Eating Gilbert Grape, The Cider House Rules) sleepte in 2001 maar liefst vijf Oscarnominaties in de wacht en is nog altijd een genot om naar te kijken. Heel zoet, dat wel, maar net als een stukje chocola (ik lieg: een reep) doet dat wonderen op z’n tijd. Als Depp en Binoche je overigens niet doen watertanden, doen de vele smakelijke bonbons dat wel. Die Binoche voor de film overigens echt leerde maken! Dus beter zorg je voor een rijkgevulde snacktafel tijdens het zien van deze sprookjesachtige romcom. Veel kijkplezier.

Chocolat zie je vrijdag 6 september om 20.25 uur op NPO 3.

• 7½/10

• 8/10