Infinity War: de beste Marvel na Black Panther

• Avengers: Infinity War
    • 8/10

Dit nieuwe Avengers-avontuur is alles wat je ervan mag verwachten. Vette actie, geweldige visual effects, lekker strakke pakjes, een sterrencast van jewelste en natuurlijk een slechterik met grootheidsissues. Maar ook een aantal plottwists die je van je bioscoopstoel zullen blazen. No worries, no spoilers.

Marvels succesvolle Cinematic Universe bestaat tien jaar en dat is reden voor een feestje. Een episch feestje! Want bijna alle helden uit de voorgaande 18 films die Marvel Studios het afgelopen decennium uitbracht staan op de gastenlijst: van Thor, Iron Man en Doctor Strange tot Black Panther en de Guardians of the Galaxy. Alleen is ook partycrasher Thanos uitgenodigd, die een bedreiging vormt voor het complete universum en de Avengers confronteert met de grootste battle tot nu toe. Moet je al die 18 voorgaande avonturen gezien hebben voordat je naar Infinity War gaat? Nou, zeker een deel ervan. Voor iedereen die daar geen tijd voor heeft (of net als ik wel even een opfriscursus kan gebruiken) zijn er gelukkig allerlei handige sites die alle mustknows voor je op een rijtje zetten.

“When I’m done, half of humanity will still exist.”
    Infinity steentjes
    Voor de oplettende kijkers en Marvelfans is partycrasher Thanos overigens geen onbekende. Hij en z’n Black Order-posse maakten eerder hun opwachting in vorige Marvel-films als The Guardians of the Galaxy en The Avengers uit 2012. Deze beresterke en megagrote superhuman is obsessief op zoek naar een collectie felgekleurde Infinity Stones, waarmee hij over de meest vernietigende krachten van het universum beschikt. En hij gaat letterlijk over lijken om ze in handen te krijgen. Toch blijkt deze bad ass ook over een gevoelige en morele kant te beschikken: Thanos is zich duidelijk bewust van de prijs die hij betaalt voor z’n goals. En dat maakt hem een intrigerende schurk: niet zo flinterdun en eendimensionaal zoals we gewend zijn van menig superheldenfilm. Al scoort Black Panther’s Erik Killmonger naar mijn smaak nog altijd het hoogst op de ladder van tragische en gelaagde Marvel-slechteriken.

Best lachen zo’n oorlog
    Hoewel de superhelden alles op alles moeten zetten om vijand Thanos te dwarsbomen, bevat Infinity War ook een aardige portie comic relief. Vooral de nieuwe ontmoetingen tussen een aantal helden leveren geestige momenten op. Zo zijn de Guardians of the Galaxy (Chris Pratt, Zoe Saldana en co) zo onder de indruk van de blonde dondergod Thor dat zelfs het mannelijke deel van de spacecrew moeite heeft om van z’n indrukwekkende biceps af te blijven (snap ik), en kan tussen het vechten door gerust even de nieuwe baard van hipster Captain America opgemerkt worden (snap ik ook). Het klinkt misschien een beetje cheesy - dat is het ook - maar de cast brengt het op zo’n manier dat het werkt.

Actie overload
    Deze lichtpuntjes kan Infinity War bovendien goed gebruiken: het verhaal is een stuk duisterder dan de voorgaande versies. En het actie-gehalte ligt hoog, erg hoog. Regisseurs Anthony en Joe Russo storten je meteen in het spektakel en gunnen je weinig tijd om naar lucht of popcorn te happen. Het verhaal voert je bovendien langs zóveel verschillende planeten, dat je blij bent dat iedere locatie nog even voorzien wordt van vetgedrukte titels. Desondanks is de actie smakelijk in beeld gebracht, trakteert vooral Thor (inmiddels duidelijk mijn favoriet) op een aantal toffe ‘yes!’-momenten en word je vanaf het begin tot de aftiteling goed vermaakt. Knap ook hoe de schrijvers al die personages goed gebalanceerd in het meeslepende verhaal hebben verwerkt. Nee, subtiel is Avengers: Infinity War niet, maar ach: welke achtbaanrit is dat wel?

P.S. voor alle Marvel-leken: blijf even zitten tot na de aftiteling!

• Avengers: Infinity War (2018)
    • Actie, avontuur, fantasie, superhelden