Breathe: crime drama in een Indiaas jasje

• Breathe
    • 7/10

Hoe ver zou jij gaan om het leven van je kind te redden? Zou je ethische grenzen overschrijden? Zou je een pact met de duivel sluiten om je zoon of dochter een kans te geven op een langer leven?

Net als Netflix probeert ook Amazon met haar online streamingdienst, Prime Video, de wereld te veroveren en net als Netflix doen ze dat, onder andere, met lokaal geproduceerde series. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar zeggen. Toch is er één klein verschil: Amazon lijkt zich, vooralsnog, met name toe te leggen op Originals van Indiase bodem. Smart thinking. Er is namelijk een enorme afzetmarkt voor Hindi films en series. India beschikt niet voor niks over één van de grootste filmindustrieën ter wereld.

Na series als Inside Edge, Pushpavalli en Laakhon Mein Ek is Breathe alweer de zevende titel uit het land van de papadum en Benny Lava. Breathe voldoet niet aan het beeld dat veel mensen van Bollywood-produkties hebben, verwacht dus geen overdaad aan extatisch dansende en zingende mensen. Het is eigenlijk gewoon een crime drama in een Indiaas jasje. Een crime drama die je er, onder het genot van een goeie butter chicken, makkelijk in een avondje doorheen timmert. Eet smakelijk.

Breathe is het bewijs dat je aan een goed verhaal genoeg hebt om een acceptabele serie te maken.

Oog om oog, tand om tand
    Wat zou jij doen om het leven van je kind te redden? Alles, waarschijnlijk. Maar zou je ook alles doen als ‘alles’ betekent dat je eigenhandig een einde moet maken aan het leven van mensen die jou niks hebben misdaan? Zou je zover gaan? Het leven van je zoon of dochter voor dat van drie, vier of vijf onbekenden. Zou je acuut aan het moorden slaan of gaat dat toch wel een brug te ver? Dat is een vraag die Danny zichzelf moet stellen. Zijn zoontje, Josh, staat als vierde op de wachtlijst voor een nieuwe long, maar Vader Tijd begint de wedstrijd langzaam te verliezen. Josh heeft niet lang meer en Danny verzint een even ingenieus als gruwelijk plan om Josh nog iets van een kans te geven.

Verhaal
    Breathe is het bewijs dat je aan een goed verhaal genoeg hebt om een acceptabele serie te maken. Nee, deze Amazon Original zal aan het einde van het jaar niet in alle lijstjes staan vanwege haar onovertroffen camera- en acteerwerk, maar de plot is genoeg om toch steeds weer een nieuwe aflevering in te starten. Het is een kneuterige, low budget serie die op de één of andere manier blijft boeien. Wat dat betreft heeft het wel iets weg van series als Pablo Escobar en Sé Quién Eres, ook geen hoogvliegers, maar wel genoeg verhaal om hem tot het einde af te kijken. In het geval van Breathe is dat ook niet een enorme prestatie, want met acht keer vijfendertig minuten heb je deze Indiase versie van John Q zo achter de kiezen. Er zullen geheid mensen zijn die niet door het GTST-achtige stijltje van de serie heen kunnen kijken en dat valt te begrijpen. Er zijn wat dat betreft inderdaad genoeg betere series te vinden dan Breathe. Toch voelde ik wel sympathie voor deze Amazon Original en het sowieso weer eens iets anders en verandering van spijs doet nou eenmaal eten.

• Amazon (2018)
    • Hoe ver zou jij gaan om het leven van je kind te redden?
    • 35 minuten per aflevering