Burnt widescreen 1526368118

Bradley Cooper als masterchef in de foodporn feelgood Burnt

• Burnt

Een ex-drugsverslaafde sterrenchef probeert opnieuw aan de top te komen in de smakelijke feelgoodfilm Burnt. Woensdag 21.05 uur NPO 3!

Het ene moment ben je nog de Rafael Nadal van de culinaire wereld, het andere moment sta je een miljoen oesters te pellen in een veredeld cafetaria. Het overkomt Adam Jones (Bradley Cooper) nadat hij zijn neus iets te enthousiast in de witte poeder heeft gestoken. Eenmaal sober wil de arrogante en sexy topchef dolgraag terug naar de culinaire top. Gelukkig is oude vriend en maître d' Tony Balerdi (Daniel Brühl) bereid hem een nieuwe kans te geven in de keuken van zijn exclusieve restaurant in Londen. Met een nieuw team aan geweldige koks lijkt het binnenhalen van een Michelinster een eitje. Maar vanwege een oude drugsschuld en nieuwe intriges staan er voor Adam nog wat uitdagingen op het menu…

Hell’s Kitchen
    Om de bereidingen van alle culinaire hoogstandjes in Burnt zo echt en smakelijk mogelijk in beeld te brengen, moesten de hoofdrolspelers eerst even op kookles. Niemand minder dan masterchef Marcus Wareing (van het Londense Michelinrestaurant Marcus) leerde Bradley Cooper en Sienna Miller tijdens een intensieve training alle basiskneepjes. Een gouden greep, want tijdens het zien van Burnt zou je denken dat de Hollywoodsterren nooit anders deden. Ook was Wareing op de set aanwezig om erop toe te zien dat elk fooddetail klopte. De topkok liet in een interview overigens weten dat het er tijdens de keukenscènes zo intens aan toeging, dat de acteurs geen make-up nodig hadden om er verhit en vermoeid uit te zien. Kijk, toewijding. Daar houden we van.

Lekker tussendoortje
    Het clichématige scenario maakt misschien iets minder indruk dan die prachtige foodbeelden, maar de mooi vertolkte hoofd- en bijrollen maken veel goed. Bradley Cooper is een genot (een genot!) om naar te kijken en overtuigt als een knappe versie van schreeuwlelijk Gordon fucking Ramsay. Sienna Miller houdt zich stoer staande als zijn sous-chef en love interest Helene. En Matthew Rhys is erg vermakelijk als Coopers frenemy topkok Montgomery Reece. Daarnaast komen Uma Thurman, Emma Thompson en Alicia Vikander ook nog gezellig langs. In combinatie met de stevige foodfitties en smakelijke kooksessies draagt deze fijne cast bij aan een prettig feelgoodgehalte. Burnt is geen haute cuisine, wel een erg smakelijk tussendoortje. Tip: het water loopt je regelmatig in de mond tijdens het zien van deze film, dus beter zorg je voor een goed gevulde snacktafel.

Burnt
    Woensdag 16 mei om 21.05 uur op NPO 3

Benieuwd naar nog meer fijne foodfilms? Check dan even deze overheerlijke top 5!

Regular noa johannes

Cinnefille Noa Johannes is zo’n grote filmgeek dat ze inmiddels haar post laat bezorgen bij een aantal filmtheaters. Is ze niet met een XL-bak popcorn of speciaalbiertje in een comfortabele bioscoopstoel te vinden, dan vliegt ze het liefst als reporter over het Nederlands Film Festival, doet ze q&a’s voor het IDFA of schrijft ze voor haar eigen filmblog IheartCinema.nl. Haar filmgekte deelt ze vanaf nu ook op NPO3.nl en bij Riza op NPO Radio1. Hoe leuk is dat?!

Man in an orange shirt 1 widescreen 1532614139

Kijktip! Man in an Orange Shirt, vrijdag op NPO3

• Man in an Orange Shirt