Borg vs McEnroe: Shia LaBeouf schittert in legendarische Wimbledonfinale op NPO 3

• Borg McEnroe
    • 7½/10

In deze boeiende must see volg je tennislegendes Björn Borg en John McEnroe in de aanloop naar een van de spannendste Wimbledonfinales ooit. Een rit die topacteurs Shia LaBeouf en Sverrir Gudnason ook boeiend maken voor iedereen die geen tennis lust. Vrijdag 10 juli op NPO 3.

borg mcenroe

De kans is groot dat je net als ik niet eens geboren was toen rivalen Björn Borg en John McEnroe zich opmaakten voor hun legendarische Wimbledonmatch in 1980. Maar de wedstrijd was zo retespannend dat hij nog altijd opduikt in menig talkshow en sportprogramma. De tennisfinale was dan ook de natte droom van iedere sportjournalist, tennisfan en gretige tabloid: twee tegenpolen, waarvan de één een koele en charmante Zweed die vocht voor z’n vijfde overwinning, en de ander een opgefokt aanstormend Amerikaans talent ‘they all loved to hate’.

borg mcenroe 3

Tegenpolen of lotgenoten?

Maar in de pakkende film van Janus Metz zie je dat deze tegenpolen eigenlijk helemaal niet zo van elkaar verschilden. Ze worstelen allebei op hun eigen manier met de fame, geldbeluste mannetjes en kampten beiden met dezelfde onzekerheden, onrust en woede. Borg heeft z’n driftbuien - met hulp van z’n trouwe trainer Lennart Bergelin (Stellan Skarsgård) - alleen beter weten te beteugelen. De overeenkomsten zijn misschien wel de reden voor het wederzijdse begrip en respect tussen de twee sporters, evenals hun latere vriendschap. McEnroe was zelfs Borgs getuige op z’n bruiloft.

borg mcenroe 5

Mentale struggles

Verwacht wat dat betreft dus geen film waarin de tennisrivalen elkaar regelmatig grommend in de stadiongangen passeren, ordinair uithalen tijdens persconferenties en agressief clashen op het Centre Court tijdens hun grote finale. Je ziet de mannen buiten de tennismatch überhaupt amper samen, helaas. Borg vs McEnroe is meer een karakterschets die draait om de mindsets en mentale worstelingen van beide jongens (Borg was nog maar 25 en McEnroe 21). De vraag is dus ook niet zozeer wie wint, maar meer wat Borg en McEnroe dreef.

borg mcenroe 8

Alle kanten op

In het beantwoorden van die vraag slaagt de Deense regisseur Metz niet heel lekker. Zo vaak als het tennisballetje heen en weer suist, slinger je als kijker niet-chronologisch door de tijd om de jeugdjaren van de tennisprofs bij te wonen. En daarbij vliegt de film werkelijk alle kanten op (soms op het irritante af), zonder dat we nou per se veel wijzer worden. Schattig hoor, even terugblikken op de kleine McEnroe terwijl hij een knipbeurt krijgt, maar wat zegt het over z’n latere driftbuien op de tennisbaan? Waar je bij de ene flashback de bedoeling snapt, verlang je bij de ander vooral om snel weer terug te gaan naar de Wimbledon-actie. Ik wil trouwens niet stoken, maar die flashbacks zijn niet bepaald eerlijk verdeeld. Is het toeval dat we veel meer Borg op ons bordje krijgen dan McEnroe?

borg mcenroe 6

Zweeds gesproken

Waar de makers wel lekker in slagen, is het neerzetten van een authentiek en tijdsgetrouw beeld. De vintage shorts, lange kapsels, sigaren in de stadions, houten rackets… op de sigarenrook na een heerlijk eighties sfeertje. Of dat overigens ook geldt voor de juiste groentint van het tennisveld, het voetenwerk van de Zweed en de spiermassa van Shia’s kuiten, kan ik als leek niet bevestigen (Meneer McEnroe himself wel). Maar Borg/McEnroe voelt in ieder geval in alles authentiek aan. De Zweedse personages spreken -godzijdank - ook gewoon Zweeds, in plaats van Engels met een tenenkrommend Scandinavisch accent.

borg mcenroe 7

Shia is de perfecte McEnroe

Het was voor Shia LaBeouf een droom om McEnroe te mogen vertolken, met wie hij zich als onbegrepen enfant terrible perfect kan identificeren. En de acteur doet dat ijzersterk, net als zijn indrukwekkende tegenspeler Sverrir Gudnason. Beide mannen ontstijgen hun karikaturen. En ondanks hun gebrekkige bio’s krijgen ze je allebei zover om met ze mee te voelen wanneer hun spannende finale zich eindelijk aandoet. Die mooie prestatie alleen al maakt Borg/McEnroe de moeite van het kijken waard.

Borg/McEnroe zie je vrijdagavond 10 juli om 22.15 uur op NPO 3. De film is vanaf dan ook zeven dagen gratis te zien op NPO Start.

• Borg/McEnroe (2017)
    • Cijfer: 7,5