De helleveeg widescreen 1553252298

Boekenweek! De mooiste Nederlandse boekverfilmingen op NPO Start

De film is beter:-) Van 23 tot en met 31 maart is het Boekenweek. En NPO Start viert dat door negen bekende boekverfilmingen gratis in de spotlight te zetten, waaronder Tonio, De Helleveeg en Publieke Werken!

Voor de liefhebber van het Nederlandse boek staan er vanaf 23 maart negen must see boekverfilmingen op NPO Start. Ze worden tijdens de Boekenweek ook iedere dag uitgezonden op het themakanaal NPO 2 Extra.

knielen op een bed violen

1. Knielen op een bed violen

Schrijver van het Boekenweekgeschenk 2019 is niemand minder dan Jan Siebelink. Een perfecte gelegenheid om de verfilming van zijn bestseller Knielen op een bed violen uit te zenden. Hierin staan de jeugdliefdes Hans en Margje Sievez centraal die een gelukkig leven leiden op hun bloemkwekerij. Totdat Hans op een dag de prediker Jozef Mieras ontmoet, die de bloemkweker vertelt over God en de herinneringen aan zijn streng religieuze opvoeding aanwakkert. De zinsgevingszoektocht die daarop volgt, zorgt ervoor dat Hans steeds meer in de ban raakt van het geloof en het contact met zijn omgeving kwijtraakt… Barry Atsma en Noortje Herlaar vertonen de hoofdrollen in dit indringende drama. Leuk detail: het on-screen liefdesduo werd verliefd op de set en zijn sindsdien ook in real life een stel.
    TRAILER

tonio

2. Tonio

Tonio werd in 2017 door het Nederlandse publiek verkozen tot beste boekverfilming van het jaar. Dit beklijvende drama is gebaseerd de autobiografische roman van A.F.Th. van der Heijden die in 2010 zijn zoon Tonio verloor na een auto-ongeluk. Het leven van de schrijver en zijn vrouw verandert vanaf dat moment drastisch: alles staat in het teken van pijn en rouw. Tegelijk probeert het echtpaar ook te voorkomen dat hun eigen levens in een neerwaartse spiraal van verdriet terechtkomen. Het schrijversstel wordt gespeeld door Pierre Bokma en Rifka Lodeizen en de regie is in handen van Paula van der Oest die eerder onder andere ook Lucia de B. en Black Butterflies regisseerde.
    TRAILER

phileine zegt sorry

3. Phileine zegt sorry

Wie is er niet bekend met de boeken van de Utrechtse schrijver Ronald Giphart? Hij schreef bestsellers als Ik ook van jou, Ik omhels je met duizend armen en ook Phileine zegt sorry was een groot succes. Dankbaar materiaal ook voor verschillende filmmakers, waaronder regisseur Robert Jan Westdijk die in 2003 laatstgenoemde naar het witte doek bracht. Kim van Kooten speelt hierin de rol van Phileine die haar vriend Max (Michiel Huisman) in een opwelling achterna reist als hij naar New York vertrekt voor een theaterproject. De assertieve Amsterdamse is bang dat hij vreemdgaat met z’n tegenspeler en verstoort in een vlaag van jaloezie hun voorstelling. Dat levert haar instant bekendheid op, alleen is Max (begrijpelijk) iets minder blij met deze naaistreek. Maar of de trotse Phileine nu eindelijk een keertje haar spijt betuigt…
    TRAILER

publieke werken

4. Publieke Werken

Een succesvolle historische roman verfilmen die zich afspeelt op een van de allerdrukste punten in Amsterdam? Producent Frans van Gestel en regisseur Joram Lürsen (Alles is liefde) durfden het aan. En met succes: de film ontving maar liefst 10 Gouden Kalf-nominaties (verzilverde helaas geen) en ontving de status van Gouden Film. De hoofdstedelijke drukte werd vermeden door een groot deel van de film te draaien in Hongarije, waar de Amsterdamse locaties werden nagebouwd. Het verhaal draait om de vioolbouwer Vedder (Gijs Scholten van Aschat) die in 1888 tegenover het zojuist gebouwde Centraal Station woont. Hij krijgt het aanbod om zijn huis tegen een goede prijs te verkopen, omdat het Victoria Hotel zich op die plek wil vestigen. Maar Vedder vraagt het dubbele en beraamt samen met zijn neef Anijs (Jacob Derwig) een plan om het tegen de hoge heren op te nemen. Uiteraard niet zonder tragische gevolgen.
    TRAILER

5. Ventoux

Het boek van Bert Wagendorp werd ook wel ‘een jongensboek dat leest als een trein’ genoemd. Vier vrienden beklimmen lekker nostalgisch de Mont Ventoux met hun racefiets, zoals ze dat dertig jaar geleden ook deden. Iets langzamer, dat wel. Serieuze grappen en flauwe humor wisselen elkaar moeiteloos af (zoals dat de mannen wel bekend voor zal komen), totdat hun jeugdvriendin Laura verschijnt. De prachtige meid waarop de boys in hun jonge jaren allemaal verliefd waren. En dat haalt wat oud zeer naar boven. Ventoux is een fijne feelgood vol humor en weemoed waarin de kracht van vriendschap centraal staat. En er zijn leuke rollen weggelegd voor onder andere de ‘oudere rotten’ Kasper van Kooten en Wilfried de Jong, en jonkies Abbey Hoes, Martijn Lakemeier en Jonas Smulders.
    TRAILER

6. Sonny Boy

Met meer dan 400.000 bioscoopbezoekers bereikte Sonny Boy in 2011 de status van Platina Film. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Annejet van der Zijl en vertelt het waargebeurde verhaal van een gedoemde verboden liefde. Wanneer Rika (Ricky Koole), een moeder van 4 kinderen, in de jaren ’20 verliefd wordt op de 17 jaar jongere Surinamer Waldemar (Sergio Hasselbaink), leidt dit tot veel ophef en drama. Ze krijgen ‘tot overmaat van ramp’ ook nog eens een zoon, Sonny Boy. Maar de intense liefde tussen Rika en Waldemar weet alle vooroordelen en tegenwerking van hun omgeving te overleven. Tegen de verwoestende kracht van de Tweede Wereldoorlog blijkt zij echter niet opgewassen. Een echte tearjerker dus, maar wel een film die je lang bij zal blijven.
    TRAILER

7. Alleen maar nette mensen

Wat doe je als je als Joodse jongen uit het deftige Amsterdam-Zuid uitgekeken raakt op je truttige vriendin en op avontuur (lees: ordinaire dikkenbillenzoektocht) wilt? David (Géza Weisz) gaat op zoek naar een Antilliaanse of Surinaamse vriendin in het stadsdeel Zuid-Oost. Daar leert hij de sexy Rowanda (Imanuelle Grives) kennen en de twee krijgen al snel een hartstochtelijke relatie. Tot grote ergernis van zijn conservatieve ouders (Jeroen Krabbé en Annet Malherbe) natuurlijk, die het niet zo leuk vinden dat Rowanda, uuu… twee kinderen heeft. Ook probeert David helemaal op te gaan in z’n nieuwe multiculturele vriendengroep, maar of z’n nieuwe matties met hun player tips & tricks ook een goede invloed hebben op z’n relatie met Rowanda…
    TRAILER

8. De Helleveeg

Nóg een verfilming van een boek van A.F.Th. van der Heijden. Ditmaal eentje waarvoor hoofdrolspeelster Hannah Hoekstra op het Internationaal filmfestival van Montreal een acteerprijs in de wacht sleepte. De film volgt Hoekstra's en haar niet bijster gezellige familie die in dit drama over een periode van bijna vijftig jaar wordt gevolgd. Tiny is een mooie, eigenwijze en vrijgevochten vrouw en erg populair onder de mannen. Maar door haar ouders wordt ze vooral als voetveeg behandeld. Haar jongere neefje Albert (de verteller van het verhaal) is heel gefascineerd door zijn opvallende tante en de twee hebben een bijzondere band. Het is dan ook Albert die, als hij eenmaal zelf volwassen is, aanstuurt op een grote confrontatie waarbij alle dirty family secrets aan het licht komen.
    TRAILER

9. De tweeling

Regisseur Ben Sombogaart was nog maar nét klaar met Abeltje toen hij gevraagd werd om De tweeling te verfilmen, het succesvolle boek van Tessa de Loo. In deze gelaagde, psychologische roman die zich tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog afspeelt, raken de tweelingzusjes Lotte en Anna Bamberg door tijd en omstandigheden van elkaar vervreemd. De film werd net als het boek een groot succes en sleepte in 2003 onder andere een Gouden Kalf voor Beste Film in de wacht. Sombogaarts epos mocht daarnaast zelfs rekenen op een Oscarnominatie. Hoofdrolspeler Thekla Reuten hield er bovendien een mooie internationale carrière aan over met tientallen rollen in buitenlandse films en televisieseries.
    TRAILER

Je ziet al deze boekverfilmingen tijdens de Boekenweek op NPO Start en het themakanaal NPO 2 Extra.

Regular noajohannes1  77615420fb