• #Corontaine

De bioscopen zijn dicht: wat nu?

Je hebt in de tussentijd vast gehoord dat ook de bioscoopdeuren voorlopig dicht gaan vanwege het coronavirus. En dat heeft grote gevolgen voor de filmindustrie en alle titels die de komende maanden hun wereldwijde release zouden beleven. Wat nu?

Producties on hold, casts en crews (veel zzp’ers) in thuisquarantaine of lockdown, gecancelde festivals én een shitload aan uitgestelde bioscoopreleases… Het coronavirus houdt ook de nationale en internationale filmwereld goed in z’n greep. En zo lang de bioscopen dicht zijn, is voor veel films onzeker wanneer ze wel op het grote doek te zien zijn. De nieuwe James Bond No Time to Die staat gepland voor november, maar van de Marvel-film Black Widow of Disney’s Mulan is bijvoorbeeld niet bekend wanneer ze van de plank worden gehaald.

Gesloten tot…

In Nederland blijven de bioscoopdeuren in ieder geval dicht tot 6 april. In Amerika wordt zelfs gesproken over een sluitingen van 6 tot 12 weken. Maar iedereen houdt natuurlijk een flinke slag om de arm door alle onzekerheid rondom de corona ontwikkelingen. Nu denk je misschien: dan breng je die films toch direct uit op dvd of online platformen? Nope, het overslaan van de bioscopen en filmtheaters is om meerdere redenen onwenselijk of onmogelijk.

no time to die james bond breed

Eerst bios, dan de rest

Zo is een release via het grote doek bijvoorbeeld belangrijk voor de naamsbekendheid en populariteit van een film. Vergeet niet dat veel mensen (in Nederland de afgelopen jaren steeds meer) een nieuwe film liever in de bios of filmtheater zien dan op het kleinere scherm. Bovendien bestaat er ook zoiets als een ‘window’. Dit is een exclusiviteitsperiode waarin bioscopen als enige verdienen aan een film voordat ‘ie als dvd uitkomt of naar de online platformen verhuist. In Nederland gemiddeld 17 weken, in de VS gemiddeld 12.

The-Invisible-Man st 9 jpg sd-low Copyright-2020-Universal-Pictures-International

Universal gaat solo

Maar in een poging hun investeringen veilig te stellen, zoeken studio’s ook naar andere tijdelijke oplossingen dan alleen het uitstellen van films. Zo heeft Universal Pictures inmiddels laten weten de bioscoopwindow voor enkele releases af te schaffen. Films die de afgelopen tijd al in de bioscoop draaiden (denk bijvoorbeeld aan The Invisible Man en Emma) en de nog te verschijnen film The Hunt komen al vanaf 20 maart on demand beschikbaar. Via welke kanalen is voor Nederland nog niet bekend. Wel dat het ongeveer 20 euro gaat kosten.

Fijne alternatieven

Wil je in de tussentijd (legaal) genieten van de nieuwste filmtitels, dan zijn er ook alternatieven vanuit de bioscoopbranche zelf. Zo kun je via het online filmtheater Picl arthousetoppers kijken die ‘nog draaien’. Films als Parasite, Drama Girl, Sorry We Missed You, Atlantique en Mijn Rembrandt bijvoorbeeld. Ook het online platform Pathé Thuis is erg rap met het beschikbaar stellen van de nieuwste biosfilms. Enne vergeet niet: kneiterveel ‘oldies but goodies’ om van te genieten via CineMember, Netflix, Cinetree of NPO Start bijvoorbeeld.

Stay tuned voor belangrijke updates over de bioscopen. En in de tussentijd: blijf gezond, blijf verstandig en heel veel kijkplezier.

Tamar van Waning: van Dream School naar droomrol in Paradise Drifters

• Paradise Drifters