Nieuwe bioscoopfilms in maart

Benieuwd wat de maand maart op filmgebied in petto heeft? Nou, plenty! Hier een lijstje met een greep uit de releases waar ik naar uitkijk.

Met de Oscarsgekte achter de rug kunnen we nu weer verder met ons leven en uitkijken naar een fijne shitload aan nieuwe films. En maart heeft een lekker uiteenlopend bioscoopprogramma in de planning: van Marvel-superhelden en bekende Disney-figuurtjes tot Robert Pattinson in sci-fi-arthouse-porno.

6 maart: Captain Marvel

Een film over een vrouwelijke superheld, dat scoort toch niet? Maar toen kwam DC Comics met Wonder Woman en wat bleek: het kan wél! Dus kon concurrent Marvel natuurlijk niet achterblijven, waardoor we deze maand kunnen genieten de eerste Marvel-film met een vrouw in de hoofdrol: Captain Marvel. Niemand minder dan Oscarwinnares Brie Larson (Room, Kong: Skull Island) laat zich hiervoor hullen in spandex. Ze wordt bijgestaan door toppers als Samuel L. Jackson, Ben Mendelsohn en de altijd fijne Jude Law. De trailer zag er al supervet uit en werd in de eerste 24 uur meer dan honderd miljoen keer bekeken. Laten we hopen dat de film net zo gaaf is. Afgaande op de laatste Marvel-hits (Black Panther, Avengers: Infinity War) mogen we daar wel van uitgaan.
    TRAILER

7 maart: The Mule

Ik verheug me vooral op The Mule omdat ik Clint Eastwoods laatste filmdrama 15:17 to Paris heel graag wil vergeten. Man, man, man wat was die slecht. Terwijl de regisseur toch echt meerdere keren bewees heel goede films te kunnen maken (Unforgiven, Mystic River, Million Dollar Baby, Gran Torino). Gelukkig schijnt good old Clint met The Mule weer helemaal back on track te zijn. Het is volgens IndieWire-recensent David Ehrlich zelfs z’n beste film in 25 jaar. In The Mule speelt Eastwood Earl Stone, een eenzame bejaarde die failliet gaat en z’n zaak moet sluiten. Hij krijgt een baan als chauffeur aangeboden, maar weet niet dat die vacature eigenlijk afkomstig is van een Mexicaans drugskartel. Stone gaat echter zo lekker dat hij al snel de autoriteiten (en nog wat meer) achter zich aan krijgt.
    TRAILER

14 maart: Destroyer

De thriller Destroyer ontving lovende kritieken na z’n première op het filmfestival in Toronto. En daar droeg de indrukwekkende transformatie van Nicole Kidman veel aan bij. Je herkent de Australische botox queen namelijk bijna niet terug als haar (beduidend minder glamoureuze) personage Erin Bell. Deze politierechercheur kampt zestien jaar na een mislukte undercoverklus bij een bende bankovervallers nog altijd met een hoop frustratie en stress. Haar partner Chris (Sebastian Stan) kwam daarbij om het leven en de gewelddadige bendeleider Silas ontsnapte. Tja, dan zet je het wel even op een drinken… Als deze gast ineens weer verschijnt met nieuwe overvalplannen, zint Bell op wraak. Spannend!
    TRAILER

14 maart: High Life

Ik had ten tijde van de Twilight gekte niet gedacht dit ooit te zeggen, maar Robert Pattinson is toch echt een van de meeste interessante acteurs van het moment. Knap hoe de Britse acteur transformeerde van een commercieel tieneridool tot een van de lievelingen uit de indiefilm-scene. Dat vond ook de gevierde Franse arthousekoningin Claire Denis die hem vroeg voor een hoofdrol in haar mysterieuze scifi-film High Life. Hierin maakt Pattinson deel uit van een groep veroordeelde criminelen die de ruimte ingestuurd wordt om een ‘energiebron te exploiteren in een zwart gat’. Maar wat blijkt? Ze zijn er om te worden uitgebuit als proefkonijnen in de seksuele experimenten van hun arts (Juliette Binoche). Verwacht geen doorsnee sci-fi. Ik zag High Life tijdens het International Film Festival Rotterdam en kan je alvast verklappen dat je een hoop unieke bizarre shit te wachten staat. Wordt vervolgd…
    TRAILER

14 maart: What Men Want

Jammer dat Mel Gibson de laatste jaren een beetje koekoek ging, want hij was ooit een populaire filmster. En zijn romantische feelgood What Women Want behoorde tot een van mijn favorieten. Ging jij daar ook goed op? Leuk nieuws: er komt nu een vrouwelijke tegenhanger aan met Taraji P. Henson (Empire, Hidden Figures) in de hoofdrol. Zij speelt in What Men Want een succesvolle sportagent die moet concurreren met haar mannelijke collega’s en dat gaat niet altijd even soepel. Na een fikse val tijdens het stappen kan ze echter ineens de gedachten van mannen horen. En die gave gebruikt ze natuurlijk volop. Maar net zoals in de Gibson-variant duurt het niet lang voordat het uit de hand loopt. Ik hoop van harte dat What Men Want net zo leuk is als de romcomhit uit 2000. We gaan het half maart zien.
    TRAILER

21 maart: Us

Yes! Jordan Peele is terug met een nieuwe film! Ik ben nog steeds geen horrorheld, maar van Get Out heb ik (op een paar major kippenvelmomenten na) erg genoten. Dus ik ben heel benieuwd waar deze creatieve Amerikaanse filmmaker nu mee komt. De trailerbeelden verraden in ieder geval al een hoop spanning, narigheid en (thank god) ook een beetje comic relief. De film draait om een gezin dat denkt lekker een weekendje aan de kust te gaan chillen. Maar daar krijgen ze onverwacht bezoek van enge wezens die verdacht veel op henzelf lijken. Iiiiieeeew! De ouders van het gezin worden gespeeld door Lupita Nyong’o (12 Years a Slave), Winston Duke (Black Panther) en ook Elisabeth Moss (The Handmaid’s Tale, Mad Men) is te zien. Wie van hen zal het einde van de film halen denk je?
    TRAILER

27 maart: Dumbo

Er staan maar liefst drie remakes van bekende Disneysprookjes op de 2019-kalender en eind deze maand kunnen we al lekker nostalgisch genieten van de eerste: Dumbo. De visionaire regisseur Tim Burton (Edward Scissorhands, Big Fish) heeft de klassieker omgetoverd tot een liveaction-avontuur (met echte acteurs dus) en de eerste beelden beloven een visueel pareltje. Het verhaal draait net als in de tekenfilm om het kleine olifantje Dumbo dat met zijn belachelijk grote oren het lachertje van het circus is. Maar met die oren kan hij vliegen, tot grote blijdschap van ondernemer V.A. Vandevere die daar natuurlijk veel knaken in ziet. Net als Disney in deze remake...;-)
    TRAILER

28 maart: A Private War

Een van de meest indrukwekkende films die ik tijdens IFFR zag. A Private War vertelt het waargebeurde verhaal van Marie Colvin (gespeeld door Rosamund Pike): een gerespecteerd oorlogsverslaggever die met gevaar voor eigen leven naar conflictgebieden trekt om de onderdrukten een stem te geven. Zelfs het gedeeltelijk verliezen van haar zicht bij een granaataanval in Sri Lanka stopt haar niet in haar missie. Maar dat heeft ook een keerzijde: haar huwelijk staat flink onder druk, ze zuipt en rookt zich te pletter en ze lijdt aan stress- en paniekaanvallen. Toch trekt ze er tijdens de oorlog in Syrië met oorlogsfotograaf Paul Conroy (Jamie Dornan) op uit om verslag te doen vanuit de belegerde stad Homs. Ik verzeker je dat de knappe acteerprestatie van Pike (terecht beloond met een Golden Globe-nominatie) en de indrukwekkende beelden je nog lang zullen bijblijven.
    TRAILER

Frozen 2: alles wat je wilt én moet weten over de nieuwe Disney-hit

• Frozen 2