• Sportweken
  • Sportweken

Mamma mia here we go again poster cast widescreen 1530176872

Van Purge horror tot Mamma Mia 2: de nieuwe bioscoopfilms in juli

Zomertijd = blockbustertijd! Mucho prequels, sequels en superhelden dus. Drama meer je ding? No worries, ook genoeg tear jerkers in juli.

Adrift

Na het zien van Adrift denk je wel dertig keer na voordat je ‘ja’ tegen een charmante boy die je vraagt om met hem de wereld over te zeilen. In dit waargebeurde verhaal varen Tami en Richard (die elkaar tijdens een reis ontmoeten en hopeloos verliefd worden) met een jacht over de Stille Oceaan. Maar een orkaan gooit …uuuh heel veel water in het eten: verwoeste boot, geen communicatiemiddelen, geen navigatie en ook nog weken verwijderd van de dichtstbijzijnde haven. Zullen ze het overleven? Door de sterke manier waarop hoofdrolspelers Shailene Woodley (The Fault in Our Stars) en Sam Claflin (The Hunger Games: Catching Fire) hun personages neerzetten, blijf je tot het einde van deze film aan het witte doek gekluisterd.
    Vanaf 5 juli in de bioscoop

The First Purge

Laat je niet misleiden door de titel: The First Purge is alweer de vierde (!) film uit de populaire dystopische thrillerhorrorfranchise van bedenker James DeMonaco. In dit deel kom je erachter hoe die bloedige jaarlijkse traditie van elk jaar 12 uur wetteloosheid nou eigenlijk begon. Als een simpel experiment blijkt. Om de criminaliteitscijfers voor de rest van het jaar onder 1 procent te houden, besluiten de New Founding Fathers of America (NFFA) om een sociologische theorie te testen: één nacht zijn alle vormen van agressie toegestaan binnen één gemeenschap. Maar dat loopt natuurlijk gigantisch uit de hand (anders zouden alle vervolgen op deze prequel niet bestaan hebben;-) Zo'n vierde deel neigt natuurlijk naar een hoog uitmelk-gehalte, maar laten we hopen op het beste: 'lekker gruwelen' in een donkere bioscoopzaal.
    Vanaf 5 juli in de bioscoop

Disobedience

Rachel McAdams en Rachel Weisz in een drama over verboden lesbo liefde, inclusief veelbesproken stomende seksscène? Geen wonder dat Disobedience een enorm veel buzz teweegbracht na de première op het filmfestival van Toronto. In de nieuwe film van regisseur Sebastián Lelio (die ook de Oscarwinnende mustsee Una Mujer Fantástica maakte) keert Ronit (Weisz) terug naar de besloten orthodox joodse gemeenschap waaruit ze verbannen was. Op zich al spannend natuurlijk. Dat ze hierdoor ook weer in contact komt met haar inmiddels getrouwde jeugdvriendin Esti (McAdams) op wie ze nog altijd een grote crush: extra spannend! Vanaf 12 juli in de bioscoop

Ant-Man and the Wasp

Marvel is on fire! Met Ant-Man and the Wasp staat de teller op drie in nog geen half jaar tijd. En dit is ook nog eens de twintigste film uit de Marvel Cinematic Universe reeks. Toegegeven: ik vind Ant-Man nou niet bepaald de boeiendste superheld uit de Marvel-stal, maar de acteur die hem speelt (de altijd geinige en charmant-onhandige Paul Rudd) doet het wel heel leuk. En de tweede film belooft erg vermakelijk te worden. Hierin krijgt Ant-Man de hulp van The Wasp (Evangeline Lilly) om de wereld te redden van een bedreiging uit de Quantum Realm. Er zijn ook leuke bijrollen van onder andere Michael Douglas, Michael Peña, Tip 'T.I.' Harris en Laurence Fishburn.
    Vanaf 18 juli in de bioscoop

Mamma Mia! Here We Go Again

Ik heb een haat-liefdeverhouding met musicals. Maar ik moet toegeven: de eerste Mamma Mia!-film uit 2008 toverde toch wel een glimlach op m’n gezicht. Op de pijnlijke momenten dat Pierce Brosnan zong na dan… Maar nu is er een vervolg waarin de oude cast terugkeert naar het zonnige Griekse eiland. Ook zien we hoe die relaties tussen Meryl Streep en haar drie lovers nou ooit begonnen (Lily James speelt de jonge Donna) maakt niemand minder dan Cher haar opwachting als diva oma. Heerlijk! De trailer lijkt overigens te suggereren dat Meryl Streeps personage dood is… zou toch niet? Hope not! Nog even een paar weekjes wachten en dan weten we het.
    Vanaf 19 juli in de bioscoop

Regular 32 noa1

Cinefille Noa Johannes is zo’n grote filmgeek dat ze inmiddels haar post laat bezorgen bij een aantal filmtheaters. Is ze niet met een XL-bak popcorn of speciaalbiertje in een comfortabele bioscoopstoel te vinden, dan vliegt ze het liefst als reporter over het Nederlands Film Festival, doet ze q&a’s voor het IDFA of schrijft ze voor haar eigen filmblog IheartCinema.nl. Haar filmgekte deelt ze vanaf nu ook op NPO3.nl en bij Riza op NPO Radio1. Hoe leuk is dat?!

Skyscraper dwayne johnson widescreen 1531394689

Skyscraper: all you need is ducttape en een kunstbeen

• Skyscraper