Nieuw jaar nieuwe films: dit wil je zien in 2019!

Vond je 2018 al een te gek filmjaar? Zet je (portemonnee) dan schrap voor 2019, want er komen heel veel gave nieuwe bioscoopreleases aan!

Zal DC Comics nu eindelijk een keertje winnen van rivaal Marvel? Verbreekt Frozen 2 de records van het supersuccesvolle eerste deel? Zal Tarantino's nieuwste misdaadspektakel ook z'n beste worden? We gaan het dit filmjaar allemaal ontdekken in de bioscopen. 2019 wordt te gek! Hier een alvast een fijne greep uit het ruime aanbod.

lion king

Disney-classics in een nieuw jasje

2019 is hét jaar van de Disney-remakes. In maart kunnen we al wegzwijmelen bij de live action film Dumbo. Dan volgt in mei de verfilming van Aladdin (met onze eigen Marwan Kenzari als Jafar!). En het beste wordt tot het laatst bewaard: de remake van The Lion King die vanaf juli in de bioscopen draait. De stemmen van de bekende leeuwen Simba en Nala worden ingesproken door Beyoncé en Donald -Childish Gambino- Glover. Vet! Disney zal in 2019 ook lekker cashen met een vierde Toy Story-avontuur en het vervolg op de superhit Frozen. #gezelligmetdefam

avengers endgame

Marvel, Marvel, Marvel

Ik zat me toch een partij verbaasd in de bioscoopstoel toen ik zag hoe de helft van het Avengers-team tot zwart poeder verpulverde. Wtf? Gelukkig weten we in april hoe het afloopt, want dan nemen de overgebleven superhelden het in Avengers: Endgame opnieuw op tegen de schurk Thanos. Krijg je niet genoeg van de Marvel-avonturen? Goed nieuws: Marvel ook niet. Ook dit jaar gaat de comic book studio los met meerdere titels. In maart krijgen we de veelbesproken Captain Marvel in actie te zien (de eerste vrouwelijke Marvel-superheld met een eigen film, jawel). En in juli is er een nieuwe Spider-Man met hoofdrollen voor Tom Holland, Zendaya en Jake Gyllenhaal.

joker

DC Comics: nieuwe Joker

Ik heb lang beweerd dat geen enkele acteur de legendarische Joker-vertolking van Heath Ledger kan overtreffen. Maar toen kwam DC Comics met het nieuws over een nieuwe Joker-film. Met niemand minder dan Joaquin Phoenix als de iconische psycho! Dat kan wel eens interessant worden. Joker komt naar verwachting in oktober uit en gaat in op de vroege jaren van het personage. Ook Robert De Niro en Zazie Beetz (de powerchick uit Deadpool 2) spelen belangrijke rollen.

Creed-II st 1 jpg sd-high ©-2018-Warner-Bros-Ent All-Rights-Reserved

Tarantino, Creed & co

Ga je lekker op stevige actie? Ook in dit genre valt er in 2019 genoeg tofs te beleven. We trappen in januari meteen stevig af met Creed II: het vervolg op de succesvolle boksfilm uit 2015 met Michael B. Jordan en Sylvester Stallone. Voor de liefhebbers is er in mei een derde film over de populaire huurmoordenaar John Wick. Regisseur Chad Stahelski belooft een massale slachtpartij; dat wordt wat... We gaan in de zomer vrolijk door met een nieuwe Tarantino (yass!): Once Upon a Time in Hollywood. Alleen die cast al: Brad Pitt, Leonardo DiCaprio, Margot Robbie, Al Pacino… kan niet misgaan. Nu had ik jullie ook willen verblijden met het nieuws dat Daniel Craig in november voor de laatste keer in z'n secret agent maatpak kruipt. Maar helaas, de plannen voor de 25e Bond-film zijn verschoven. Het is nog even wachten tot 2020... maar dan hebben we waarschijnlijk ook wat;-) Mag ook wel, met het astronomische salaris van meneer Craig, zo'n 25 miljoen dollar.

Eighth-Grade st 1 jpg sd-high

Nog meer must sees

Het met 5 Golden Globes en 12 BAFTAs genomineerde The Favourite draait inmiddels in de bioscoop en hij is ge-wel-dig! Topactrices Emma Stone, Olivia Coleman en Rachel Weisz als een explosief lesbisch trio in een komisch-absurdistisch kostuumdrama vol intriges, geregisseerd door Yorgos Lanthimos (The Lobster). Een film die je niet wil missen. Ik ben ook erg gecharmeerd van Eighth Grade. In dit regiedebuut van de comedian Bo Burnham volgen we de vloggende tiener Kayla tijdens haar brugklasjaar. En hoe! Deze bijzondere must see kun je vanaf februari zien. Verder kijk ik erg uit naar het drama If Beale Street Could Talk. Dit is de verfilming van de gelijknamige bestseller en Barry Jenkins (Moonlight) doet de regie. De film verdient wat mij betreft al een prijs voor de mooiste trailer van het jaar. Laten we hopen dat de volledige versie net zo prachtig is. Over boekverfilmingen gesproken: Greta 'Lady Bird' Gerwig komt dit jaar met haar versie van Little Women. Inclusief een topcast bestaande uit onder andere Saoirse Ronan, Emma Watson en Timothée Chalamet. Tot slot een special mention voor een spectaculaire documentaire die ik tijdens het afgelopen IDFA spotte: Free Solo. Ik ga er niets over verklappen, want je kunt er van tevoren beter zo weinig mogelijk over lezen. Maar ik beloof je: deze spannende docu over rotsklimmer Alex Honnold (die klimt zonder touw!) wil je op het grote scherm zien.

Je ziet het: 2019 belooft veel smaakmakers op filmgebied. En er is nog veel meer! Blijf de site in de gaten houden voor de reviews.

Downton Abbey: de serie gemist? 5 tips en weetjes voor iedereen die de film wilt zien

• Downton Abbey