Beautiful Boy: hoe ver ga je voor je drugsverslaafde kind?

• Beautiful Boy
    • 9/10

In de prachtige waargebeurde film Beautiful Boy probeert een vader er alles aan te doen om zijn drugsverslaafde zoon te helpen. Tevergeefs?

De Vlaamse filmhit The Broken Circle Breakdown maakte zoveel indruk op Brad Pitt (naast acteur ook producent) dat hij de Vlaamse regisseur Felix van Groeningen vroeg voor een nieuw filmproject: Beautiful Boy, een verhaal gebaseerd op de memoires van journalist David Sheff én die van zijn drugsverslaafde tienerzoon Nic. Dat bleek een gouden zet: samen met zijn vaste cinematograaf Ruben Impens en editor Nico Leunen heeft Van Groeningen een ontroerend en oprecht pareltje afgeleverd dat je nog wel even bijblijft. En over dat (volgende) pilletje of snuifje denk je na het zien van deze film misschien nog wel drie keer na...

Crystal meth: shit

Vader David en zoon Nic worden indrukwekkend gespeeld door Steve Carell (yup, die kan ook drama) en it-boy Timothée Chalamet (dé ster uit Call Me By Your Name die ook hier weer even de show steelt). Hun liefdevolle relatie blijkt helaas niet opgewassen tegen de hardnekkige drugsverslaving die onschuldig begint met een jointje en eindigt met crystal meth. De absolute duivel onder de drugs. David probeert er alles aan te doen om zijn zoon van die shit af te helpen, maar het lijkt een tevergeefs gevecht. Tsja, hoe lang kun je dan iemand proberen te redden die niet te redden valt? En hoe lang pikken en trekken je vrouw en twee andere jonge kinderen al je hopeloze reddingspogingen? Drama alom.

Prachtig pijnlijk

Het intense thema betekent overigens niet dat Beautiful Boy een compleet depressieve kijkervaring wordt. Een feelgoodfilm is het natuurlijk niet, maar daartegenover staan het pakkende acteerwerk, prachtige camerawerk, schitterende spel met licht en kleuren en vele liefdevolle momenten. En die perfect bijpassende soundtrack met nummers van Buckley, Bowie, Nirvana... je zult na het zien van de film vast je Spotify erbijpakken;-) De aandacht voor detail en het spel met de chronologie zorgen er bovendien voor dat de personages en al hun conflicterende emoties echt tot leven komen. Je begrijpt de keuzes die worden gemaakt en je kunt je (zelfs als niet-ouder) voorstellen waarom David zijn on-mo-ge-lij-ke missie voortzet: Nic zal altijd zijn kleine jongen blijven. Beautiful Boy had met het drugsthema snel in een aantal clichés kunnen vervallen, maar die vermijdt Van Groeningen grotendeels. Er is voor een verslaving simpelweg niet altijd een duidelijk aanwijsbare oorzaak en zeker niet altijd een bevredigend happy end. De film dus ook niet, maar dat pakt alleen maar realistisch uit. Lang is hij wel, misschien een tikkeltje te lang. Maar geen zorgen: Chalamet zorgt er wel voor dat je desondanks tot de laatste seconden geboeid naar het scherm blijft kijken. Man, man, man wat spat die mooie jongen toch van het scherm. Over het einde gesproken: wacht nog even met opstaan zodra de aftiteling begint. Je krijgt een mooi toegift.

• Beautiful Boy (2018)
    • Vanaf 29 november in de bios
    • Drama, waargebeurd