Van huurmoordenaar naar acteur in de nieuwe komedie Barry

• Barry
    • 7-/10

Barry is zijn leven als huurmoordenaar zat en vindt het tijd voor een nieuw leven. Jammer dat de Tsjetsjeense maffia daar anders over denkt.

Vruchtbare grond dus, dat Saturday Night Live.

Steeds meer scenarioschrijvers en acteurs weten zich los te wurmen van de komediekweekvijver Saturday Night Live en slagen er in om op eigen voeten te staan. Zo harkte Tina Fey, die je misschien beter kent van haar briljante Sarah Palin-sketches, met haar sitcom, 30 Rock, een vrachtlading Emmy’s binnen en sinds 2015 maakt ze op Netflix goeie sier met Unbreakable Kimmy Schmidt. Goeie sier bij andere mensen dan. Ik wilde mezelf, na het zien van de eerste afleveringen, van het balkon smijten om te ontsnappen aan de tergende humorloosheid van die hysterische Oilily-commercial. Maar goed, over smaak valt niet te twisten, zullen we maar zeggen. Ook Will Forte, jarenlang schrijver en acteur bij Saturday Night Live, heeft met The Last Man On Earth inmiddels een eigen komedie die alweer aan z’n vierde seizoen bezig is. Vruchtbare grond dus, dat Saturday Night Live.

Net als Fey en Forte timmert ook Bill Hader, tussen 2005 en 2014 lid van de SNL-familie, lekker aan de weg. Kwam hij eerder al met Documentary Now!, een soort Amerikaanse versie van Arjan Ederveen’s 30 Minuten, nu is Hader terug met zijn tweede liefdesbaby, Barry. Voor HBO knutselde hij een tragikomedie over een huurmoordenaar die in ernstige gewetensnood komt en die kun je nu kijken. Als tragikomedies jouw ding zijn, tenminste. Anders zou ik nog even verder zoeken naar een andere binger om je tanden in te zetten.

De humor van Barry zit hem vooral in het ongemak en de lichte absurditeit.

Omgekeerde Dexter
    Barry, gespeeld door Bill Hader zelf, is een huurmoordenaar. Na een carrière als marinier is hij in dit vakgebied verzeild geraakt, maar Barry begint zich steeds meer af te vragen of dat nou wel zo’n goede beslissing was. Hij krijgt rijkelijk betaald om levens te verwoesten, terwijl hij eigenlijk het liefst een leven zou opbouwen, dat van zichzelf. Tijdens een klus in L.A. belandt hij per ongeluk in een theatergroep die hem meteen liefdevol omarmt. Het is de druppel die Barry’s emmer doet overlopen. Het moet anders. Vanaf nu. Nou ja, vanaf straks. Er staat namelijk nog een opdracht open bij de Tsjetsjeense maffia en die zijn niet zo happig op rainchecks. Als een soort omgekeerde Dexter probeert Barry zijn werk, moorden, te combineren met zijn nieuwe leven. Dat pakt natuurlijk allemaal wat minder lekker uit dan hij gehoopt had.

Schurend ongemak
    De humor van Barry zit hem vooral in het ongemak en de lichte absurditeit. Dat moet maar net je ding zijn. De karakters zijn ongemakkelijk, de dialogen zijn ongemakkelijk en de situaties zijn, veelal, ongemakkelijk. Het heeft wat dat betreft wel wat weg van komedies als Baskets, Vice Principals en Parks And Recreation. Ben jij diegene die op verjaardagen en werkborrels van je vriend(in) expres een net iets te lange stilte laat vallen om zo je gesprekspartner een beetje te fokken, dan is dit de serie voor jou. Persoonlijk voelde ik de vibe van Barry niet helemaal en het plot was te dun om daar dan maar euforisch over te zijn. Als het om ‘minder toegankelijke’ komedies gaat, dan ging ik beter op The Spoils Of Babylon, Fleabag en Atlanta. Onderaan de streep blijft Barry natuurlijk gewoon een HBO-produktie en zelfs de minder geslaagde pogingen van deze televisiegrootmacht zijn over het algemeen nog best okay voor wat verloren uren, dus geef hem vooral een slinger en oordeel zelf.

• HBO (2018)
    • Soort van komedie over een huurmoordenaar in gewetensnood
    • 30 minuten per aflevering