Bad banks2 widescreen 1521472806

Bad Banks: Barry Atsma goes Wolf of Wall Street

• Bad Banks
    • 8/10

Barry is zijn acteergeluk gaan beproeven in Duitsland en niet zonder succes. De bankenthriller Bad Banks is wat mij betreft nu al één van de beste series van 2018.

Misschien niet zo bloederig, maar zeker niet minder spannend.

Mijn oma zal mij dit niet in dank afnemen, maar we moeten met zijn allen inmiddels toch wel concluderen dat die Duitsers heel erg lekker bezig zijn. Als het op series aankomt, tenminste. Dat al die sjoemel-Volkswagens het hele milieu naar de gallemiezen puffen, moeten we gemakshalve maar even door de vingers zien. Blonken zij in eerste instantie vooral uit in oorloggerelateerde series als Deutschland 83, Der Gleiche Himmel en Babylon Berlin, inmiddels hebben onze nachbarn met Dark en Four Blocks aangetoond dat ze ook prima uit een ander vaatje kunnen tappen.

Ook in Bad Banks – een serie gemaakt met behulp van de buren uit Luxemburg – ontbreekt het aan fluitende clusterbommen, drassige loopgraven en stampende SS-ers. Het is wel oorlog, maar deze veldslag vindt plaats tussen strijders gekleed in Italiaanse maatpakken ter waarde van een kleine eengezinswoning in Lunteren. Misschien niet zo bloederig, maar zeker niet minder spannend. Heel erg ontzettend een potje kijken dus.

Pion in een duister schaakspel
    Na het nogal matige Tatau is Barry Atsma opnieuw de grens overgestoken om een serie te schieten en dat heeft deze keer meer dan prima uitgepakt. In het Duitsland waar hij eerder al mocht aantreden voor de nodige televisiefilms is hij ditmaal één van de kopstukken in een onheilspellende thriller die meteen onder je huid gaat zitten. Als hoofd van de investeringstak van Duitsland’s grootste bank, Global, is Gabriel Fenger, gespeeld door Atsma, verantwoordelijk voor het binnenharken van het grote geld. Als een jonge en dodelijk ambitieuze bankier, Jana Liekam, hem een megalomaan project komt pitchen, is hij dan ook één en al oor. Show meee tha moneyyyy! Met de dollartekens in zijn ogen geeft hij haar de kans om zich te bewijzen, niet wetende dat Jana op meerdere borden tegelijk schaakt. Die verdomde vrouwen en hun eeuwige gemultitask ook! Scheiße!

Barry
    Bad Banks is in feite gewoon The Wolf Of Wall Street met een hele goeie Barry Atsma als Leonardo DiCaprio. Ik ben niet een uitgesproken Atsma-fan, maar hij speelt zijn rol als meedogenloze bankier zo overtuigend dat ik me bijna begin af te vragen of ik al die jaren niet te kritisch over hem ben geweest. Bijna dan, hè? Los van zijn acteerpresentaties kun je ook maar moeilijk haten op een gast die in zijn fictieve kantoor een vaantje heeft hangen van de mooiste club van Nederland. Met het oude logo! Hoe cool is dat?! Misschien toch maar overwegen om mijn ongeboren zoon naar Barry te vernoemen.

Schermafbeelding 2018-03-16 om 16.28.15

Welbeschouwd valt er sowieso weinig op Bad Banks aan te merken.

Alles goed
    Ook op het acteerwerk van Atsma’s tegenspeelster, Paula Beer, valt nagenoeg niks af te dingen. Op zich niet verwonderlijk, aangezien Beer zich de afgelopen jaren in rap tempo heeft opgewerkt tot de Carice van Houten van de Duitse cinema. Welbeschouwd valt er sowieso weinig op Bad Banks aan te merken. Het heeft alles wat we al zo lang waarderen in de betere series van Scandinavische bodem. Aangenaam duistere cinematografie, exact het juiste tempo en een onheilspellend verhaal, waarbij je al vanaf de eerste minuut aanvoelt dat hoe dan ook de pleuris uit gaat breken. Er hadden misschien iets meer verrassende wendingen en gelaagdheid in kunnen zitten, maar dat is de makers vergeven. Bad Banks is vooral een aanrader, omdat het een indruk geeft van de excessen en de verziekte moraal in het bankwezen. Het ligt de deksel van een wereld van overdaad, grenzeloosheid en grootheidswaan, zonder dat het ergens een karikatuur wordt. Het zes afleveringen tellende eerste seizoen is precies op maat, maar dat neemt niet weg dat ik juichend op de bank stond toen ze op het eind de deur wagenwijd openzette voor een mogelijke tweede ronde. Meer van dit zou namelijk sehr gut nieuws zijn. Sehr, sehr, sehr gut.

• Arte/ZDF (2018)
    • Een kijkje op de verziekte Zuidas van Duitsland

Informer widescreen 1558182146