• #Onwijs

Babylon berlin schlacht hermannplatz widescreen 1510566221

De beste serie van 2017?

• Babylon Berlin
    • 9/10

Berlijn heeft de Eerste Wereldoorlog in de achteruitkijkspiegel en bloeit als nooit tevoren. Het is een trekpleister voor weirdo's en dat is vragen om problemen.

Als er vroeger een moord moest worden opgelost dan belde je niet met powervrouwen als Sarah, Saga of Marcella, maar kreeg je bezoek van een stoffige, Duitse bejaarde met nicotinevingers. Het was de tijd waarin Derrick, Der Alte en Tatort het niet alleen op het Polizeistation, maar ook in de bovenste regionen van de kijkcijfers voor het zeggen hadden. In de jaren ’80 kon er in Hollandse woonkamers geen weekend voorbijgaan zonder een avondje kaasblokjes en eine nagelfressende Mordtat. Na Volkswagen en Sauerkraut was de Duitse krimi jarenlang exportproduct nummer één, tótdat onze oosterburen in de gaten kregen dat je voor een lekker marktaandeel net zo goed Michael Scofield en Jack Bauer kon nasynchroniseren. Het was het begin van een periode van relatieve droogte, maar inmiddels lijkt Duitse televisie weer aan een kleine renaissance begonnen te zijn. Supertoll!

Inmiddels lijkt Duitse televisie weer aan een kleine renaissance begonnen te zijn. Supertoll!

De afgelopen jaren konden we al smullen van Kunststückjes als: Unsere Mütter, Unsere Väter, Der Gleiche Himmel en 4 Blocks en binnenkort komt Netflix met haar eerste, belachelijk veelbelovende, Duitse Original, Dark. Heb je die allemaal al afgevinkt, dan kan ik je Babylon Berlin van harte aanbevelen. De miljoenenproductie van Sky Deutschland is al aan haar tweede seizoen bezig en het is einfach phantastisch. Het is het bewijs dat we hier in Europa prima series van internationale allure kunnen maken, zolang we er maar een beetje centen tegenaan kletteren. Je hoeft alleen maar even de trailer te checken om te zien wat ik bedoel. Het is een lust voor het oog. Of zoals ze in Duitsland zeggen: geilness für die Augen.

Das Sodom und Gomorra

Het is 1929. De Eerste Wereldoorlog is nog wel zichtbaar in de achteruitkijkspiegel, maar Berlijn heeft de blik vooral naar voren gericht. De hoofdstad van de Weimarrepubliek (ja, google dat maar eens even) is inmiddels uitgegroeid tot een ware metropool en is de thuishaven voor een bonte verzameling van immigranten, arbeiders, artiesten en criminelen. Aan de ene kant is het de stad van de welvaart, de stad van de kapitaalkrachtigen die hun Deutschen Marken stukslaan op extravagante feesten vol alcohol vrouwen van lichte zeden. Aan de andere kant is het ‘t toneel voor bittere armoede en de sluimerende opkomst van het nazisme. Voor de één een paradijs op aarde en voor de ander de wedergeboorte van Sodom en Gomorra.

Voor de één een paradijs op aarde en voor de ander de wedergeboorte van Sodom en Gomorra.

Hilfe eine Schwester aus
    In deze schizofrene spagaat van verderf en plezier moet een jonge detective uit Keulen, Gereon Rath, met zijn vergrootglas en een Berliner Zeitung met kijkgaten op zoek naar de chanteur van zijn burgemeester. Tijdens zijn zoektocht struikelt hij niet alleen over corruptie, politiek extremisme en illegale wapenhandel, hij stuit ook op de gewiekste Charlotte Ritter, een meisje dat alles op alles zet om zich te ontworstelen aan een leven onder de armoedegrens. Ze heeft haar zinnen gezet op een carrière in het gilde der inspecteurs en Gereon moet haar daarbij gaan helpen. Gereon is alleen zo stabiel als een gemiddelde kroegtafel, dus of ze heel veel aan hem gaat hebben is maar helemaal de vraag.

babylon berlin 4

Babylon Berlin is geen vrijblijvende suggestie, het is bindend kijkadvies.

Bindend kijkadvies
    Met nog maar een paar weken te gaan tot de champagne en oliebollen, is het veilig om te stellen dat Babylon Berlin zich met gemak schaart tussen de beste series van 2017. Na Sherlock, Borgen en Braquo hoeven we niet meer verbaasd te zijn over goede series van Europese bodem, maar de verfilming van Volker Kutcher’s boekenreeks is wel echt next level. Op zich ook niet gek als je bedenkt dat Babylon Berlin met haar 40 miljoen euro de duurste Duitse serie ooit is. Het kost een partijknaken, maar dan heb je ook wat. Bij vlagen voelt het als een soort mix tussen Boardwalk Empire en Peaky Blinders, overgoten met een sausje waarvan ze alleen in Duitsland over de juiste receptuur beschikken. Mierenneukers zouden kunnen zeggen dat het verhaal hier en daar wat rommelig is en dat je je als kijker misschien niet zo makkelijk vereenzelvigt met de karakters, maar dat is toch een beetje zeiken om het zeiken. Pak je Duitse Dikke Van Dale er dus maar gewoon bij, want Babylon Berlin is wat mij betreft geen vrijblijvende suggestie, het is bindend kijkadvies. Worauf wartest du noch?!

• Sky Deutschland (2017)
    • Peaky Blinders-vibe in het roerige Berlijn van eind jaren ’20

326866 7 widescreen 1510669696