• #Onwijs

2017 4 7 61b5b57b 51d4 45d9 a22c f98064f3ef57 widescreen 1497461937

Mad Men met boobies

• American Playboy: The Hugh Hefner Story
    • 8/10

Een kijkje in het leven van de man die de wereld Playboy bracht, het blad én de lifestyle.

Zo langzamerhand begint de documentaire een seriegenre te worden waar we niet meer omheen kunnen. Gelukkig maar. Leuk al die fictieve verhalen over drakenkoninginnen en halfvergane lichamen die zichzelf kreunend voortslepen op zoek naar vers mensenvlees, maar soms is het ook wel eens lekker om naar iets echts te kijken. Vind ik dan. Zo ging ik de afgelopen tijd bijvoorbeeld al goed op Last Chance U, O.J.: Made In America, The Kalief Browder Story en Hip Hop Evolution en heb ik vandaag zitten smullen van American Playboy: The Hugh Hefner Story. Vanwege de artikelen natuurlijk. Laat daar geen misvatting over bestaan.

Meer dan Hefner

Misschien ken je hem als die door vijftig tinten blond geflankeerde wandelende kamerjas, misschien ken je hem van dat mislukte konijnentatoeagetje in je lies en misschien ken je hem van dat blad wat vroeger altijd aan je vader’s kant van het bed onder ‘t matras lag, Hugh Hefner. De man die het puriteinse Amerika kennis liet maken met de ontluikende tepel. De man die in de jaren ’50, ’60 en ’70 een door hem bedacht mannenblad wist om te toveren tot een complete lifestyle.

Uit meer dan 17.000 uur beeldmateriaal knutselden de makers van American Playboy een portret van iemand die moeiteloos mee kan in het rijtje Zuckerberg, Heineken, Jobs en Musk. Maar dit is niet puur en alleen een docu over Hugh Hefner en de tientallen ‘liefdes van zijn leven’ die oud genoeg waren om zijn dochter te kunnen zijn. American Playboy is een inkijkje in het bouwen van een wereldwijd imperium, een timelapse van de Amerikaanse seksuele moraal en een kritische kijk op maatschappelijke problemen als segregatie, de gevolgen van de Vietnamoorlog en AIDS.

0- Ti4ljHJtYJM69Ua

Eigenlijk is American Playboy gewoon Mad Men, maar dan met een heleboel boobies.

Mad Men de Director’s Cut
    Mocht iemand nog twijfelen wie de bedenker van Mad Men in z’n hoofd had toen hij de eerste scène van Don Draper schreef, dan weet je na het zien van American Playboy genoeg, Tha Don ís Hugh Hefner. Een testosteron gutsende socialite met bovengemiddeld veel kennis van politiek, design, muziek, kunst en literatuur en natuurlijk… cupmaten. Eigenlijk is American Playboy gewoon Mad Men, maar dan met een heleboel boobies en hier en daar wat commentaar van vrienden, familie, journalisten en uiteraard van de meester zelf. Het is een combinatie van acteerwerk en echte beelden en het kijkt weg als een bijna ongelofelijk jongensboek. Het is het verhaal van een klein, verlegen jongetje uit een sociaal-gehandicapt, protestants gezin dat zich wist te ontpoppen tot een soort Casanova van de 20ste eeuw. Fascinerend, tien afleveringen lang.

• Gumstarr Scores 8+Amazon (2017)
    • Documentaire over de rise of an empire
    • 40 minuten per aflevering