Achtste en laatste seizoen Homeland exclusief op NPO3.

• Homeland

Het einde van een tijdperk is daar. Vanaf zondag 5 april zie je op NPO3 iedere week een aflevering van het aller-, aller-, allerlaatste seizoen van Homeland. Nog één keer kijken hoe Carrie en Saul zich uit landsbelang proberen te verweren tegen een buslading terroristen en dan is het klaar. Jammer, maar waar.

Dan kan Marco Borsato wel met gebalde vuist en samengeknepen ogen beweren dat afscheid nemen niet bestaat, maar we weten inmiddels dat je die ouwe boef niet altijd op zijn bruine ogen moet geloven. Aan al het goede komt namelijk een eind. Zo ook aan Homeland. Het voelt als de dag van gisteren dat Carrie verliefd werd op één of andere verloren gewaande Amerikaanse sergeant die door een stel Navy Seals werd opgeduikeld in een muffe kelder van Al Qaida. Zeven seizoenen lang volgenden we op de voet hoe de licht neurotische CIA-agente alle landen in het Midden-Oosten afvinkte en nu is het klaar. Althans, bijna klaar. Homeland heeft nog één aller-, aller-, allerlaatste seizoen te gaan en dat zie je vanaf zondag 5 april exclusief bij NPO3.

In seizoen zeven belandt Carrie in het altijd gezellige Rusland.

Hoe zat het ook alweer?

Na het nodige crisismanagement in Duitsland, een nogal dramatisch afscheid van haar goede vriend Peter Quinn, een potje armworstelen met de nieuwe Amerikaanse president en het verlies van de voogdij over haar dochtertje, belandt Carrie in seizoen zeven uiteindelijk in het altijd gezellige Rusland. De Russen hebben geprobeerd chaos te creëren rondom het presidentschap van Elizabeth Keane. Ze hebben alles uit de kast gehaald: fake news, trollen en zelfs moord.  Één van de Russische pionnen, Simone Martin, is inmiddels weer terug in Rusland en wordt daar dag en nacht bewaakt, omdat de Amerikanen in haar een kroongetuige zien. Via een ingenieuze wisseltruc - waarbij Carrie zich voordoet als Simone Martin en vice versa - weet Martin samen met Saul Rusland te ontvluchten. Voor Carrie loopt het allemaal wat minder goed af. Ze wordt gevangen genomen en draait volledig door wanneer de Russen al haar medicijnen door het afvoerputje spoelen. Pas nadat Carrie - zonder ook maar enige medische zorg - zeven maanden lang is ondervraagd, komt ze - in totaal verwarde toestand - vrij bij de uitwisseling van Russische en Amerikaanse gevangenen.

En nu?

Carrie is nog lang niet de oude en nog even labiel als altijd, maar dat weerhoudt Saul er - zoals gewoonlijk - niet van om haar weer op pad te sturen. Die man weet ook van geen ophouden, hè? Na jaren van onrust lijkt een vredesverdrag tussen Amerika en de Taliban in Afghanistan een reële mogelijkheid. Met al haar contacten in de regio is Carrie de aangewezen persoon om de laatste plooien glad te strijken, maar dan slaat het noodlot toe. Kan het dan nooit een keer soepeltjes verlopen allemaal?!

Nieuwe afleveringen van het achtste en laatste seizoen Homeland zie je iedere zondag, rond de klok van 20:30 uur, bij BNNVARA op NPO3. Aflevering gemist? Niks aan de hand! Iedere aflevering is nog twee weken terug te kijken op NPO Start.

Defending Jacob: van voorspelbaar naar onverwacht grimmig

• Defending Jacob
    • 8-/10