A Simple Favor: hoe een simpel verzoekje leidt tot een hoop (vermakelijke) shit

• A Simple Favor
    • 7½/10

Blake Lively en Anna Kendrick spatten van het scherm in A Simple Favor: een heerlijk cynische en stijlvolle comedy met een vleugje mysterie.

Wanneer de truttige maar pittige mommy-vlogger Stephanie (Anna Kendrick) de arrogante maar prachtige mommy Emily (Blake Lively) ontmoet, verandert haar leven compleet. Ze worden al snel onwaarschijnlijke bff’s (of beter gezegd drankbuddies) en dat komt de drukbezette fashion-pr-dame Emily wel goed uit. Ze vraagt Stephanie op een dag om haar zoontje na schooltijd op te vangen, maar is vervolgens nergens meer te bekennen. Stephanie (die toch niets beters te doen heeft dan cupcakes bakken voor haar mommy-vlog) gaat op onderzoek uit en deelt haar bevindingen met haar volgers. Heel opwindend allemaal, totdat ze in een web van shady geheimen, bedrog en moord belandt. Enne, is die verdrietige (maar superlekkere) man van Emily wel echt zo rouwig om de verdwijning van z’n vrouw? Oe…

A-Simple-Favor st 12 jpg sd-high

De plussen: Anna en Blake

Kan er alsjeblieft nóg een film komen met Anna Kendrick en Blake Lively? Hun chemie is fantastisch en ze spatten met hun spot-on acteerwerk allebei van het scherm! Hoewel we van Anna al wisten dat ze een scherpe funny girl kan spelen (Pitch Perfect) was Blake Lively tot nu toe toch vooral die schitterende Gossip Girl en drama queen (en tegenspeelster van Michiel Huisman, lucky girl). Maar Lively komt in A Simple Favor volledig tot bloei en laat zich nu ook eens van haar cynisch-komische kant zien. De leading ladies brengen het scherp geschreven en eigenzinnige script geweldig tot leven. Aan regisseur Paul Feig hebben ze wat dat aangaat een goede: met bijtende humor wist hij ook in Bridesmaids goed raad. Ook erg vermakelijk: de 'parfait' passende Franse soundtrack, de to-die-for-outfits van Blake én het memorabele optreden van Rupert ‘Homeland’ Friend. Zijn vertolking als bitchy modeontwerper is een feestje. Een feestje!

A-Simple-Favor st 5 jpg sd-high

De minnen: iets te weinig gin

A Simple Favor scoort op veel vlakken, maar niet ieder schot is in de roos. Feigs genremix (neo-noir satirische comedy) houdt tot op zekere hoogte goed stand, maar richting het einde slaat hij een beetje dood. Op thriller vlak vooral: de spanning neemt af en de ontrafeling van het mysterie doet wat geforceerd en ongeloofwaardig aan. Ander minpuntje: de tegenvallende chemie tussen Henry Golding (die momenteel ook lekker gaat in Crazy Rich Asians) en Anna Kendrick. En oh, wat is het jammer dat gossip-ouders Andrew Rannels (Elijah uit Girls) en Aparna Nancherla (BoJack Horseman) niet wat meer screentime hebben gekregen. Desondanks blijft A Simple Favor tot het einde een onderhoudende lust voor het oog, met dank aan de lekkere dialogen, acteerkunsten, gelikte edit en perfect passende soundtrack. Het is bovendien te prijzen dat de film zichzelf vooral niet te serieus neemt. Ik kwam ergens de term ‘cute-noir’ tegen: de perfecte omschrijving voor deze vermakelijke film. Bonuspunten voor de toffe poster btw.

Nieuwe films december: Star Wars, cruisefanaten en zingende katten

Marriage Story: Adam Driver en Scarlett Johansson schitteren in liefdevolle break-up film

• Marriage Story